نگاهی به 5 دوره حضور تیم ملی در جام جهانی

تیم ملی فوتبال ایران پا به عرصه‌ی بزرگترین مسابقات فوتبال در دنیا گذاشته است و همه ایرانیان حاضر در سراسر دنیا منتظرند تا ببینند ایران در این دوره از مسابقات چه نتایجی را رقم خواهد زد.

در دوره مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه ایران که یکی از قدرت‌های مطلق فوتبال آسیا به شمار می‌رود توانست بدون دغدغه و به راحتی به این مسابقات راه پیدا کند.

یکی از نکات جالبی که ما را نسبت به سایر دوره‌ها متمایز می‌کند این است که ایران به عنوان اولین بار در دو دوره متوالی جام جهانی حضور خواهد داشت و نکته دیگر اینکه در هر دو دوره با یک مربی یعنی کارلوس کیروش در این مسابقات حضور داشته است.

تیم ملی فوتبال ایران درنخستین حضور خود با هدایت فرانک اوفارل ایرلندی درمرحله انتخابی جام جهانی شرکت کرد اما با دو شکست مقابل حریفان نتوانست جواز حضور درجام جهانی آلمان غربی را به دست آورد.

براساس این گزارش، ملی پوشان فوتبال ایران در مجموع در 10 دوره مرحله انتخابی جام جهانی شرکت کرده اند که در نهایت در پنج دوره موفق به راهیابی به این پیکارها شدند.

 

در زیر نحوه چهار دوره حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام‌های جهانی آمده است:

 

۱۹۷۸ آرژانتین

تیم ملی فوتبال ایران با هدایت حشمت مهاجرانی در مرحله مقدماتی جام جهانی حضور یافت و با کسب ۱۰ پیروزی و دو تساوی، با اقتدار به عنوان تنها نماینده قاره آسیا راهی بویندس آیرس شد.

ملی پوشان فوتبال ایران در آخرین دیدار خود در مرحله مقدماتی، در نوامبر سال ۱۹۷۷ به مصاف تیم ملی استرالیا رفتند که در نهایت در حضور بیش از ۹۰ هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی حریف خود را با یک گل بدرقه کردند و برای نخستین بار جشن صعود به جام جهانی بر پا کردند.

ناصر حجازی، ایرج دانایی فرد، علی پروین، آندرانیک اسکندریان، حسن روشن و غفور جهانی بازیکنان تاثیر گذار تیم ملی فوتبال ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین بودند.

 

 ۱۹۹۸ فرانسه

تیم ملی فوتبال ایران بعد از درخشش در جام ملت‌های آسیا با هدایت محمد مایلی کهن، راهی مرحله انتخابی جام جهانی شد اما نتایج ضعیف در مرحله دوم مقدماتی باعث شد تا والدیر ویه را برزیلی سکان هدایت تیم ملی را بر عهده گیرد.

تیم ایران در مرحله پایانی حذفی (پلی اف)، دوباره مقابل تیم ملی استرالیا قرار گرفت که در نهایت به لطف گل زده در خانه حریف، برای دومین بار جواز حضور در جام جهانی را کسب کرد.

در بازی برگشت که در شهر ملبورن استرالیا برگزار شد، تیم ایران در نیمه نخست با دو گل از میزبان عقب افتاد اما در نیمه دوم با گل‌های کریم باقری و خداداد عزیزی بازی را به تساوی کشاند و گام به جام جهانی فرانسه گذاشت.

احمدرضا عابدزاده، مهدی مهدوی‌کیا، کریم باقری، خداداد عزیزی، علی دایی و حمید استیلی، بازیکنان صاحب نام تیم ملی فوتبال ایران در این مرحله از رقابت‌ها بودند.

 

۲۰۰۶ آلمان

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نخست مقدماتی با تیم های اردن، قطر و لائوس همگروه بود اما شکست مقابل اردن در ورزشگاه آزادی موجب شد تا برانکو ایوانکوویچ کروات جانشین همایون شاهرخی در راس کادر فنی شود.

ملی پوشان در دور برگشت با کسب سه پیروزی متوالی به مرحله دوم مقدماتی صعود کردند. در این مرحله از مسابقه‌ها با تیم‌های ژاپن، کره شمالی و بحرین همگروه شدند که با کسب امتیازات لازم در بازی پنجم خود با گل محمد نصرتی در ورزشگاه آزادی، راهی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان شدند.

وحید طالب‌لو، مهدی مهدوی‌کیا، جواد نکونام، علی دایی، وحید هاشمیان و علی کریمی بازیکنان سرشناس تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی بودند.

 

۲۰۱۴ برزیل

فدراسیون فوتبال بعد از چهار سال ناکامی در عرصه‌های مختلف، با کارلوس کی‌روش پرتغالی به توافق رسید تا بتواند با بهره‌گیری از تجربیات این مربی، برای چهارمین بار راهی جام جهانی شود.

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله اول انتخابی در مجموع با ۵ گل تیم ملی مالدیو را پشت سر گذاشت و راهی مرحله بعدی شد.

تیم ایران در مرحله اول گروهی، با تیم‌های قطر، بحرین و اندونزی همگروه شد که در نهایت با کسب ۱۱ امتیاز به عنوان تیم نخست به مرحله بعد صعود کرد.

ملی پوشان فوتبال ایران در مرحله دوم، با تیم‌های کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان در گروه نخست قرار گرفت.
تیم ایران با کسب دو پیروزی، یک تساوی و یک شکست به کار خود در دور رفت پایان داد اما امیدهای این تیم برای راهیابی به جام جهانی با شکست مقابل ازبکستان در تهران کم رنگ شد.

کارلوس کی‌روش پرتغالی بعد از این شکست، تحت فشارهای فراوانی قرار گرفت اما با تغییراتی که در شیوه بازی و ترکیب تیم به وجود آورد، سفید پوشان توانستند به دو پیروزی متوالی برابر تیم‌های ملی قطر و لبنان دست یابند تا در آستانه صعود قرار گیرند.

ملی پوشان فوتبال ایران درآخرین دیدار خود در مرحله انتخابی نیز در اولسان دست به کار بزرگی زدند و با ارائه یک بازی فکورانه، منطقی و درگیرانه به یک پیروزی دلچسب دست یافتند تا ایران بلیت سفر به جام جهانی برزیل را رزور کنند.

سید مهدی رحمتی، سید جلال حسینی، جواد نکونام، مجتبی جباری و رضا قوچان‌نژاد و اشکان دژاگه، بازیکنان تاثیرگذار تیم ملی فوتبال ایران در مرحله از رقابت‌ها بودند.

 

2018 روسیه

امسال پنجمین دوره حضور تیم ملی در جام‌جهانی به شمار می‌رود. جاده رسیدن ایران به جام جهانی روسیه نمی توانست از این صاف تر و هموارتر باشد زیرا آنها بعد از برزیل دومین تیمی لقب گرفتند که راهی روسیه 2018 شدند. همه تیم ها برای رسیدن به جام جهانی تا بازی آخر صبور بودند اما ایران 3 دیدار قبل از پایان مجوز صعود خود را دریافت کرده و بدون شکست راهی روسیه شد. تیم ملی ایران که در حال حاضر در حال سپری کردن اردوهای آماده سازی است، تا پایان بازی دهم خود و در حالیکه صعود خود را قطعی کرده بود حتی یک گل هم دریافت نکرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *