دوچرخه های بی سوار

یکی از راهکارهای کشورهای توسعه یافته برای کنترل ترافیک، تسهیل تردد شهروندان و کاهش آلودگی هوا ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در شهرها است. البته این اتفاق در کنار توسعه خطوط حمل و نقل عمومی، افزایش کیفیت خوروها، افزایش پیاده راه ها و موضوعات دیگری که منجر به ایجاد محیط شهری مطلوب و سالم بعنوان محل زیست انسان، دنبال می شود و تمام محورهای توسعه همزمان رشد می کند.

ایستگاه های دوچرخه در مشهد طرحی است که سابقه آن به سال 1384 و دوره سوم شورای اسلامی شهر مشهد برمی گردد. طرحی که ابتدا نوید اتفاق بزرگ و خوش یمنی را با خود به همراه داشت اما زمان نشان داد در عمل آنچنان که باید مورد استقبال شهروندان واقع نشد و کمی پس از بهره برداری از ایستگاه ها در سال 92 و رفته رفته مشتریان خود را از دست داد و توسعه مسیرهای مخصوص دوچرخه نیز تاثیر چندانی در افزایش اقبال مردمی نداشت.

کار به جایی رسید که رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای پیشین این ایستگاه ها را تشریفاتی خواند و خواستار بازنگری در قرارداد آن شد. وی معتقد بود پیمانکار پروژه بجای ترغیب مردم بسوی استفاده از دوچرخه، از ایستگاه ها بعنوان بیلبورد تبلیغاتی استفاده می کند.

این اواخر نیز بحث طراحی نامناسب دوچرخه ها و حقوق معوق اپراتورهای ایستگاه ها داغ ترین اخباری بود که از این پروژه به گوش می رسید.

اما پس از روی کار آمدن مدیریت شهری جدید، شهردار مشهد در دی ماه سال گذشته از رفع مشکلات ایستگاه های دوچرخه خبر داد.

تقی زاده خامسی از مذاکره با یک مشاور هلندی و استفاده از تجربیات این کشور موفق در زمینه گسترش فرهنگ دوچرخه سواری سخن گفت و اعلام کرد: نحوه استفاده مردم از دوچرخه‌های تعبیه شده در ایستگاه‌های دوچرخه سطح شهر نیز با اشکالاتی مواجه است که امیدواریم بتوانیم با یک سیستم هوشمند این مسئله را حل نماییم.

 

ایستگاه ها هوشمند می شوند

امیرحسین قربانی؛ مجری طرح احداث و بهره‌برداری ایستگاه‌های دوچرخه مشهد درباره آخرین وضعیت شرکت تحت امرش به صبح امروز گفت: خوشبختانه همکاری بسیار خوبی از طرف مدیریت شهری جدید و شهردار با ما صورت گرفت و منجر به پرداخت مطالبات معوق مسئولان ایستگاه ها شد.

وی ادامه داد: با هدف ارتقا سامانه و ارائه خدمات مطلوب تر، تغییراتی در کادر پرسنل انجام شد و حدود 60 نفر از آن ها با رضایت خودشان با دریافت کامل حق و حقوقات، تعدیل شدند و نیروهای جایگزین نیز جذب شدند. حقوق سایرین نیز بصورت یکماه معوق و یکماه جاری پرداخت می شود تا حقوق ها به روز شود.

قربانی با اشاره به اهمیت هوشمندسازی برای مدیران شهر بیان کرد: در صحبت هایی که با شهردار انجام شد قرار بر این شد که مکانیزاسیون و هوشمندسازی ایستگاه ها بزودی آغاز شود و در همین راستا، با شرکت های مربوطه مذاکراتی صورت گرفته است و پس از تایید در کمیته فنی سازمان ترافیک و مجموعه شهرداری کار آن ها آغاز می شود. هدف ما از این کار ارائه خدمات مطلوب تر و شبانه روزی به شهروندان است. در سیستم جدید احتمالا تعداد نیروی کار کاهش می یابد.

 

 دوچرخه های برقی در راهند!

وی درخصوص تعویض و نوسازی دوچرخه ها نیز اعلام کرد: در حال حاضر دو طرح ارائه شده و در صورت تایید، قسمت اعظمی از دوچرخه ها تعویض شده در سه مدل برقی ، چند سرعته و تک سرعته ارائه خواهند شد. دوچرخه هایی که درحال در ایستگاه ها هستند بر اساس مدل شهری انتخاب شده اند اما مورد پذیرش شهروندان قرار نگرفت برای همین تصمیم به تعویض آن ها گرفتیم.

قربانی اضافه کرد: خیابان های مشهد اکثرا مسطح است و مشکل خاصی برای تردد با دوچرخه های کنونی نیز وجود ندارد.

 

راه سخت کرایه دوچرخه هموار می شود؟

مجری طرح احداث و بهره‌برداری ایستگاه‌های دوچرخه مشهد به نحوه کرایه دوچرخه توسط شهروندان نیز گفت: در تمام دنیا کرایه دوچرخه به اینگونه است که متقاضی برای کرایه، از کارت خوان استفاده کرده و بخش تعیین شده ای ازحسابش مسدود می شود که پس از تحویل دوچرخه دوباره آزاد می شود.

قربانی افزود: از دوره سوم بحث یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل مطرح شد که کمی با تاخیز صورت گرفت و نواقصی دارد که در حال رفع است. البته این طرح برای ایستگاه های دوچرخه کمی مشکل است زیرا شهروند باید همیشه مبلغ مشخصی را در من کارت خود ذخیره داشته باشد.

از ویژگی های نصب کارتخوان و هوشمندسازی به روش جهانی این است که نام شهروند بلافاصله بعداز کرایه دوچرخه در سامانه بیمه نیز ثبت می شود و می تواند در صورت بروز حادثه از مزایای آن بهره ببرد.

انتهای خبر/صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *