به‌دنبال تحولات بنیادین در بدنه اجرایی این اداره‌کل نیستم

مراسم آیین تودیع و معارفه مدیران کل سابق و جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع) برگزار شد. دکتر جعفر مروارید به‌عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دکتر سید سعید سرابی مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان مدیر کل مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند.

 

فراهم کردن زمینه رشد برای مدیران

حسین انتظامی دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: یک مدیر فرهنگی در عین حال باید بتواند هم‌افزایی اجتماعی و سرمایه اجتماعی به معنای اعتماد متقابل مردم و حاکمیت را نیز ایجاد کرده وتوسعه بخشد. وی با اشاره به ارتقای مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه و انتقال وی به مجموعه ستادی ادامه داد: این پیام مثبتی به بدنه دیوانی کشور است که باید سامانه ای مدیریتی در کشور انجام شود تا مدیران استان‌ها بتوانند در آن رشد و ارتقاء یابند.

وی همچنین با اشاره به شخصیت دانشگاهی مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و تحصیلات بالای وی در رشته فلسفه و حکمت گفت: در نظام اداری کشور ما جای مدیرانی که پشتوانه علمی مرتبطی داشته باشند خالی است و با این انتصاب امید است که بعد از این در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مسائل با نگاه علمی حل شود.‌‌

 

فرهنگ زیربنای جامعه

دکترجواد حسینی مشاور استاندار خراسان‌رضوی در این مراسم اظهار کرد: فعالیت در عرصه‌های دولتی سخت شده است، چرا که هیچ‌گاه بودجه‌ای که داده می‌شود با اهدافی که برای سازمان‌ها برمی‌شمارند همخوانی ندارد از این رو اگر بخواهید یک انسان را خراب کنید بهترین راه آن است که او را مسئول سازمان کنید. وی خاطرنشان کرد: در این میان فعالیت در همه عرصه‌های سازمانی سخت، اما بخش فرهنگ از همه سخت‌تر، زیرا فرهنگ زیربنا است.

مشاور استاندار خراسان‌رضوی ابراز کرد: نکته دیگری که بر این سختی می‌افزاید این است که در این حیطه هیچ‌کس نمی‌پذیرد که بر اساس قانون عمل کنند. بلکه استنباط‌های شخصی خود از فرهنگ و هنر را حق می‌داند و بدون توجه به ظرفیت‌های قانونی انتظار دارد آن برداشت محقق شود.

حسینی در ادامه افزود: درضمن هیچ‌کس هم از نظر دادن درخصوص فعالیت‌های هنری و فرهنگی نمی‌گذرد و همه می‌‌خواهند در این خصوص نظر دهند. در چنین شرایطی کار سخت است و البته در خراسان بسیار سخت‌تر است و آقای سرابی از این فضای حساس فرهنگی به خوبی توانسته‌اند گذر کنند. وی در خصوص دستاوردهای دوره مدیرکل پیشین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: در مدت زمانی که وی مدیریت کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی را به عهده داشته ما شاهد چاپ بیش از 18 هزار جلد کتاب در مشهد بوده‌ایم. همچنین ایشان در بحث نمایشگاه قرآن کریم زحمات زیادی کشیدند و از آن طرف در خصوص عملکرد مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تلاش‌های بی شائبه‌ای داشته‌اند که من از نزدیک شاهد آن بودم.

توجه به‌موضوع مساله‌محوری 

دکتر جعفر مروارید مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه این مراسم عنوان کرد: به‌دنبال تحولات بنیادین در بدنه اجرایی این اداره‌کل نیستم و هرکدام از آنان را سرمایه‌ای دارای تجربه می‌دانم استفاده از ظرفیت‌ها و ایده‌های ایشان را در دستور کار خود قرار داده‌ام. وی خاطرنشان کرد: از جمله مهم‌ترین اقداماتی که در دستور کار این اداره کل قرارخواهد گرفت توجه به موضوع مساله‌محوری است. فرهنگ بن‌مایه پیشرفت، بنابراین لازم است تا در این عرصه به جای برخوردهای مصداقی به دنبال مساله‌‌محوری باشیم تا مسیر حل مسائل در عرصه فرهنگ و به تبع آن توسعه نیز فراهم آید.

مروارید ادامه داد: از جمله رویکردهای مهم این اداره‌کل شناسایی مسائل مهم فرهنگی در جهت کمک به سیاست‌گذاری فرهنگی در استان است. وی عنوان کرد: دومین هدف پیشرو ارتقا جایگاه فعالان عرصه فرهنگ در ساحت اجتماعی استان و کشور خواهد بود چرا که امروز نه هنرمندان و نه فعالان فرهنگی و نه همکاران این حیطه در وضعیتی شایسته خویش قرار ندارند و طبعا نمی‌توانند ایفاگر نقش‌های بزرگ باشند. باید تلاش کرد در گام‌های نخست جایگاه هنرمندان و همچنین مدیریت این حوزه را در نگاه مسئولان تصحیح و بازآرایی نمود. با توجه به ظرفیت بین‌المللی خراسان در دستیابی به اهداف ذاتی، دیگر مقوله‌ای است که نیازمند توجه جدی است جهان امروز جهان پیچیده‌ای است که زندگی در آن جز با نگره جهانی امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص اصطلاح فرهنگ اظهار کرد: شاید بهترین واژه‌ای که می‌توان برای فرهنگ به کار برد اصطلاح آسان‌نمای مشکل باشد امروزه همه به راحتی از فرهنگ سخن می‌گویند و پیرامون آن اظهار نظر می‌کنند اما چون به عرصه عمل می‌رسند تازه متوجه مشکلات و پیچیدگی‌های آن می‌شوند، مدیریت عرصه فرهنگ نیز به همین دلایل نیز دچار پیچیدگی فراوان است. وی ادامه داد: از طرفی خراسان همواره مهد تمدن‌سازی و عرصه تعامل و آمیختگی فرهنگ‌های مختلف با همدیگر بوده است. خراسانی که شعر حماسی و سپیدش زنده نگه دارنده زبان فارسی، معماری شگرفش الهام‌بخش معماری ایرانی و معنویش پرونده هنر دینی و اسلامی است. مروری برآثار و میراث ملموس و غیرملموس در این سرزمین و پیگیری نشانه‌های ادب و هنر اسلامی ایرانی به خوبی اثبات کننده این مدعااست.

وی اظهار کرد: خراسان با برخورداری  از تنوع عمیق فرهنگی و پیوند این تنوع با موهبت مهم زیارت در صورت برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت علمی و منطقی و به دور از سلیقه چنان قابلیتی دارد که می‌تواند یک کشور را از خود متاثر سازد. امروزه با تکیه بر تلاش‌های مدیران پیشین استان و با همیاری کلیه همکاران خود در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تلاش خواهم کرد تا ضمن تقویت عرصه‌های پیشین افق‌های جدیدی را در دستور کار این اداره‌کل بگشاییم.

 

گامی دیگر در راستای فرهنگ

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم اظهار کرد: همکارانم در روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مجموعه ای را تحت عنوان پنج سال خدمت آماده کرده اند که انشالله با نظر مساعد مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی منتشر خواهدشد.

سرابی در خصوص پیشینه کاری خود اظهار کرد: سال 1384 بود که سیدجوادجعفری مدیرکل وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی من را که آن موقع جوانی 25 ساله بودم که تمام سابقه کاری‌ام در ارشاد مربوط به هفت سال کارشناسی معاونت آموزش در مرکز تربیت‌مدرس قرآن کریم بود و مسئولیت دفتر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی را به من سپرد.

سرابی در ادامه اظهار کرد: روزهای پرکار و پرتلاش که گاهی از آغاز ساعت اداری تا پایان کار به 19 ساعت می‌رسید اما با همه این سختی‌ها، این هفت سال راگرانمایه‌ترین لحظات جوانی برای اندوخته‌های مدیریتی خود می‌دانم، چه آنچه که در محضر ایشان و همکاران ارزشمندم آموختم همگی اندوخته‌های گرانسنگ من و دستمایه توفیقات بعدی من اگر توفیقی را قائل شویم بوده‌است. وی ابراز کرد: آذرماه سال 1391 ماهی پرتلاطم برای من بود آن‌جایی که بازنشستگی مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نقطه پایان فعالیت خود را در خراسان می‌دانستند و به همین سبب مسئولیت مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پذیرفتم تا با عنایت خداوند متعال در راستای خدمت به قرآن کریم تجاربی جدید در سطح ملی به دست آورم.

سرابی بیان کرد: در همان مقطع بود که در فاصله‌ای بسیار کوتاه به دعوت همکارانم در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی و موافقت وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی که ده روز یا کمتر از آن بود که به تهران سفر کرده بودم مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی را دوم بهمن‌ماه 1391 عهده‌دار شدم و این آغاز تلاش شبانه‌روزی من با مجموعه همکاران در حیطه فرهنگ و هنر خراسان رضوی بود، نامی بزرگ که هرچه بیشتر در این مسیر تلاش می‌کردیم بیشتر به بزرگی وعظمت آن پی می‌بردیم.

انتهای خبر/مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *