توسعه گردشگری و استمرار مناسبات اقتصادی

استاندار خراسان رضوی و سرکنسول ترکیه توسعه گردشگری و مراودات فرهنگی را محوری پایه ای برای تقویت و استمرار مبادلات اقتصادی و سیاسی دانستند.

علی رضا رشیدیان روز چهارشنبه در دیدار معارفه سرکنسول جدید ترکیه در مشهد با وی افزود: این تعاملات و تبادلات فرهنگی و ارتباط دو ملت می‌تواند تاثیر گسترده ای بر حوزه مناسبات سیاسی و اقتصادی دارد.

وی گفت: برگزاری هفته‌های فرهنگی مشهد و خراسان با استان‌های ترکیه از جمله زمینه‌های این تعامل متقابل است که به معرفی ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی دو طرف و توسعه تبادل گردشگر می‌انجامد.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: در موضوع توسعه گردشگری هیات‌هایی بین استان وترکیه مبادله شده و تفاهم‌های لازم صورت گرفته اما هنوز اجرایی نشده است .

 

مناطق اقتصادی استان فرصتی برای سرمایه‌گذاری

رشیدیان با بیان اینکه مقرر بود هیاتی از ترکیه برای اجرایی شدن این موضوع و بندهای این تفاهم به استان سفر کند که تا کنون انجام نشده است، عنوان کرد: در عین حال در حوزه سرمایه گذاری مشترک در استان ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که می‌تواند زمینه توسعه بیش از پیش روابط شود.

وی در زمینه توسعه تعاملات فرهنگی و دانشگاهی هم با استقبال از این امر گفت: امروز در سطح استان بیش از 250 دانشگاه و مرکز اموزش عالی با بیش از 300 هزار دانشجو و 12 هزار دانشجوی خارجی وجود دارد.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به این ظرفیت از گسترش تعاملات فرهنگی بین دانشگاه‌های استان و ترکیه استقبال می‌کنیم .

رشیدیان از جمله ظرفیت‌های سرمایه گذاری در استان را انرژی‌های پاک، تولید مشترک برای صادرات به کشورهای منطقه عنوان کرد و افزود: دو منطقه ویژه اقتصادی استان یعنی سرخس در مرز ترکمنستان و دوغارون هم مرز با افغانستان از جمله این ظرفیت‌ها برای سرمایه گذاری مشترک است.

 

امیدواری به جذب سرمایه‌های ترک

وی ادامه داد: در سطح استان برای تسهیل سرمایه گذاری نیز اقدامات گسترده ای صورت گرفته و ضوابط خوبی وجود داردبه گونه ای که سال گذشته بیشترین تعداد سرمایه گذاری جذب شده در استان را داشتیم و امید است سرمایه گذاران ترکیه در کنار سایر فعالان این حوزه از کشورهای مختلف واردعمل شوند.

استاندار خراسان رضوی افزود: امسال بر اساس دستورالعمل دولت به منظور تضمین سرمایه گذاری در داخل کشور، از سرمایه گذاری خارجی با قوت حمایت می‌شود و هیچ مقاومت و مانع جدی در این مسیر وجود ندارد.

رشیدیان همچنین توسعه تبادل هیات‌های تجاری بین دو طرف را در معرفی و آشنایی با ظرفیت‌ها و ارتقا سطح روابط اقتصادی بسیار مهم خواند و گفت : باید بر روی برگزاری نمایشگاه‌ها و شرکت هیات‌ها و فعالان اقتصادی در آنها هم در دو سو برنامه ریزی شود.

 

نیاز به حل مشکل مبادله پول

وی حل مشکل مبادله پول بین دو کشور و بی نیاز از ارز دیگر کشورها را از جمله ضرورت‌ها در توسعه مناسبات اقتصادی خواند و گفت: تحقق آن قدمی بزرگی است که در مبادلات تجاری دو کشوربرداشته می‌شود و منجر به توسعه روابط می‌گردد.

استاندار خراسان رضوی همچنین ابراز امیدواری کرد: سرکنسول جدید در مدت حضور در استان بتواند در توسعه تعاملات اقتصادی، فرهنگی، گردشگری بین این استان و ترکیه موقر باشد و تبادل هیات‌های اقتصادی و شرکت‌های بخش خصوصی را که نقش مهمی در گشایش مبادلات دو جانبه دارد تقویت نماید.

 

سرکنسول جدید در مشهد مطرح کرد:

تلاش برای معرفی کردن ظرفیت‌ها در ایران

سرکنسول جدید جمهوری ترکیه در مشهد هم در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران و خراسان رضوی از نظر گردشگری دارای ظرفیت‌های گسترده تاریخی ،فرهنگی و مذهبی است و ما خواستار معرفی این ظرفیت‌ها در ترکیه هستیم .

محمت فرهان یورولماز با بیان اینکه ما خواهان توسعه گردشگری و رونق بیشتر آن بین دو طرف هستیم، افزود: امروز جمعیت قابل توجهی از ایرانیان هر ساله به ترکیه سفر می‌کنند اما انتظار است شهروندان ترکیه هم سفرهای گسترده تری را به ایران بویژه خراسان رضوی داشته باشند.

وی اظهار کرد: تبادل توریست فقط بعد اقتصادی ندارد بلکه آثار فرهنگی آن و تقویت برادری بین دو کشور بیشتر است و در این راستا پیگیر پروژه‌هایی برای معرفی عینی ظرفیت‌های خراسان رضوی به مردم ترکیه هستیم .

وی با بیان اینکه منطقه خراسان در تاریخ ترکیه از اهمیت زیادی برخورداراست ، افزود : باید این خطه به درستی با تمام ظرفیت‌ها در ترکیه معرفی شود و. نه فقط علویان بلکه سایر شهروندان ترکیه از سفر به این خطه استقبال کنند.

 

نزدیکی فرهنگی ایران و ترکیه

یورولماز با بیان اینکه ایران و ترکیه قدرتمند ترین کشورهای منطقه هستند، گفت : از نظر فرهنگی این دو ملت و کشور بسیار به هم نزدیک بوده و روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور هم روند رو به رشدی دارد اما هنوزبه نسبت ظرفیت‌ها بسیار پایین است.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت این روابط گفت: در حوزه منطقه خراسان( سه استان خراسان ) توسعه این مناسبات اعم از اقتصادی ، فرهنگی و گردشگری اثر مستقیم و مثبت بسیاری در تقویت روابط دو کشور دارد.

وی ادامه با بیان اینکه در کنار معرفی ظرفیت‌های گردشگری این خطه پیگیری گسترده ای برای شناسایی و معرفی توانمندی‌های این استان به تجارترکیه ای و برقراری ارتباط و اتصال به فعالان اقتصادی خراسان رضوی هستم.

وی خواستار تسهیل روند سرمایه گذاری ترک‌ها در استان شد و افزود : اگر این امر تسهیل شود با توجه به اقبال سرمایه گذاران ترک ، سرمایه‌های زیادی از کشور ما به این سمت سوق می‌یابد.

وی توسعه مناسبات فرهنگی و وروددانشگاه‌ها به حوزه توسعه مناسبات فرهنگی و خواهر خواندگی بین شهرهای استان و ترکیه و اجرایی شدن این تفاهمات و شگل گیری پروژه‌های عینی در راستا گسترش روابط دو جانبه را هم خواستار شد.

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *