نقش ورزش در گذراندن اوقات فراغت

بیشتر جامعه شناسان عقیده دارند که در سرایط زندگی ماشینی ورزش را می‌توان به عنوان وسیله‌ای مطلوب برای تأمین تجدید قوای جسمی و روحی و نشاط و شادابی افراد در نظر گرفت. در پایان دوره نوجوانی باید افراد را به تفریحات سالم و ورزش تشویق کرد.

خانواده‌هایی که ورزش را در اوقات فراغت فرزنداشان قرار می‌دهند باعث می‌شود تا شخصیت آنها در مسیر کمال هدایت شود.

 

نقش ورزش در پیشگیری از بیماری‌های جسمی و روحی:

ما همیشه آرزو داریم تندرست بمانیم و عمری طولانی داشته باشیم. متاسفانه این آرزو گاهی بدلیل عدم رعایت بهداشت برآورده نمی‌شود. دلایلی وجود دارد که می‌توان باور کرد که اگر از جسم و روان خود به خوبی مراقبت کنیم، می‌توان عمری طولانی داشت. زیست شناسان معتقدند که انسان و سایر حیوانات باید مدتی در حدود 5 برابر سال‌هایی که رشد جسمانی آنها طول می‌کشد عمر کنند. بیشتر ناتوانی‌های جسمی و فشارهای روحی باعث پیری زودرس و احیانا مرگ می‌شود رمز زندگی سالم و عمر طولانی را باید در عادات و رفتارهایی مثل ورزش، رژیم غذایی مناسب و کاهش استرس جستجو کرد.

سلامت و شادابی افراد وابسته به حرکت و جنب و جوش است. بعد از فعالیت بدنی در مغز ماده‌ای به نام مرفین ترشح می‌شود که باعث نشاط و شادابی خواهد شد و این نشاط و شادابی باعث سلامت روح و جسم می‌شود. پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است، کم تحرکی ما در همه حال باعث بیماری و کسالت می‌شود، ورزش باعث جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود. کسانی‌که در سنین کودکی و نوجوانی ورزش نمی‌کنند، در میانسالی به این عارضه مبتلا می‌شوند. ورزش باعث افزایش توان عضلات می‌شود. در ستون فقرات ضعف عضلات شکم باعث فشردگی مهره‌ها بر روی دیسک‌ها خواهد شد. ورزش باعث افزایش جریان خون در اندام‌ها می‌شود و در نتیجه از سکته‌های قلبی جلوگیری می‌کند. شرکت در فعالیت‌های ورزشی احساس مسئولیت شجاعت را به فرد می‌دهد.

 

نقش ورزش در طول عمر :

همه ما آرزو داریم که همواره تندرست بمانیم و عمری طولانی داشته باشیم. یکی از دانشمندان در قرن نوزدهم به نام هربرت اسپنسر گفته است. رمز اصلی طولانی شدن زندگی این است که کاری نکنیم که از طول عمرمان کم شود. این سخن به این معنی است که در زندگی امروزه عادات خوب و پسندیده و سالم را در خود پرورش دهیم و از رفتارهای غیر اخلاقی بپرهیزیم، پس اگر در زندگی خود ورزش و بهداشت را بگنجانیم و دارای ایمان و تقوا باشیم طول عمرمان زیاد می‌شود.

 

چه وقتی، چگونه و چقدر ورزش کنیم؟   

می‌خواهید وزن کم کنید؟ موثرترین شیوه کم کردن دریافت کالری‌ها و بالا بردن میزان سوزاندن آنها، افزایش فعالیت جسمی است. اما چقدر فعالیت جسمی برای سوزاندن کالری‌های اضافی لازم است؟ با چه شدتی و چه مقدار باید ورزش کرد؟  بهترین زمان ورزش در روز چه زمانی است؟ در «تناسب اندام» این هفته، پاسخ این پرسش های تان را خواهید گرفت…

 

با چه شدتی ورزش کنیم؟

انجام ورزش با شدت متوسط برای بیشتر افراد بی خطر است و به میزان زیادی به بهبود وضعیت سلامت کمک می‌کند. اگر وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید، افزودن فعالیت‌های شدید جسمی به تمرین‌ها باعث می‌شود زمان لازم برای ورزش کاهش یابد و سلامت‌تر باشید. اگر آمادگی بدنی کافی ندارید، به تدریج شدت فعالیت جسمی تان را بالا ببرید.

فعالیت‌های باشدت بیشتر ممکن است خطر آسیب عضلات یا مفاصل را بالا ببرد و اندکی امکان دچار شدن به مشکل وخیم قلبی را افزایش دهد، به خصوص افرادی که به انجام فعالیت جسمی عادت نداشته‌اند و ناگهان ورزش کردن با شدت زیاد را شروع کرده‌اند. گرچه خطر کلی مرگ ناشی از بیماری قلبی در افرادی که ورزش می‌کنند، از افرادی که ورزش نمی‌کنند، کمتر است.

ادامه دارد…

 

 

  • وحید داودی
image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *