رویِ ماه سلامتی را ببوس!

به‌مناسبت هفته سلامت و شعار سازمان بهداشت جهانی با عنوان «پوشش همگانی برای همه در هرکجا» نشست خبری در خصوص ارائه گزارشی از اقدامات متولیان سلامت استان خراسان رضوی با حضور معاونین درمان بهداشت و غذا  دارو و دبیر هفته سلامت در شهرک دانش و سلامت برگزار شد.

 

طرح تحول سلامت

دبیر ستاد هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای اجرای برنامه تحول نظام سلامت تا اسفندماه سال ۹۶ حدود ۱۵۷میلیون ویزیت در بخش دولتی صورت گرفته است.

حسین خوبان در نشست خبری هفته سلامت در شهرک دانش و سلامت اظهار داشت: شعار سازمان جهانی بهداشت شعاری عدالت گرایانه است، که به سلامت برای همه، در همه جا و همه مکان ها تاکید و به دنبال برخورداری همه افراد از نعمت سلامت می باشد.

وی در رابطه با طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول سلامت با شعارهای چندگانه و گام‌های متعددی برنامه‌ریزی شد، که افزایش دسترسی مردم به خدمات، کاهش پرداخت از جیب مردم از ۳۷ درصد به پنج الی ۱۰ درصد، واقعی شدن تعرفه‌ها و خدمات مناسب مالی بیمار و پزشک از جمله این موارد می باشد.

دبیر ستاد هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: گسترش اورژانس ها، افزایش نیروی انسانی، الکترونیکی شدن اطلاعات افراد در حوزه سلامت، افزایش تعداد اقلام دارویی، تأمین ملزومات مورد نیاز بیمار، آموزش وسیع و ترویج زایمان طبیعی از دیگر موارد مهمی بود که در این برنامه مد نظر قرار گرفت.

وی بیان کرد: بر اساس بررسی که در سطح کلان کشوری صورت گرفت و طی سئوالاتی که از تعداد بسیاری از مردم پرسیده شد، حدود ۷۷/۴درصد جمعیت کشور از خدمات بخش دولتی برای پوشش سلامتی خود استفاده می کنند. در طرح تحول سلامت ۱۵۷ میلیون ویزیت از ابتدای اجرای برنامه تا اسفندماه سال ۹۶ در بخش دولتی صورت گرفته است، که سابق بر این تعداد بسیاری از این ویزیت‌ها در بخش خصوصی انجام می شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به برنامه های هفته سلامت اشاره کرد و اظهار کرد: معاونت بهداشتی در سطح وسیع و گسترده برای تمامی دانش آموزان پایه اول دبیرستان مسابقه نقاشی بر اساس شعار سال سازمان بهداشت جهانی با جوایز نفیس در نظر گرفته است.

وی افزود: بر اساس اهمیت پرونده الکترونیک سلامت سینا، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، ثبت اطلاعات ۲۷ هزار پرسنل دانشگاه علوم پزشکی مشهد همراه با خانواده در این سامانه خواستار شد. برگزاری نمایشگاه محصولات آرایشی و بهداشتی و داروهای مکمل غیر مجاز در واحدهای بهداشتی برای عموم  مردم، پیاده روی نمادین در شهرک دانش و سلامت در روز پنج شنبه ششم اردیبهشت ماه جاری و برپایی غرفه‌های تن سنجی و آزمایشات فشار خون و قند خون در پارک‌های مشهد از دیگر برنامه های این هفته به شمار می رود.

در پایان دبیر ستاد هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: ریاست دانشگاه به عنوان سخنران پیش از خطبه در نماز جمعه هفتم اردیبهشت ماه در مشهد حضور خواهد داشت.

 

کاهش مرگ‌ و میر در بیماری‌های قلبی و عروقی

حمید بهرامی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای طرح خطر سنجی بیماری‌های قلبی و عروقی در مراکز زیر پوشش دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: با اجرای این طرح تا ۵ سال آینده می توان میزان امید به زندگی را ۴ تا ۵ سال افزایش داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با  اجرای طرح خطر سنجی بیماری های قلبی و عروقی بیان کرد: این طرح از سال گذشته در مناطق زیر پوشش دانشگاه برای گروه هدف افراد بالای ۳۰ سال به اجرا در آمده است خاطر نشان کرد: تا کنون ۱۲ درصد جمعیت هدف زیر پوشش قرار گرفته اند و اگر  این میزان به ۶۰ درصد جمعیت هدف برسد می‌توان انتظار داشت که بیماری‌های قلبی و عروقی دیگر به‌عنوان اولین عامل مرگ و میر به شمار نرود.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح وضعیت چربی، فشار خون، قند خون ،وجود خون در مدفوع به صورت رایگان مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تحلیل نتایج می توان پیش بینی ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را تا ده سال آینده برای فرد داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اقدامات انجام شده در حوزه گسترش خدمات بهداشت در سطح استان پرداخت و خاطر نشان کرد: در طول ۴۰ سال گذشته اقدامات موثری در راستای ارتقاء شاخص های بهداشتی درکشور انجام شده است به طوری که میزان مرگ مادران باردار از ۲۴۵ در صد هزار به ۱۸.۱، مرگ نوزادان از ۴۰ در هزار به ۹.۵، کودکان زیر یک سال از ۱۱۱در هزار به ۱۳.۸ و  کودکان زیر ۵ سال از ۲۷۸ در صد هزار به ۱۵.۶ رسیده است.

حمید رضا بهرامی با بیان اینکه در چهار سال اخیر اقدامات موثری در حوزه بهداشت صورت گرفت خاطر نشان کرد: در این مدت ۱۱ پایگاه بهداشتی، ۴۲ مرکز خدمات جامع سلامت در مناطق زیر پوشش دانشگاه ایجاد و ۲ هزار نیرو نیز به مجموع نیروهای بهداشتی دانشگاه افزوده شد. وی به اجرای پرونده الکترونیک سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره کرد و اظهار داشت: این برنامه با نام پرونده الکترونیک سلامت سینا به همت متخصصان دانشگاهی طراحی و اجرا شده است و در قالب این برنامه علاوه بر بررسی سلامت جمعیت زیر پوشش عملکرد کارشناسان در ارائه خدمات نیز به صورت مستمر پایش می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، استانداری و دانشگاه به منظور اجرای ۴۰۵ پروژه بهداشتی اشاره کرد و گفت: از این تعداد تا کنون ۱۵۰ پروژه به اجرا در آمده است و دیگر پروژه ها نیز به دلیل کمبود زمین هنوز به اجرا در نیامده است. وی با اشاره به اینکه ۱۷۰ پروژه بهداشتی در قالب این تفاهم نامه به مشهد اختصاص دارد خاطر نشان کرد: برای تحقق این برنامه همکاری تمامی ارگان های موثر را می طلبد تا بتوانیم خدمات را در واحدهای دولتی به جمعیت زیر پوشش ارائه دهیم.

 

پوشش خدمات برای همه و همه جا

شاپور بدیعی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به توسعه تخت های بیمارستانی و ارتقاء خدمات درمانی در سال های اخیر در مناطق زیر پوشش دانشگاه اظهارکرد: این معاونت در راستای تحقق  پوشش همگانی خدمات برای همه و همه جا،گام بر می دارد.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در سال گذشته شش بیمارستان شامل امام رضا(ع) شماره ۲، فوق تخصصی کودکان اکبر، علوی، در مشهد و حضرت زهرا(س) در فریمان، خاتم الانبیاء(ص) خلیل آباد و یک بیمارستان در رشتخوار با یک هزار و ۲۰۰ تخت به بهره برداری رسید خاطر نشان کرد: این طرح ها نقش موثری در گسترش ارائه خدمات به مجاوران، زائران بارگاه ملکوتی رضوی و اتباع کشورهای خارجی داشته است. وی به راه اندازی مرکز پایش مراقبت های درمانی  MCMC در دانشگاه از سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: با اجرای این پروژه تمام بیمارستان‌ها در سطح استان به‌یکدیگر متصل شده و مدیریت تخت‌های بیمارستانی برای اعزام بیماران از شهرستان‌ها به دیگر مراکز از مزایای آن به‌شمار می رود.

شاپور بدیعی خاطر نشان کرد: نوسازی بافت فرسوده بیمارستان های زیر پوشش از دیگر اقدامات مهم در راستای ارتقاء کیفی و کمی خدمات به شمار می رود که نمونه بارز این اقدام مهم را می توان در ارتقاء هتلینگ بیمارستان قائم(عج) مشاهده نمود. وی اظهار داشت: بیمارستان قائم(عج) با عمری بیش از ۵۰ سال با مشکلات زیاد زیربنایی و تأسیساتی مواجه بود که با اجرای برنامه تحول نظام سلامت و ارتقاءکیفیت خدمات هتلینگ تحولی اساسی در این مرکز ایجاد شد و در این راستا ۱۸ هزار متر مربع در قالب ۱۵ بخش زیر پوشش این طرح قرار گرفت. در حال حاضر دیگر بیماری در راهروهای بیمارستان قائم(عج) بستری نمی شود و سطح کیفی خدمات نیز در این مرکز رشد یافته است.

وی به گسترش خدمات به کودکان مبتلا به سرطان اشاره کرد و اظهارکرد: تا پیش از راه اندازی بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر زمان انتظار کودکان سرطانی برای شیمی درمانی یک تا دو ماه بود که با گسترش خدمات در حال حاضر به کمتر از یک روز رسیده است.

بدیعی با بیان اینکه با حمایت وزارت بهداشت در سال گذشته ۷۲ پزشک متخصص به مناطق مختلف استان اعزام شدند خاطر نشان کرد: اجرای این برنامه گام موثری در راستای افزایش خدمات، افزایش دسترسی و کاهش اعزام بیماران به مرکز به شمار می رود. وی به اجرای کدهای ۲۴۷ و ۷۲۴ در مراکز درمانی دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: با اجرای این طرح، جان بیماران مبتلا به سکته های قلبی و مغزی به گونه ای نجات داده شد که دیگر دچار عوارض سکته نشوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی اتاق عمل بیمارستان رشتخوار و انجام عمل های زنان را از دیگر اقدامات در راستای پوشش خدمات درمانی در همه جا برشمرد و اظهار داشت: این شهرستان در ردیف شهرستان های محروم به شمار می رود و راه اندازی بیمارستان و حضور متخصصین در این مرکز گام موثری در گسترش خدمات و بهبود شاخص های درمانی در این شهرستان بوده است. وی در پایان از بهره برداری بیمارستان باخرز در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: این بیمارستان از چندی پیش با راه اندازی بخش های دیالیز فعال شده است و به زودی به صورت رسمی و کامل به بهره برداری خواهد رسید.

 

 

گزارشی از مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *