چه کسانی از خشنودی سردار ایرانی برآشفتند؟

شامگاه پنجشنبه و در جریان مراسم شب قدر در کرمان؛ سردار سلیمانی با اشاره به اینکه در عراق نتیجه انتخابات این شد که نزدیکترین دولت به حکومت اسلامی ایران تشکیل شده است گفت: مردم باید حس عزت از ذلت دشمنان خود بگیرند و باید این پیروزی ها را مفسران بگویند. چرا بعضی ها نادانسته سخنانی می گویند که حقیقت ندارد؟

درست 3 روز پس از این سخنان فرمانده سپاه قدس ایران خبر رسید؛ بر اثر آتش سوزی در انبار اصلی وزارت بازرگانی عراق، هزاران صندوق رأی گیری طعمه شعله های آتش شدند. به این ترتیب امکان بازشماری دستی آرا که مجلس عراق خواستار آن شده بود از میان رفت و صحبت از برگزاری مجدد انتخابات توسط بعضی از سیاسیون مطرح شد. اینگونه که از شواهد بر می آید و به گفته چند تن از مقامات، این آتش سوزی عمدی بوده است. به راستی چه گروه و اشخاصی تا این حد از خشنودی ایران برآشفتند که درصدد ایجاد آشوبی جدید در همسایگی کشورمان بر آمدند؟

پیگیری حیدر عبادی

در همین راستا، حیدرالعبادی نخست وزیر عراق با دستور به مراکز فرماندهای عملیات در استان‌های مختلف عراق، ضرورت اتخاذ تدابیر امنیتی بیشتر در مورد محل نگهداری مخازن صندوق‌های رای را صادر و تاکید کرد که به تعقیب و پیگرد گروهک‌های تروریستی که در تلاش برای به بازی گرفتن امنیت و انتخابات عراق هستند، خواهد پرداخت. او گفت به افراد متخصص در اداره جنایی و اداره دفاع مدنی دستور داده تا موقعیت حادثه را شناسایی و گزارشی مفصل از این حادثه و خسارت‌های به بار آمده به طور نهایی ارائه دهند. نخست وزیر عراق همچنین با بیان اینکه تا زمان روشن شدن ابهامات موجود، تحقیقات ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: آتش زدن مخزن‌های رای و همزمان شدن آن با روزی که داعش شهر موصل را اشغال کرد به منزله طرحی برای هدف گرفتن کشور و شیوه دموکراتیک آن است، اما ما با مشت آهنین با کسانی که به دنبال ناامنی کشور و شهروندان هستند برخورد می‌کنیم و تدابیر تضمین کننده را لحاظ خواهیم کرد.

هشدار مقتدی صدر در خصوص بروز جنگ داخلی

از سوی دیگر، مقتدی صدر که ائتلافش موسوم به سائرون در این انتخابات پیروز شده و شگفتی رقم زده است، همزمان در گیر و دار مذاکرات برای تشکیل کابینه آینده عراق در خصوص وضعیت کشور ابراز نگرانی و نسبت به آغاز جنگ داخلی هشدار داد. مقتدی صدر که گفته می‌شود با عمار حکیم و ایاد علاوی رایزنی‌هایی را برای تشکیل دولت انجام داده است، با بیان اینکه در شرایط فعلی حفظ وحدت ضروری است و باید دست از دعوا بر سر قدرت برداشت، معتقد است آتش‌سوزی صندوق‌های رای در نتیجه یک طرح قبلی بود که با کوتاهی سازمان‌های امنیتی، احتمال یک توطئه طراحی شده توسط آنها وجود دارد. در همین راستا و بنا بر گزارش سومریه نیوز، ضیاء الاسدی، رئیس هیات سیاسی جریان صدر گفته که آتش‌سوزی در مخازن صندوق‌های رای توانمندی‌های عراق را به بازی گرفت و نقض‌هایی در انتخابات رخ داد اما این مساله در آن حد نیست که انتخابات مجددا برگزار شود. الاسدی همچنین گفت آتش زدن عمدی مخازن‌ صندوق‌های رای با هدف لغو نتایج یا نابودی برگه‌های خالی است که در قالب نتایج انتخابات شمارش شده و قبلا کمیسیون انتخابات که از سوی پارلمان برکنار شد نسبت به وجود هزاران مورد آنها هشدار داده بود.

علاوی به دنبال برگزاری همه‌پرسی

ایاد علاوی رئیس ائتلاف الوطنیه عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اقدامات خطرناک فراتر از حد خود شده و حتی به پرونده انتخابات نیز رسیده و این امر موجب پیچیده شدن و تضعیف روند سیاسی شده است. وی افزود، باید ساختاری ایجاد شود تا اعتماد ملت به روند سیاسی و انتخاباتی از طریق مشارکت دادن آنها در اتخاذ تصمیمات بازگردد. وی همچنین با درخواست برای تشکیل دولت موقت، تاکید کرد درباره معتبر ماندن انتخابات پارلمانی یا برگزاری یک انتخابات جدید در شرایط عادی با نظارت سازمان ملل و با مدیریت دستگاه قضایی عراق و قبول نتایج آن هرچه که باشد، همه‌پرسی مردمی برگزار شود.

آتش‌سوزی بر نتایج انتخابات اثری نخواهد داشت!

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که تعدادی از منابع امنیتی و شاهدان آتش‌سوزی به یکی از رسانه‌های عربی گفته‌اند، ابتدا آتش یکی از مخزن‌ها را که حاوی سیستم‌های الکترونیکی مربوط به تایید اثر انگشت، دوربین‌ها، تجهیزات شمارش آرا و کارت‌های الکترونیکی و صندوق‌های رای بود، را دربرگرفت و پس از آن تعداد زیادی از صندوق‌های رای دچار حریق شد به علاوه اینکه تعداد دیگری نیز به دلیل عملیات اطفای حریق از بین رفتند.

این در حالی است که در تازه‌ترین اظهارنظرها، رئیس شورای کمیسیون انتخابات عراق اعلام کرده است که آتش‌سوزی تاثیری بر نتایج انتخابات ندارد چراکه پرونده‌های مربوط به نتایج انتخابات در نزد ما هست و ما نسخه‌های ذخیره را در دفتر ملی و دفتر انتخابات بغداد به اضافه برگه‌های رای در صندوق‌ها داریم.

اقدامی برای بازگشت به انتخابات مجدد

آنگونه که به نظر می رسد این اقدامی کاملا برنامه‌ریزی شده توسط بخشی از هیات حاکمه عراق برای تاثیرگذاری در فضای سیاسی این کشور بوده است. بودن این آرا در منطقه حفاظت مخصوص و اینکه هر کسی امکان دسترسی به این مکان را ندارد، نشان می‌دهد که بخشی از هیات حاکمه عراق به دنبال این هستند که با توجه به نتایج شگفت‌انگیز رقم خورده در انتخابات پارلمانی، فضای سیاسی کشور را به سمت بی‌ثباتی و بحران هدایت کنند تا شاید یکی از خروجی‌های چنین وضعیتی برگزاری مجدد انتخابات

باشد. البته این مسائله قاعدتا با موافقت ائتلاف‌های پیروز انتخابات، مانند سائرون، اهل تسنن، ائتلاف تحت رهبری عمار حکیم و ائتلاف اکثریت کردی به رهبری مسعود بارزانی همراه نخواهد شد.

احتمال بازگشت بی‌ثباتی و ناآرامی

حتی اگر این اتفاق هم رخ نمی‌داد، با توجه به تجربیاتی که در سپهر سیاسی عراق شاهد بودیم، امکان تشکیل دولت جدید در زمانی کوتاه، نسبتاً بعید است. زیرا چنین تجربه‌ای در سال 2010 نیز تکرار شده و پیش‌بینی می‌شد که یک ائتلاف شکننده از طیف‌های مختلف مدعی ایجاد شود و به تبع آن به مدت چند هفته یا چند ماه درگیری و اختلافات ادامه پیدا کند. در سال 2010 عراق به مدت 9 ماه در یک بن‌بست سیاسی قرار گرفت و حال با این اتفاق، فضای سیاسی این کشور بسیار شکننده‌تر و ملتهب‌تر از گذشته خواهد شد.

در همین راستا است که در شرایط فعلی، رهبران ائتلاف‌های مختلف و چهره‌های سیاسی شاخص عراق می‌توانند تا حدی مانع از شعله‌ورتر شدن اختلافات شوند، اما اگر بخشی از هیات حاکمه در عراق که مخالف وضعیت موجود و نتایج انتخابات هستند، مانع از چنین مساله‌ای شوند، امکان بی‌ثباتی، ناآرامی و بحران سیاسی در عراق بسیار زیاد خواهد بود.

انتهای خبر/علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *