با کمبود دارو مواجهیم!

داروهای سرطانی کمیاب شده، در برخی موارد داروهای مشابه برای بیماران ما استفاده می شود.

«قبلا داروهای سرطانی راحت پیدا می شد و مشکلی نداشتیم. حالا برای تهیه داروی «آدریا مایسین» باید دو هفته تمام مشهد را بگردیم و به زحمت در بازار یافت می شود. در بیمارستان امید هم این دارو موجود نیست و باید از داروخانه های داخل شهر این داروها را تهیه کنیم. برای برخی داروهای سرطانی دیگر هم وضعیت به همین شکل است. خواهش می کنم رسیدگی کنید.»

«داروهای سرطانی کمیاب شده، در برخی موارد داروهای مشابه برای بیماران ما استفاده می شود. برای تأمین داروی سرطانی فرزندم با مشکل مواجه شده ام. مشکلی برای پرداخت بهای دارو ندارم اما مسئله این است که به سختی می توانیم همین داروها را تهیه کنیم.»

مدتی است عرضه برخی داروهای سرطانی با کمبود مواجه و تأمین دارو باعث ایجاد دغدغه هایی برای این بیماران و خانواده های آن ها شده است. برای بررسی علت این کمبود، دکتر «علیرضا شهریاری» نایب رئیس انجمن داروسازان کشور به خراسان رضوی گفت: گزارش کمبود داروهای سرطانی و برخی داروهای دیگر در خراسان رضوی برای معاون وزیر بهداشت ارسال شده است.

وی ادامه داد: پنج شنبه نیز برای پیگیری کمبود برخی اقلام دارویی و از جمله داروهای سرطانی در استان، جلسه ای با وزارت بهداشت در تهران برگزار خواهیم کرد.

 

کاهش قدرت خرید داروخانه های استان

وی اظهار کرد: کاهش قدرت خرید داروخانه های عامل نیز عامل مهمی در کمبود داروهای خاص است.

شهریاری با توضیح بیشتر در این باره بیان کرد: داروهای خاص معمولا با شرایط سود 3 تا 5 درصد به فروش می رسد و از طرفی بیشترین فرصتی که شرکت های عرضه دارو به داروخانه ها برای پرداخت پول می دهند، یک ماه است.

وی ادامه داد: این در حالی است که بدهی شرکت های بیمه ای به داروخانه ها با تاخیر بیش از شش ماه پرداخت می شود و همین موضوع باعث کاهش شدید قدرت خرید داروخانه ها شده است.

شهریاری گفت: در این میان خدمات درمانی بدهی خود را تا دی سال گذشته پرداخت و تأمین اجتماعی نیز تا آبان بدهی خود را تسویه کرده است. ضمن این که بیمه دی نیز ماه های متوالی است که بدهی خود به داروخانه ها را پرداخت نکرده است.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی افزود: برخی داروهای دیگر همانند انسولین نیز رو به کمبود است و برخی بیماران برای تهیه انسولین با مشکل مواجه شده اند.وی بیان کرد: طی نامه نگاری با دکتر اصغری معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، مقرر شد برای تأمین داروی مورد نیاز استان تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود.

 

امکان تبعیت برخی شرکت های دارویی اروپا از تحریم ها

وی در پاسخ به این سوال که آیا کم شدن واردات برخی اقلام دارویی به دلیل اعمال برخی شرایط تحریمی، در کمبود داروهای یاد شده موثر است، اظهار کرد: این مسئله تا حدودی بر کمبود داروهای سرطانی تأثیرگذار بوده است.

شهریاری اضافه کرد: در شرایط جدید و به رغم اعمال تحریم ها، در مجموع شرکت های اروپایی حاضر به تمکین از شرایط تحریمی آمریکا نشده اند، اما به طور طبیعی برخی از این شرکت ها در مقابل اعمال فشار عقب نشینی خواهند کرد و این موضوع نیز می تواند یکی از عوامل کاهش برخی داروهای خاص باشد.

وی تصریح کرد: طی جلساتی که با مسئولان وزارت بهداشت در تهران برگزار خواهد شد، امیدواریم بخش زیادی از کمبودهای دارویی خراسان رضوی تأمین شود و بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی برای تهیه داروهای خود، دیگر با مشکل مواجه نباشند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *