معماری شهرزاد قصه گوی حیات است

بهاران زمین و اردیبهشت دل انگیز، امسال وصفی دگریافته است به طلعت درخشان اعیاد فرخنده شعبان و زادروز دو برادر رشید صحرای نینوا که مفهوم حماسه و آزادگی به نام ایشان تا جاودان، پر فروغ و تابنده است.

حال که همزمان با برکت تکرار یاد سرداران کربلا، چمن حکایت اردیبهشت می گوید و از بوستان نسیم بهشت میرسد،گوش بگذاریم به رهنمود حافظ شیراز که:

به می عمارت دل کن که این جهان خراب بر آن سر است که از خاک ما بسازد خشت

آری؛ وقت و هنگام پاسداشت این اردیبهشت فرخنده است و همت به ساختن عمارتی از عشق؛ کز باد و باران نیابد گزند.

وقت گرامیداشت اردیبهشتی که در سومین روز خود به یاد حکیم بلند قدر این خاک کهکشانی، شیخ بهایی؛ به نام «روز معمار» نشان یافته است.

وقت گرامیداشت منزلت هر آنکه به پشتوانه دانش و آگاهی و متصل به سرچشمه ذوق و خلاقیتی که هدیه الهی در نهاد آدمی است، دل به یار دلآرای جهان می بندد و آستین به کار گِل و ساختن زمین بالا می زند و شایستگی مقام انسان را عمارت می کند تا وارثان شایسته گوهرشادها و نقش جهان ها باشیم.

بیگمان معمارانی از این دست راستین و دانشمند و هنرمند که تنها به کاغذهای دانشگاهی بسنده ننموده و افق های معماری را در گنجینه پر زّر و صدفِ تاریخ شکوهمند معماری ایران و جهان دریافته اند، به حق سازندگان زمین اند و گرامیداشت مقامشان در این روز؛ فرض بر من و شماست.

معماری شهرزاد قصه گوی حیات است به هزار زبان ، چون سوسن و به صد نقش، چون دامان دشت.

معماری آغوش گشاده پنجره هاست به استقبال نور و خورشید و روشنی .

توالی پی در پی دیوارهاست به نامیدن ﻣﺄوای آدمی و امنیت حضورش .

غزل های پیاپی طاق هاست به سقف بلند و نقش بسیارش چونان گنبد مینای گردون .

معماری بستر شهرنشینی است و شهروندی که پدیداریش، آوردگاه تمدن انسانی و حیاتش نشانگر فرهنگ مردمان زمین.

و از همین رو وظیفه می دانم تا نخست با خود و سپس با شما اعضا ارجمند شورای اسلامی مشهد مقدس تکرار کنم که ما منتخبان مردمان عزیز این شهر هستیم تا پاسدار بستر شهروندی و کیفیت فضای زیستی ایشان باشیم.

با یکدیگر مکرر کنیم که در تمامی دوره پیش رو، وظیفه مراقبت از گوهر معماری و شناساندن سره از ناسره هایش، برای شهروندانی که حق ایشان بهترین شهرسازی و معماری است، بر شانه های ماست و در همین فرصت پیشنهاد دارم تا روزنامه شهرآرا رسانه پویای شهرداری مشهد، در ادواری پیوسته و متناسب، سرویس و دبیر ویژه‌ای را به تبیین مباحث معماری و شهرسازی، جهت ارتقا سطح دانشی تمامی مردمان این شهر در نظر گیرد؛ و بر این باورم که آموزش و ثبت رسانه ای مکتوب پیرامون فضای زیستی شهروندان یکی از مهم ترین وظایف مدیریت شهری است.

دست نامحرم سوداگری و نگاه ناپاک سودجویی بر دامن مبارک معماری مباد و تقلید و از خود بیگانگی، گم شدن از خویش و شرحه شدن نام راستین و هویت ژرفش از گوش و زبان روزگار به دور و از دیوار چشم ها به دورتر باد !

روز معمار مبارک ، هر هفته و ماه و سال بر معماران راستین خجسته و همه عمر معماری فرخندگی باد و شایسته به بندگی بر آستان یگانه معمار هستی! . . . آمین!

 

 

محمدهادی مهدی نیا

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهدمقدس

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *