روزهای روشن اردیبهشت

این روزها بوی عید می دهد. عطری که منتظران را بیشتر از هر زمان دیگری سر ذوق می آورد و شهر نیز رنگ و روی دیگری می گیرد.

اما مشهد پایتخت سنتی کهن است که از دیرباز در خراسان رواج داشته است. زیارت اهل قبور و توزیع خیرات و نذورات برای کسانی که دستشان از زندگی دنیوی کوتاه است همیشه در سه روز منتهی به نیمه شعبان در قالب مراسمی ویژه توسط مردم مشهد و نقاط دیگر استان برگزار می شود.

بهشت رضا(ع) که اصلی ترین آرامستان شهر است هرساله میزبان جمعیتی بالغ بر یک چهارم مردم مشهد است که برای زیارت اهل قبور به این مکان می آیند.

 

اجرای برنامه های فرهنگی با محور مهدویت

مدیرعامل سازمان فردوس ها در نشست صمیمی با اصحاب رسانه که برای اطلاع رسانی سلسله جشن های نیمه شعبان برگزار شد، گفت: برنامه های امسال سازمان فردوس ها در بهشت رضا با محوریت دعا برای فرج امام زمان(عج) در ضمن زیارت اهل قبور خواهد بود.

حجت الاسلام دکتر حسین مهدوی دامغانی افزود: بهشت رضا(ع) با وسعت 200 هکتار میزبان اصلی این مراسم است، البته باید توجه داشت که ماهیت اصلی کار سازمان فردوس ها تجهیز اموات است لذا تمهیداتی اندیشیده شده است تا تداخلی بین برنامه ها صورت نگیرد.

وی اضافه کرد: طبق رسم دیرینه در خراسان به ویژه شهر مشهد مردم  12الی 14 شعبان برای زیارت اهل قبور به آرامستان ها می روند لذا برنامه ریزی برای پذیرایی از آنها ضرورت دارد.

مدیرعامل سازمان فردوس ها افزود: با توجه به این که این ایام مصادف است با نیمه شعبان تولد حضرت حجت (عج) نیزاست محور برنامه های خودر را در بهشت رضا(ع) بر برگزاری جشن های دهه مهدویت گذاشته ایم تا مردم در کنار زیارت قبور بستگان خود بهر فرهنگی نیز برده باشند.

وی با اشاره به دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: در این دیدار آیت ا.. علم الهدی برتوجه به ترویج فرهنگ مهدویت در کنار زیارت اهل قبور تاکیدداشتند لذا دراین ایام در بهشت رضا(ع) وبهشت جوادالائمه (ع) نمایشگاه هایی برپا می شود.

مهدوی دامغانی تصریح کرد: با توجه به این که در ایام چراغ برات کارهای روزانه مربوط به موتفیات نیز در آرامستان های مشهد انجام می شود از زائران اهل قبور که به این مکان ها مراجعه می کنند درخواست می کنیم زمان بندی مناسبی انجام دهند تا تداخلی در امور متوفیان صورت نگیرد البته برنامه ریزی هایی در این زمینه انجام شده است.

مدیرعامل سازمان فردوس های شهرداری مشهد گفت: همچنین در راستای خدمات رسانی بهتر به زائران اهل قبور در بهشت رضا (ع) غرفه سلامت جهت کنترل فشار خون وغربالگری وغرفه کودک برای گذراندن اوقات فراغت کودکان درنظر گرفته شده است.

وی با بیان این که پیش بینی می کنیم حدود یک میلیون نفرزائر اهل قبور در ایام چراغ برات در بهشت رضا(ع) حضور پیدا کنند افزود: براساس آمارهای سال گذشته پیش بینی می شود درایام چراغ برات روزانه شاهد ورود 70هزار خودرو ب بهشت رضا (ع) باشیم.

وی درپاسخ به سوال پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد که چه برنامه هایی در این ایام در بهشت رضوان مشهد درنظرگرفته شده است اظهارکرد: با توجه به این که کمتر از 250متوفا در این قبرستان دفن شده وراه دسترسی مناسبی نیز به این آرامستان وجود ندارد برنامه خاصی در این آرامستان نداریم برهمین اساس یکی از اولویت های ما در سال جاری ایجاد راه دسترسی مناسب به آرامستان رضوان مشهد است که قرارداد بهسازی آن به مبل 7میلیارد تومان منعقد شده است .

مهدوی دامغانی درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که  قیمت قبر در بهشت رضا (ع) چقدراست گفت: ما در بهشت رضا(ع) برای قبر پول دریافت نمی کنیم بلکه برای خدمات ازجمله شستشو وکفن ودفن وحمل ونقل متوفا بسته به درخواست بستگان متوفا هزینه ای بین 800هزارتا یک میلیون و400هزارتومان دریافت می کنیم .

 

450 اتوبوس زائران  اهل قبوررا به آرامستان ها ی مشهد جابه جا می کنند

همچنین در ادامه این نشست خورشاهی معاون بهره برداری سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهدنیز با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده این سازمان درایام چراغ برات ونیمه شعبان اظهارکرد: طی روزهای 12،13و14شعبان 405دستگاه اتوبوس از 12پایانه ودر12مسیر زائران اهل قبور را به آرامستان های بهشت رضا (ع) وخواجه ربیع منتقل خواهند کرد.

وی افزود: این پایانه ها عبارتند از پایانه های انقلاب اسلامی ،آزادی ، مصلی ،مفتح ،فردوسی،شهید هاشمی نژاد ،وکیل آباد وذکریا که طی ایام چراغ برات به شهروندان جهت عزیمت به بهشت رضا (ع) وجوادالائمه سرویس دهی می کنند .

خورشاهی گفت: اتوبوس ها تا ساعت 21به شهروندان در این مسیرها خدمات رسانی خواهند کرداما با این وجود درخواست می کنیم هنگام برگشت از آرامستان ها به گونه ای برنامه ریزی کنند تا با ازدحام جمعیت روبرو نشوند.

معاون بهره برداری اتوبوسرانی شهرداری مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد در خصوص سرویس دهی به زائران اهل قبور در بهشت رضوان(ع) اظهارکرد: باتوجه به نا مناسب بودن راه دسترسی به این آرامستان تا کنون به این آرامستان سرویس دهی انجام داده نشده ودرحال حاضر نیز با توجه به این که تعداد زیادی کامیون وخودروسنگین در این مسیر تردد می کنند از نظر ایمنی خدمات رسانی با اتوبوس های شهری در این مسیر امکان پذیر نیست.

 

ایام چراغ برات در بزرگراه منتهی به بهشت رضا(ع) عوارض دریافت نمی شود

معاون اجرایی سازمان فردوس های شهرداری مشهد گفت: در ایام چراغ برات جهت تسهیل در رفت آمد وکاهش ترافیک شرایط تردد ازبزرگراه برای خودروهایی فراهم شده  ودر این مدت از خودروهاعوارض دریافت نمی شود.

مهدی کیخاژاله در این نشست بیان کرد: با هماهنگی که با پلیس راهور استان انجام شده محدودیت های ترافیکی طی سه روز 12،13و14شعبان در محورجاده فریمان به بهشت رضا(ع) اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد” همچنین در این مدت پلیس راهور با گشت های خودرویی وموتوری با 90مامور این منطقه را تحت پوشش ترافیکی قرارخواهند داد.

وی با اشاره به هماهنگی های انجام شده با شایر دستگاه های خدماتی اظهارکرد: براساس این هماهنگی ها خودروهای آتش نشانی ، اورژانس وهلال احمر در آرامستان های مشهد مستقر خواهند شد ودرکنار آن تیم های بازرسی مرکز بهداشت نیز بر توزیع بهداشتی نزورات در بهشت رضا (ع) وبهشت جوادالائمه (ع) نظارت خواهند کرد.

خیرخواه تصریح کرد: با توجه به حضور تعداد زیادی از شهروندان برای زیارت اهل قبور در آرامستان هادر ایام جراغ برات با سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد جهت جمع آوری پسماند واستقرارایستگاه سیار جمع آوری زباله های خشک هماهنگی های لازم انجام شده است که درراستای فرهنگ سازی تفکیک زباله برای کودکاننیز ایستگاه نقاشی برپا می شود.

وی گفت: همچنین برای گسترش فرهنگ اهدا خون مکاتبات وهماهنگی هایی با سازمان انتقال خون استان انجامشده تا بااستقرار پایگاه اهدا خون در بهشت رضا(ع) از این ظرفیت استفاده کنند.

 

جشن بزرگ نیمه شعبان دربهشت رضا (ع) برگزار می شود

رییس اداره فرهنگی سازمان فردوس های شهرداری مشهد نیز از برگزاری جشن بزرگ میلاد حضرت صاحب الزمان (ع) 14شعبان در بهشت رضا(ع) خبرداد.

سعید بیژنی گفت: با توجه به این که رویکرد ما در آرامستان ها رویکردی فرهنگی است می طلبد که در زمان حضور مردم در آرامستان ها به ویژه در ایام چراغ برات برنامه های فرهنگی ومعنوی را درنظر بگیریم تا زائران اهل قبور دست خالی بیرون نروند.

وی افزود: سیاست سازمان فردوس ها بر اساس تدبیر مدیرعامل سازمان محور قراردادن جشن های دهه مهدویت است لذا در این راستا نیاز بود غرفه هایی را پیش بینی کنیم که بزرگترین غرفه درپایانه اتوبوسرانی واقع در بهشت رضا(ع) شامل غرفه سلامت ،طب سنتی و رادیو بهشت برپا خواهدشد.

وی به برگزاری 3جشن درطول سه روز 12،13و14شعبان در بهشت رضا (ع) اشاره واظهارکرد: به مناسبت شب میلاد حضرت مهدی (عج) بزرگترین جشن بعداز ظهر 14شعبان در آرامستان بهشت رضا (ع) برپا می شود.

بیژنی تصریح کرد: درکنار برپایی غرفه های مختلف واجرای برنامه های فرهنگی امسال حضور مبلغان دینی برای پاسخ به سئوالت دینی وشرعی وایجاد حلقه های معرفت پیش بینی شده  وهمچنین درهفت نقطه از بهشت رضا(ع) نماز جماعت برگزار ومیان مراجعان بسته های فرهنگی با رویکرد معادتوزیع خواهدشد.

رییس اداره فرهنگی سازمان فردوس های شهرداری مشهد گفت: همچنین درراستای اطلاع رسانی به شهروندان درنقاط مختلف آرامستان بهشت رضا(ع) کیوسک های راهنمای زائران اهل قبور جهت اعلام آدرس وبلوک های متوفیان درنظر گرفته شده است.

 

 

سرویس در شهر «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *