شکل اعتراضی فروش تندیس هم حتی برآمده از یک درد است

نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: فروش تندیسی که سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر دریافت کردم، حتی اگر شکل اعتراض به خود گیرد نیز برآمده از یک درد است.

مهدی ضیاءچمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با بیان اینکه تلاش کردم برای تئاتر خراسان تندیسی را دریافت کنم و متاسفانه در شرایطی قرار دارم که باید آن را به فروش برسانم، عده‌ای می‌گویند که فروش تندیسی که دریافت کردم نوعی اعتراض به بی‌حمایتی‌ها است اما این طور نیست، اظهار کرد: اگر هم از زاویه دید افراد مختلف به این موضوع نگاه شود، تصور نمی‌کنم که اعتراض بدی باشد و بسیار مفهومی است اما در نهایت دنبال چنین چیزی نبودم چراکه اگر اعتراضی داشته باشم بسیار رُک‌ و صریح حرف خود را عنوان می‌کنم.

وی ادامه داد: در خصوص چرایی فروختن تندیسی که سال گذشته برای نگارش نمایشنامه “حذفیات” در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دریافت کرده بود، گفت: به دلیل شرایط مالی به وجود آمده و اینکه قصد دارم نمایش جدیدی را در تهران آغاز کنم و مدتی را در آن‌جا بمانم تصمیم گرفتم به خاطر تئاتر، تندیسی را که سال گذشته در جشنواره به دست آوردم را به فروش برسانم.

ضیاءچمنی اضافه کرد: قطعا این تندیس دارای ارزش است و بنده دست گذاشتم روی این ارزش معنوی چراکه برای خودم هم بسیار ارزشمند است و در شرایطی هستم که وسیله‌ای به جزء آن برای فروش ندارم و باید این کار را برای رسیدن به اهدافم انجام دهم.

این کارگردان تئاتر افزود: بنده به خاطر هنر نمایش سفارشی کار نمی‌کنم و یا اینکه وابسته به سیستم خاصی نیستم که این کار اصلا در ایدئولوژی و تفکر من جایی ندارد و هنر را به دلیل اجرای نمایش نمی‌فروشم که سه برابر آن مقداری که به دنبال آن هستم را به دست آورم، به همین دلیل تصمیم گرفتم جایزه‌ای را که خیلی دارای ارزش است را به فروش برسانم.

وی اضافه کرد: کاملا مشخص است که این تندیس از طلا نیست و تنها یک مجسمه سنگی است اما تاریخچه‌ای دارد و می‌تواند در آینده قدمت داشته باشد و همچنین دارای هویت و شناسنامه‌ شود اما این تندیس به عنوان واسطه‌ای است تا از آن کمک بگیرم.

ضیاءچمنی عنوان کرد: واقعا شرایط نسبت به گذشته بسیار بهتر و استقبال مخاطبان در سطح شهر بسیار خوب شده است اما اکثر هنرمندان مشهدی زندگی خود را برای تئاتر گذاشتند و تمام دغدغه آن‌ها کارکردن و احیای هنر در شهرشان است که تاکنون هم به نتیجه‌ای نرسیدند.

وی خاطرنشان کرد: یک هنرمند مشهدی برای اجرای تئاتر چهار الی پنج ماه تمرین می‌کند و یک پروسه یک ساله هم برای نوشتن متن لازم است و در ادامه، نمایش یک ماه به اجرا گذاشته می‌شود و اگر هم خوب به فروش برسد مبلغی نیست که بتوان روی آن حساب کرد و یا حتی پس‌اندازی برای آینده داشت.

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: اصالت تئاتر این نیست که یک کارگردان کار سفارشی انجام دهد و در نهایت یک بازیگر چهره از تهران دعوت کند که سه الی چهار روز به روی صحنه برود و در انتها هم با 90 الی 100 میلیون تومان درآمد از مشهد خارج شود و با انجام این کار، هم تبلیغی برای کار خود انجام داده و هم اینکه نمایش خود را با سود بسیار بالا به نمایش گذاشته باشد و باید گفت که همیشه این افراد از اجرای چنین نمایش‌هایی سود می‌برند.

وی با بیان اینکه این کار نوعی خود فروختگی و نامردی است، افزود: این اتفاق نوعی لطمه زدن به بدنه تئاتر است و به گونه‌ای می‌شود که تماشاگر تئاتری تماس می‌گیرد و می‌گوید آیا در این اجرا بازیگر چهره هم حضور دارد، آمدن و اجرای بازیگر چهره موردی ندارد و اتفاقا خوب است. اما به شرطی که تئاتر اجرا شود و سوء استفاده‌ای از این موضوع صورت نگیرد.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: اما متاسفانه اتفاقاتی برای تئاتر مشهد می‌افتد این است که به شدت لطمه می‌بیند و سلیقه تماشاگر را تغییر و توقع آن‌ها را پایین می‌آورد. باید گفت که تئاتر جُنگ نیست، تئاتر هنری غنی است و تماشاگر را به تفکر و صبر دعوت می‌کند و قرار است که انسان باشیم و قرار نیست تنها بخندیم بلکه باید نمایش‌هایی را هم در کنار آن داشته باشیم تا درس انسانیت را بیاموزیم.

ضیاءچمنی بیان کرد: درست است که مسئولین در بسیاری از موقعیت‌ها هنرمندان را حمایت نمی‌کنند؛ اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که متاسفانه در مملکت ما تئاتر جایی ندارد و اگر این تندیس من را یک بازیگر چهره دریافت می‌کرد، می‌توان مطمئن بود که ده برابر مقداری که در ذهنم است فروخته می‌شد. تنها به خاطر اینکه همه او را می‌شناسند.

این  نویسنده و کارگردان تئاتر در خصوص منصوب شدن مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، تصریح کرد: همیشه زمانی که تغییری ایجاد می‌شود کمی با آن غریبه هستیم چرا که پیش‌زمینه‌ای از اتفاقات و حمایت‌هایی در زمینه هنر نداریم. عده‌ای معتقد هستند مدیران جوان شرایط بهتری را فراهم می‌کنند اما بنده اعتقاد ندارم چراکه عده‌ای از مدیران جوان برای اینکه سمت خود را از دست ندهند کارهایی انجام می‌دهند که به صلاح نیست.

وی اضافه کرد: بنده نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است چه کارهایی برای تئاتر این شهر انجام دهد اما امیدوارم فردی به‌روز و حامی هنرمندان شهر باشد چراکه هنرمندان، تا زمانی می‌توانند کار خود را ادامه دهند اما عده‌ای از جوانان که قرار است وارد بدنه تئاتر شوند از این وضعیت دل‌سرد می‌شوند و در سال‌های آینده رسما تئاتری نخواهد بود.

این بازیگر تئاتر اضافه کرد: قرار است چند نفر از پیشکسوتان و افرادی که سال‌ها کار کرده‌اند این بار را به دوش بکشن؟ نسل تئاتر پیر می‌شود و از بین می‌رود و عده‌ای از مسئولین که با تئاتر ارتباطی ندارند بدشان نمی‌آید اتفاقی که برای موسیقی افتاده است هم برای تئاتر رخ دهد.

وی در خصوص تئاتری که قرار است در تهران به روی صحنه ببرد عنوان کرد: برنامه‌هایی برای اجرای تئاتر در تهران دارم اما باید مستقر شوم و به برنامه‌هایی که در ذهن دارم عمل کنم و تمام دغدغه من این است که با یک گروه تهرانی کار کنم و اصلا مهم نیست که این افراد در چه جایگاهی قرار دارند و مهم‌ترین هدف این است که من به آن چیزی که می‌خواهم دست پیدا کنم.

ضیاءچمنی خاطرنشان کرد: باید برای پیشرفت، قدم‌هایی برداشت و من هم این قدم را برمی‌دارم و به آن اهدافی که در ذهنم است جامه عمل می‌پوشانم، شرایط کار در تهران به شدت سخت‌تر از شهر مشهد است و من از این موضوع آگاه هستم و مشکلات ده برابر خواهد شد اما علاقه دارم در چند سال آینده از خودم راضی باشم و قدم‌هایی را که برای پیشرفت در ذهن دارم، بردام و باید این تجربه را به دست آورم و امیدوارم این اتفاق با به روی صحنه رفتن تئاتر در تهران همراه باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *