آغاز مذاکرات ظریف با 1+4

برای گرفتن تضمین منافع ایران در برجام و ایستادگی در برابر یکجانبه گرایی دولت آمریکا، مذاکرات محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با 5 کشور عضو برجام آغاز می‌شود.

بر این اساس ظریف برای گفتگو درخصوص آینده احتمالی برجام، ابتدا به چین و روسیه سفر کرده و از آنجا عازم بلژیک خواهد شد. نشست وزیران امور خارجه ایران و سه کشور اروپایی عضو برجام نیز روز سه شنبه در بروکسل برگزار خواهد شد.

در این نشست علاوه بر وزیران امور خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور خواهد داشت.

این نشست پس از آن برگزار می‌شود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از یک سال و نیم تهدید، روز سه شنبه وعده خود برای خروج این کشور از برجام و بازگشت تحریم‌های ایران را عملیاتی کرد.

این اقدام نسنجیده، انتقاد تند کشورهای اروپایی، سازمان ملل متحد و دیگر دولت‌ها و نهاد‌های بین‌المللی را به همراه داشت.

روسیه و آلمان بر حفظ برجام تاکید کردند

رئیس جمهوری روسیه و صدراعظم آلمان هم روز جمعه در گفتگویی تلفنی، بر اهمیت حفظ برجام تاکید کردند. دو طرف بر اهمیت اصولی حفظ برجام ازنقطه نظر امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کردند.

صدراعظم آلمان همچنین گفت که خروج یکجانبه آمریکا از برجام، اطمینان به نظم جهانی را تضعیف می‌کند.

مرکل افزود: لغو یکجانبه توافقی که در مورد آن موافقت شده و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است، کار درستی نیست. این مساله باعث کم شدن سطح اعتماد به نظم جهانی می‌شود.

مرکل با اشاره به خروج آمریکا از توافق زیست محیطی پاریس گفت: اگر همواره بگوئیم که مسائلی را نمی‌پسندیم و نمی‌توانیم به نظم جدید بین‌المللی دست یابیم، در آن صورت هر کس هر کاری دوست دارد انجام می‌دهد و این اخبار بدی برای جامعه جهانی است.

فرانسه: اروپا دست نشانده آمریکا نیست

«برونو لومر» وزیر اقتصاد فرانسه هم روز جمعه گفت که کشورهای اروپایی باید به اقدام دولت آمریکا در مورد برجام، اعتراض کنند و همچون دست نشانده واشنگتن عمل نکنند.

وی ضمن ابراز تمایل به ادامه مبادلات تجاری شرکت‌های اروپایی با ایران به رغم خروج آمریکا از برجام، یادآور شد که اروپا نباید بپذیرد که آمریکا، ژاندارم اقتصادی جهان است.

وزیر اقتصاد فرانسه همچنین پیشنهاد تشکیل نهادی اروپایی را داد که از قدرت مشابه با قدرت وزارت دادگستری آمریکا برای مجازات شرکت‌های خارجی به دلیل فعالیت‌های تجاری شان، برخوردار باشد.

در همین حال، کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که پاریس تمام تلاش خود را برای حفاظت از منافع شرکت‌های فرانسوی در ایران در برابر تهدیدهای واشنگتن به کار خواهد بست.

شورای اروپا تاکید کرد: تعلیق تحریم‌های ایران ادامه دارد

شورای اروپا هم با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از تصمیم یکجانبه دولت آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته ای، بر حمایت قاطع خود از این توافق و ادامه لغو تحریم‌های ایران تاکید کرد.

در بیانیه شورای اتحادیه اروپا آمده است: اتحادیه اروپا عمیقا از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با ایران متاسف است. این توافق که در قطنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل با حمایت کامل مواجه شد، پایه‌ای اساسی برای منع اشاعه سلاح هسته‌ای در جهان به شمار می‌رود و می‌تواند امنیت منطقه را به خوبی تامین کند.

در این بیانیه آمده است: ایران تاکنون به همه تعهدات این توافقنامه بین‌المللی پایبند بوده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز آن را تائید کرده است. تا زمانی که به آن وفادار باشد، اتحادیه اروپا به اجرای کامل و کارآمد این توافق متعهد خواهد ماند.

در ادامه بیانیه شورای اروپا آمده است: لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای بخشی مهم از این توافق است و نباید این موضوع فراموش شود. اتحادیه اروپا بارها تاکید کرده لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران تاثیرات مثبت بسیار زیادی بر تجارت و مراودات اقتصادی با ایران دارد. توافق بین‌المللی وین نتیجه 12 سال دیپلماسی فشرده است که اکنون به خوبی به هدف خود رسیده و اتحادیه اروپا مصمم است تا با همکاری با جامعه بین المللی، از آن صیانت و حفاظت کند.

روسیه: اعضای باقیمانده در برجام برای حفظ آن تلاش کنند

در همین حال، وزیر امور خارجه روسیه هم با مناسب دانستن پاسخ ایران به خروج آمریکا از برجام، از اعضای باقیمانده در این توافق خواست تا گام‌های جدی را برای حفظ آن بردارند.

سرگئی لاوروف گفت: ما معتقدیم که در شرایط کنونی بسیار مهم است تا طرف‌های باقیمانده در برجام شرایط را ارزیابی و در مورد آن با یکدیگر مشورت کنند.

لاوروف همچنین افزود که وی در گفت‌وگو با همتای آلمانی خود در مورد برجام و نیز خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی گفت‌وگو کرده است. او تاکید کرد: اعضای برجام باید گام‌هایی را در راستای حفظ آن بردارند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه ایران، روابط میان آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا با روسیه را تضعیف خواهد کرد.

به گفته وی، همچنین بازبینی نباید در مورد لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران انجام شود. بنابر اعلام لاوروف، مسکو در حال ارزیابی پاسخ مناسب ایران به خروج آمریکا از برجام است.

چین: به اجرای برجام ادامه می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه چین هم در واکنش به تصمیم آمریکا برای خروج از برجام گفت پکن به این توافق هسته‌ای پایبند می‌ماند و اجرای آن را ادامه می‌دهد.

 سفیر اروپا در چین: نقض برجام از سوی آمریکا توافق را تکه پاره نمی‌کند

سفیر اتحادیه اروپا در چین هم ضمن انتقاد از نقض توافق هسته‌ای و تخطی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از یک سند بین المللی، گفت که به رغم این اقدام ضد جامعه بین‌المللی، برجام تکه و پاره نخواهد شد.

هانس دیتمار شویتزگوت یادآورشد که اگرچه دولت آمریکا این توافق را زیر پا گذاشت اما این طور نیست که بتواند این سند را بی‌اعتبار کند.

وی افزود: توافق هسته‌ای موسوم به برجام یک سند و توافق متعلق به کل جامعه بین‌المللی است و به این شکل نیست که وقتی کسی از آن تخطی کرد و آن را کنار گذاشت از هم فروپاشیده شود.

هوشمندی ایرانی‌ها

برجام، چه پابرجا بماند و چه نماند، اصل پدید آمدن آن نشان دهنده هوشمندی فوق‌العاده گروه مذاکره‌کننده ایرانی در این پیمان تاریخی و بین‌المللی است. برای اثبات این واقعیت همین بس که رئیس‌جمهور آمریکا آن را برای کشورش بدترین توافق می‌داند و به خاطر اینکه طرف ایرانی توانسته با روش ماهرانه‌ای مبالغ زیادی از دارائی‌های خود را از چنگ آمریکا خارج کند آن را برای آمریکا یک «فاجعه» می‌نامد.

هر چند مخالفان داخلی بدون آنکه منطق قابل ارائه‌ای داشته باشند تلاش می‌کنند مانند ترامپ، برجام را یک فاجعه بدانند ولی تفاوت این است که اینها آن را برای ایران فاجعه می‌دانند ولی رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است مذاکره کنندگان ایرانی با شکل دادن برجام توانستند آمریکا را با یک فاجعه مواجه کنند. به همین جهت، اگر هیچ دلیل دیگری هم وجود نداشته باشد می‌توانیم برجام را برای مذاکره کنندگان ایرانی یک سند افتخار بدانیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *