داستان امضاهایی که باد برد

نزدیک یک سال است که سوال از رییس‌جمهور به یکی از دغدغه‌های برخی ا نمایندگان تبدیل شده؛ سوالاتی که موضوعیت سیاسی ندارد و بیشتر در خصوص موسسات مالی و اعتباری و وضعیت اقتصادی کشور و بازار ارز است اما به خاطر جناح مطرح‌کننده سوال، این موضوع رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است. رایزنی نمایندگان دولت با بهارستان‌نشین‌ها برای پس گرفتن امضاهای وکلای ملت و عدم جدیت هیات رییسه در به جریان افتادن این موضوع، علت اصلی نگه داشتن طرح سوال از رییس جمهور بود. هیات رییسه مجلس امیدوار بود تا با تعامل سه قوه مشکل سرمایه‌گذاران و سپرده‌گذاران و مشکلات بازار ارز حل شود‌ ولی این مسایل حل نشد. جالب آن است که مسعود گودرزی نماینده مردم ممسنی از جلسه سران قوا برای حل مشکلات اقتصادی مردم ابراز ناامیدی کرد و اعلام داشت که مسئولان مربوطه برای فرار از موضوع مشکلات را به گردن یکدیگر می‌انداختند و نتیجه‌ای از این‌گونه جلسات حاصل نشد.

سوال از رییس‌جمهور و وزرا یکی از ابزارهای نظارتی نمایندگان در راستای حسن اجرای قوانین است. اما استفاده از این ابزار نظارتی در چهار دهه عمر قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی کم‌سابقه بوده ولی بی‌سابقه نبوده است. نمونه طرح سوال از رییس‌جمهور، در زمان احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی بود که بعد از 32 سال قانونگذاری، رییس‌جمهور 24 اسفند سال 1390 در مجلس حاضر شد و به 10 سوال نمایندگان پاسخ داد. البته در تمامی دوران‌ها برخی عنوان می‌کنند شاید به خیر و صلاح نباشد از رییس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی سوال شود. این در حالی است که وقتی اصل 88 قانون اساسی و ماده 212 آیین‌نامه داخلی مجلس به سازوکار سوال از رییس‌جمهور اختصاص دارد دیگر دلیلی بر اینکه طرح سوال به مثابه تابو مطرح شود وجود ندارد. به خصوص اینکه قانون اساسی نصاب یک‌چهارم را برای سوال از رییس‌جمهور قرار داده است؛ نصابی که احتمالا به آسانی به دست نیاید.اکنون طبق گفته نمایندگان دلواپس، طرح سوال از رییس‌جمهور درباره بازار ارز ‌باید دو ماه پیش در صحن مجلس مطرح می‌شد ولی از آنجا که تعداد نمایندگان امضاکننده برای طرح سوال باید بیش از ۷۷ نفر باشد، با رایزنی‌ هایی که دولتمردان انجام دادند، دو ساعت مانده به طرح سوال، برخی از نمایندگان مجلس امضای خود را پس گرفتند و تعداد از حد نصاب افتاد و به ۵۶ نفر کاهش یافت. اما با تلاش دوباره نمایندگان مخالف دولت این امضاها در هفته گذشته به حدنصاب رسید و آنها امیدوار بودند، این موضوع توسط هیات‌رییسه در مجلس قرائت شود.گفته می‌شود از تمامی نمایندگان امضاکننده های طرح سوال از رییس‌جمهور تعهد گرفته شده بود تا پای امضای خود بمانند. این در حالی است که این نمایندگان اسامی امضاکنندگان را نیز به خبرگزاری‌ها اعلام کردند، تا همکاران‌شان نتوانند امضاهای خود را پس بگیرند و اگر هم امضاهای خود را پس می گرفتند قرار بود اسامی‌شان به مردم اعلام شود. جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح سوال از رییس‌جمهور و آخرین وضعیت این طرح در مجلس گفته بود: سوال از رییس‌جمهور با 95 امضا تحویل هیات رییسه شده و محور سوالات هم در حوزه اقتصادی اعم از موسسات مالی و اعتباری، ارز، اشتغال، اثر برجام در اقتصاد و… است. وی گفته بود: با وجود پیگیری مراحل طرح سوال از رییس‌جمهور، اما برخی از معاونان روحانی، برای از دستور کار خارج کردن این طرح تمام تلاش خودشان را به کار بردند و از نمایندگان همچنان می‌خواهند تا امضاهای خود را پس بگیرند.

همچنین محمدجواد کریمی‌قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی در خصوص طرح سوال از رییس‌جمهور گفته بود: اگر به نمایندگان فشاری وارد نشود و تهدید نشوند و امشب( دوشنبه) هیچ کس امضای خود را پس نگیرد.فردا (سه شنبه)   اعلام وصول سوال از رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود. کریمی‌قدوسی تاکید کرد: دخالت دولت در طرح سوال از رییس‌جمهور در واقع دخالت در کار قوه مقننه است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس تصریح کرد: موضوع سوال از رییس‌جمهور ابدا سیاسی و حتی در خصوص برجام هم نیست. سوال از رییس‌جمهور پنج محور دارد که همه آنها اقتصادی است. در طرح سوال از رییس‌جمهور محورهای اقتصادی، موسسات پولی – بانکی، قاچاق کالا، بازار اقتصادی، اشتغال، رکود و در مجموع شرایط نابسامان اقتصادی مطرح می‌شود.حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر نمایندگان فعال در خصوص طرح سوال از رییس‌جمهور بود. وی در این خصوص اظهار داشت: دولت طبق اصل 88 قانون اساسی و ماده 212 آیین‌نامه داخلی مجلس تخلف بین و آشکار انجام داده است، از 19 اسفند سال گذشته تا به امروز که باید طبق قانون ظرف یک هفته نمایندگان خود را برای مذاکره با نمایندگان امضاکننده طرح سوال از رییس‌جمهور به مجلس می‌فرستاد، تمکین نکرده و این کار را انجامنداده است.

 

بسیج مسوولان دولتی در استان‌ها برای فشار به نمایندگان مجلس

ذالنور با بیان اینکه رییس‌جمهور یک ماه پس از اعلام وصول سوال مهلت دارد برای پاسخگویی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یابد، تصریح کرد:‌ از یکشنبه تاکنون دولت به شدت در سراسر کشور بسیج شده است تا بتواند نمایندگان امضاکننده طرح سوال از رییس‌جمهور را از امضای خود منصرف کند.

 

شام‌های رنگین هفته گذشته استانداری‌ها به نمایندگان مجلس برای انصراف از سوال

ذالنور گفت: از استان‌های مختلف، نمایندگان با بنده تماس گرفتند و اعلام کردند که استانداران مراسم افطاری برگزار و مجمع نمایندگان را به این مراسم دعوت کردند، شام‌های رنگین به نمایندگان مجلس دادند و اصرار داشتند که امضایتان را پس بگیرید، حتی برگه‌های آماده به اسم نماینده مجلس خطاب به آقای دکتر لاریجانی رییس مجلس مقابل آنان گذاشتند مبنی بر اینکه «جناب آقای دکتر لاریجانی رییس محترم مجلس، بنده امضای خود را از طرح سوال از رییس‌جمهور پس گرفتم.»

وی خاطرنشان کرد: دوشنبه هم که معاون پارلمانی آقای رییس‌جمهور جناب آقای دکتر امیری، جلسه‌ مفصلی با معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف برگزار کرده و آنان را بسیج کردند که نمایندگان مجلس را وادار کنند تا امضایشان را پس بگیرند، فشار روی نمایندگان مجلس سنگین است، از استان‌های مختلف با بنده تماس می‌گیرند، تاکنون سی و اندی نماینده با بنده تماس گرفته و از این فشار سنگین دولت برای انصراف نمایندگان از طرح سوال‌شان از رییس‌جمهور گفتند.

 

داستان تکراری پس گرفتن امضاها

سرانجام  بار دیگر طرح سوال نمایندگان از رییس‌جمهور، از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد. امضا کنندگان طرح سوال اینبار بیشتر از دفعه قبل مصر به پاسخگویی حسن روحانی در مجلس بودند و طرح سوالشان را تا خانه آخر که قرائت در صحن علنی مجلس بود، آوردند. اما باز همان قصه قدیمی ((لابی)) و (( تهدید و تطمیع نمایندگان))  طرح سوال از رییس‌جمهور را با در بسته رو به رو کرد.

منافع برخی جریانات ذبح شد و بیش از 50 نماینده در آخرین ساعات امضای خود را از این طرح پس گرفتند تا طرح سوال که تا عصر دوشنبه 101 امضا را به همراه داشت، با کمتر از 73 امضا، که کمتر از حد نصاب طرح سوال از رییس‌جمهور است، از دستور مجلس خارج شود.

انتهای خبر/علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *