دست فرمان زنانه

تفکری در جامعه متداول است که می گوید رانندگی زنان خطرآفرین و نسبت به مردان در درجه بسیار پایین تری قرار دارد؛ اما سوال اینجاست ک این مسئله تا چه اندازه حقیقت دارد؟! علت تهیه این گزارش به عکسی که پیش روی شماست برمی گردد.

در این تصویر صاحب یک وانت روی بدنه این خودرو نوشته است: ” همه از مرگ می ترسند، من از راننده زن”. اصل این جمله هم به کتاب زنده به گور اثر مرحوم صادق هدایت برمی گردد. حالا اینکه این راننده اقا چرا چنین جمله ای نوشته است خدا می داند اما نمی تواند بی ارتباط به نگاه غالب جامعه به رانندگی زنان باشد.

 

مطالعات علمی چه می گویند؟

تحقیقات جدید شرکت های بیمه ای نشان می دهد رانندگي زنان ايمن تر از مردان است  و مردان 5 درصد بيشتر از زنان قوانيني را که موجب تصادف مي شوند زير پا مي گذارند. این یعنی از نگاه قانون، زنان نسبت به مردان رانندگان بهتری هستند. این مسئله در در متن جامعه نیز محسوس است. کمتر دیده شده است یک راننده زن با سرعت غیرمجاز حرکت کند و یا بین ماشین های دیگر لایی بکشد و همه را به وحشت بیندازد.

آمارها نشان می دهد مردان 57 برابر مردان قانون سرعت مجاز را زیر پا می گذراند و هر مرد به اندازه 45 زن در رانندگی دچار خطا می شود.

 

زنان درباره رانندگی مردان چه می گویند؟

معمولا همیشه این مردان هستند که درباره رانندگی زنان نظر می دهند و غالبا نظرات تند و منفی در این خصوص دارند. این بار نظر چند خانم را درباره رانندگی مردان پرسیده ایم.

 

متاهل، 31ساله، شاغل

به نظر من نگاه کردن به رانندگی نباید جنسیتی باشد. اما برخی موارد مثل این که خانم ها بیشتر قوانین را رعایت می کنند، وجود دارد که در نوع رانندگی اثرگذار است. اما در بحث میزان مهارت خانم ها در رانندگی بحث جداست. شاید بهتر باشد که آمارها را بررسی کنیم. تا جایی که من خوانده و دیده ام در داخل شهر سهم زنان از میزان تصادفات بسیار کمتر است. در حالی که در خارج از شهر پلیس راه کشور معتقد است که خانم ها نسبت به سهمی که دارند، میزان بیشتری تصادف را ایجاد کرده اند.

 

متاهل،37ساله، خانه دار

با توجه به این که عواطف در خانم ها بیشتر و پررنگ تر نمود دارد، تاثیر بیشتری از اطراف می گیرند، این نکته باعث می شود که متلک گفتن اتومبیل کناری یا بوق زدن راننده پشت سری در تمرکز خانم ها تاثیر بگذارد.

 

 

متاهل، 37ساله، شاغل

مردان در رانندگی بسیار بی اعصاب و کم حوصله هستند. درست است که ما خانم ها با سرعت پایینی رانندگی می کنیم و روی رعایت قوانین حساس هستیم اما اگر تمام رانندگان قانون را رعایت کنند کمتر حوادث رانندگی رخ می دهد. مردان در رانندگی بسیار پرخاشگر هستند و حتی در برخورد با خانم ها نیز ادب را رعایت نمی کنند.

 

مجرد،25ساله، دانشجو

متاسفانه رانندگی در مشهد کمی متفاوت با سایر شهر ها است چرا که در مشهد آقایان خیابان ها را به پیست رالی تبدیل کرده اند. من وقتی در مسافرت هستم در شهرهای دیگر راحت رانندگی میکنم اما در مشهد هر لحظه باید منتظر یک اتفاق غیر منتظره بود. حتی اگر در رانندگی خانم ها اختلال ایجاد نکنند با رانندگی خطرناک و ناامن کردن محیط خیابان ها باعث استرس در خانم ها می شوند که این موضوع تاثیر بسیاری در رانندگی به اصطلاح لاکپشتی بسیاری از خانم ها دارد.

 

مجرد، 23ساله، بیکار

زمانی خیلی شدید تصمیم به گرفتن گواهینامه داشتم و مصمم برای این کار بودم ولی متاسفانه یکی از دلایلی که باعث شد که از گرفتن گواهینامه صرفنظر کنم رانندگی برادرم بود که هر زمان با او سوار ماشین می شدم بخاطر رانندگی سرعتی و از طرفی تمسخر کردن رانندگی خانم ها صرف نظر کردم و درکل اعتماد به نفسم را از دست دادم .

تا این جا به این نتیجه رسیدیم رانندگی زنان نه تنها بدتر از مردان نیست بلکه رانندگان زن به احترام بیشتری برای قوانین قائل هستند. برای اینکه تخصصی تر به موضوع بپردازیم به سراغ یک روانشناس رفتیم که نظرات او را در ادامه می خوانید.

 

مدار عصبی مغز مردان

فرشته استیری روانشناس، موسس و مدیر مرکز سلامت روان فرشته نجات

شواهد گسترده ای وجود دارد که ثابت کرده است مردان بویژه جوانان در تمامی فرهنگ ها نسبت به زنان رفتار پرخطری دارند. در رابطه با ریسک پذیری و توجه به ایمنی، زناتن و مردان رفتار متفاوتی را از  خود نشان می دهند و زمینه آن هم در زمینه فیزیولوژیکی و شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه می باشد.

مطالعه در قاره های مختلف جهان نشان می دهد که مردان بیشتر از زنان در معرض حوادث رانندگی هستند که ریشه آن در خصوصیات روانشناختی است. همچنین مردان بیشتر از زنان رفتار پرخطر دارند که نمود آن را می تواند در رانندگی آنان مثل رانندگی با سرعت غیرمجاز، حرکات مارپیچ، سرعت غیرمجاز و غیره دیده می شود.

مدار عصبی مغز مردان امروز از روزگار گذشته شکل گرفته است با این تفاوت که مردان در گذشته راننده نبوده و در عوض شکارچی بوده اند و پس از مدتی نیز رام کننده حیوانات بودند و مدار مغزی آنان براساس خشونت شکل گرفته است و از طریق وراثت به نسل های بعدی منتقل شده است. آن ها هنوز خشونت را باعث بقای خود و خانواده می دانند.

تفاوت رانندگی زنان و مردان حتی از دور نیز نمایان است. بعنوان مثال مردان اغل سریع و با تغییر مسیرهای ناگهانی رانندگی می کنند اما زنان آرام، آهسته و مستفیم رانندگی می کنند و صبر و حوصله در رانندگی آنان مشهود است

زنان و مردان تحت شرایط یکسانی آموزش می بینند؛ حال سوال اینجاست چرا رانندگی آن ها با یکدیگر متفاوت است. پاسخ آن در هنجارهای رانندگی است که در شهرهای مختلف، متفاوت است. زنان براساس هنجارهای ایده آل رانندگی می کنند اما مردان براساس هنجارهای واقعی و رایج می رانند. زنان هنجارهای واقعی را بهم می زنند و این رانندگان مرد را عصبانی می کند.

انتهای گزارش/صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *