نجات تولید با کاهش هزینه و افزایش کیفیت محقق می‌شود

در اولین روز سال 97، رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع زائرین و مجاورین علی بن موسی الرضا(ع) کالای ایرانی را از این جهت که «محصول نهایی برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و کار و ابتکار قشرهای مختلف مردم و مسئولان است»، با عظمت و مهم خواندند و تاکید کردند: فعالان اقتصادی و تولیدگران با «سرمایه‌گذاری»، مسئولان با «برنامه‌ریزی»، جوانان با «دانش و طراحی» و کارگران با «کار و تلاش»، محصولی به جامعه ارائه می‌کنند که مردم نیز علاوه بر نقش‌آفرینی در تولید، باید با تعصب و غیرت و خرید و مصرف کالای ایرانی از محصول نهایی این زنجیره‌ی کار و تلاش حمایت کنند.

در نقشه راهی که برای بخش‌های مختلف ترسیم شده است؛ دولت، فعالین اقتصادی و مردم باید هر کدام به وظایف خود آگاه باشند و برای عملی شدن آن‌ها تلاش کنند.

برای بررسی برنامه و راهبرد مسئولان در سطح استان، به گفت‌وگو با «علی رسولیان، سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی» نشستیم.

فردی که به عنوان یک مقام اجرایی علاوه بر تسلط بر مشکلات از تلاش و پیگیری برای حل آن‌ها ناامید نیست.

سرپرست حوزه امور اقتصادی درباره اولین تصمیم‌های استانداری خراسان رضوی در سال جاری گفت: از زمانی که شعار سال مشخص شد استانداری خراسان رضوی مامور شد تا برنامه‌ای را در تعامل با مردم و فعالین اقتصادی در بخش‌های دولتی و خصوصی تدوین کند.

وی اضافه کرد: دولت به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد و ما بنا را بر این گذاشتیم تا دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف بسیج شوند تا بتوانیم تا پایان سال عملکرد خوبی را به جا بگذاریم. در حوزه اقتصادی قصد داریم، عملکرد به گونه‌ای باشدکه با شاخص‌های کمی قابل اندازه گیری باشد. این تصمیمی است که از سال گذشته شروع شده است.

وی در تشریح سال گذشته بدنه اجرایی دولت در استان تصریح کرد: در سال 96، ما هدف گذاری مربوط به سرمایه گذاری، صادرات، اشتغالزایی و حوزه‌های دیگر را به طور مشخص و دقیق تعیین کردیم. امسال هم دستگاه‌های اقتصادی استان از ابتدای سال موظف شدند برنامه عملیاتی حوزه اقتصاد استان را مبتنی بر شعار سال تدوین کنند.

خیلی از دستگاه‌ها این برنامه عملیاتی را رقم زده اند و امیدواریم که تا اوایل اردیبهشت سایر ارگان‌ها هم همکاری کنند و برنامه عملیاتی استان تدوین شود.

 

از کاهش هزینه‌های تولید تا افزایش کیفیت

آن چیزی که حائز اهمیت است این است که برای حمایت از کالای ایرانی سه محور مهم را باید حتما مورد توجه قرار داد:

1-کاهش قیمت تمام شده یا کاهش هزینه‌های تولید

2-افزایش کیفیت کالای داخلی که قدرت رقابت با کالای مشابه خارجی را داشته باشد و بتواند نظر مردم را جلب کند.

3-فرهنگسازی برای جلب حمایت مردم. به گونه‌ای که مردم علاوه برحمایت از کالای ایرانی از تولیدکننده و فعل اقتصادی نیز حمایت کنند. ارتباطی دو سویه که لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

سرپرست حوزه امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: برای این که بتوانیم سرفصل‌هایی را برای رسیدن به این سه هدف تدوین کنیم و در استان پیاده کنیم و برای دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی هدفگذاری و تعیین وظیفه کنیم تا الان جلسات متعددی را برگزار کنیم.خوشبختانه کارشناسان بخش خصوصی تاکنون چهارچوب‌های خوبی را تنظیم و نهایت همکاری را داشته اند. تا الان 41 محور مهم برای برنامه‌های عملیاتی دستگاه‌های اجرایی تدوین شده است.

البته همچنان مشغول مذاکره با کارشناسان و فعالین در بخش‌های مختلف هستیم و احتمال جرح و تعدیل در آن وجود دارد که بعد از نهایی شدن آن و تبیین موارد به دستگاه‌های مربوطه و تعیین کارشناسان در هر ارگان، برنامه جامع عملیاتی استان با حضور استاندار خراسان رضوی نهایی و اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر این نکته که اهم محورهای تعیین شده برای تحقق «حمایت از کالای ایرانی» مشخص و در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: پیگیری اشتغال روستایی، بهبود فضای کسب و کار با محوریت اتاق بازرگانی، مهارت آموزی با محوریت فنی و حرفه‌ای، جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی با اعطای تسهیلات، کمیته سرمایه گذاری در حوزه مسکن و گردشگری و شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری از جمله این موارد است.

 

تولید بدون کارخانه

رسولیان با اشاره به این که تحقق و توسعه ایده «تولید بدون کارخانه» یکی از برنامه‌های در دستور کار اضافه کرد: امیدواریم که با محوریت سازمان «صمت» و کانون کارآفرینان استان پیش برود. چرا که عملیاتی شدن آن باعث می‌شود بدون نیاز به سرمایه گذاری‌های جدید و با استفاده از ظرفیت بخش‌های مختلف از جمله صادرکنندگان توانمند استان بتوانیم تولید و بازدهی واحدهای تولیدی موجود را بالا ببریم. تحقق این مهم بدون همکاری بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از خصوصی و دولتی امکان پذیر نیست.

 

نیاز به شفاف سازی اطلاعات در ادارات دولتی

سرپرست حوزه امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، نبودن شفافیت اطلاعاتی در ادارات دولتی را یکی از مشکلات در بدنه اجرایی دستگاه‌ها دانست و تصریح کرد: در حال حاضر در ادارات ما اطلاعات شفاف ارائه نمي شود. متاسفانه این ایراد وجود دارد که بسیاری از اطلاعات در اختیار تنها یک کارشناس، یک حوزه یا یک دستگاه اجرایی مي ماند و سایر بخش‌ها و فعالین اقتصادی از آن‌ها بی بهره‌اند. اطلاعاتی که حتی جنبه محرمانه هم ندارند و اگر در اختیار تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی قرار بگیرند برای سرمایه گذاری و هدفمند کردن آن بسیار با ارزش هستند.

رسولیان معتقد است: باید همه این اطلاعات در یک سامانه شفاف در اختیار سرمایه گذار قرار بگیرد تا کارآفرین متوجه شود که می‌تواند در آن زمینه موفق باشد یا نه. ما به عنوان نماینده عالی دولت در استان بنا داریم تا این اطلاعات در اختیار کارآفرینان و بخش خصوصی قرارگيرد. این خواسته به حق بخش خصوصي است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر این شفافیت اطلاعاتی به کاهش بروکراسی و کاغذبازی‌های اداری کمک می‌کند.

 

تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به شهرستان‌ها

سرپرست حوزه امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی «تمرکزگرایی» را یکی از مشکلات سد راه فعالین در شهرستان‌ها و شهرهای استان دانست و اضافه کرد: همان طور که مراکز استان‌ها از مراجعه به تهران برای تصمیم گیری‌ها و گرفتن مجوزها گلایه داشته اند، در داخل استان نیز فعالین بخش‌های مختلف اقتصادی از این که مجبور باشند در مراحل مختلف برای گرفتن امضا و مجوز به مشهد بیایند گلایه مند هستند.

وی اضافه کرد: با علم به این دغدغه تصمیم گرفته ایم تا در سال جاری برای تفویض اختیار به شهرستان‌ها اقدام کنیم تا بتوانند در سطح شهر و شهرستان تصمیم‌های لازم را بگیرند.

رسولیان تصریح کرد: در این راستا حدود 260 اختیار که درخواست فرمانداران محترم بوده است در استان شناسایی شده است و ما در حال مذاکره با دستگاه‌ها هستیم که این اختیارات را در چهارچوب قانون و مقررات به سطح شهرستان واگذار کنند. متاسفانه برخی دستگاه‌ها خسّت به خرج می‌دهند و مقاومت می‌کنند ولی ما برای تحقق این امر جدی هستیم و پیگیری می‌کنیم تا اختیارات قابل واگذاری را به شهرستان‌ها بسپاریم.

 

تلاش برای پررنگ شدن کالای ایرانی در سوغات

سرپرست امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر این که سوغات زائر یکی از موارد مهم در حوزه اقتصاد استان است، بیان کرد: من معتقدم بر خلاف آماری که منتشر می‌شود، سهم کالای ایرانی در بازار سوغات مشهد و استان کم نیست ولی باید افزایش پیدا کند. به همین منظور در سال96، کمیته ویژه‌ای برای سوغات در سطح استان با محوریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ایجاد شد ولی به دلیل تغییرات مدیریتی متعدد در این سازمان نتوانستیم به نتیجه دلخواه برسيم در سال جاری این کمیته مجددا فعال و وظایف مربوطه به کارشناسان اعلام شده است.

 

نیاز به 12هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری

سرپرست حوزه امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر این که در سال جاری تحقق برنامه‌ها و اهداف برنامه ششم توسعه مدنظر است، اضافه کرد: سه برنامه‌ای که در برنامه ششم توسعه تعیین شده است و باید در سال جاری محقق شود. به این صورت است:

اول؛رشد 12 درصدی صادرات است که برنامه عملیاتی آن در سال گذشته تدوین شده است و درسال جاری هم باید ادامه داشته باشد.

دوم؛ ایجاد اشتغال 110 هزار نفری است که اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مامور شده است تا برش‌های؛ بخشی، شهری و دستگاهی آن را تدوین کند تا نقشه راه مشخص شود. البته آن چیزی که در برنامه تدوين شده است ایجاد 74هزار شغل است ولی ما برای رسیدنم به 110هزار شغل تلاش می‌کنیم.

سومین برنامه اینکه در راستای عملیاتی شدن تحقق این میزان رشد صادراتی و اشتغالزایی در سال جدید نیازمند 12هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم که باید برای جلب این سرمایه در حوزه‌های مختلف تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: جلب این میزان سرمایه به معنای ایجاد واحدهای جدید نیست، نوسازی و بازسازی واحدهای فعلی، بهینه سازی و افزایش بهره‌وری از جمله منابع تامین و مصرف این میزان سرمایه گذاری است.

 

مبارزه با قاچاق رقیبان تولیدات استانی

در بحث مبارزه با قاچاق کالا در سال جدید محوریت بر مبارزه با قاچاق کالاهایی است که مشابه آن‌ها در داخل استان تولید می‌شوند. این راهکار از ستاد مبارزه با قاچاق کالا درخواست شده و در دستور کار آن‌ها قرار گرفته است. همچنین قرار بر این شده است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا در سال 97 به صورت پروژه محور کار کند.

 

مالیاتی که باید در استان پرداخت شود

سرپرست حوزه امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به این که در سال‌های گذشته تعدادی از واحد‌هاي تولیدی در داخل استان دفاتر آن‌ها خارج از استان بود و مالیات خود را در جای دیگری پرداخت می‌کردند. با توجه به این که سهم مالیاتی استان‌های کشور مشخص است با پرداخت مالیات در خارج استان و عدم محاسبه آن در سهم استانی، فشار بیشتری به سایر واحدهای تولیدی خراسان رضوی وارد می‌شد.

وی تاکید کرد: استاندار خراسان رضوی به جد پیگیر رفع این مشکل بودند و خوشبختانه امسال در قانون بودجه تمامی بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی که در داخل استان فعال هستند موظف شدند که تمام مالیات‌های خود را در محل تولید پرداخت کنند.

رسولیان اضافه کرد: در «قسمت 2 بند ه ماده 6 بودجه» این مورد ذکر شده که استانداری خراسان رضوی آن را به واحدهای مرتبط ابلاغ کرده است و به جد مورد پیگیری قرار خواهد داد. با واحدهایی که مالیات خود را در استان پرداخت نکنند، برخورد می‌شود. این موضوع مهمی است چرا که ما قصد داریم که به حوزه تولید کمک کنیم.

رسولیان خاطرنشان کرد: آقای دكتر رشیدیان بر اجرایی شدن این موضوع اصرار دارندو حتی در شورای معادن استان تاکید کردند که در صورت عدم همراهی واحدها با انها برخورد ميشود

 

بدنه‌ غیرچالاک اجرایی

سرپرست حوزه امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اذعان کرد: در حال حاضر بخشی از بدنه اجرایی كشور بزرگ و غیرچالاک است و باید این بدنه اجرایی اصلاح شود، در واقع باید برنامه ریزی شود تا بتوان بدنه دولت را کوچکتر کرد.

وی به برنامه ریزی برای ایجاد کمیته پیگیری دستورالعمل‌ها و مصوبات اشاره و تصریح کرد: ما قصد داریم با این رویکرد پیگیری مصوبات را با جدیت ادامه دهیم تا مصوباتی که به خصوص در ستاد تسهیل و شورای گفت و گو به تصویب می‌رسند در سطح دستگاه‌های اجرایی پیگیری شده و وارد فاز اجرایی شوند.

 

تداوم ثبات اقتصادی

سرپرست حوزه امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به این که خوشبختانه در سطح استان در سال‌های اخیر شاهد ثبات در حوزه اقتصاد بوده ایم، تصریح کرد: نباید نوسانات اخیر در حوزه ارز را به حساب تلاطم در حوزه اقتصاد گذاشت چرا كه از نظر اقتصادی در کشور و استان اتفاق خاصی نیفتاد که نوسانات را به ارز منتقل کند.

یکی از راه‌های اثبات این موضوع این است که از انتهای سال 96 و حتی در ایام عید ما شاهد ثبات قيمت در سطح بازار بودیم و حتی تعدادی از کالاهای اساسی در این مقطع با کاهش قیمت مواجه بودند. این موفقیت به دلیل ثبات و رشد اقتصادی است.

 

رئوس برنامه‌های استانی در سال 97

رسولیان درباره سایر محورهایی که استانداری خراسان رضوی در سال 97 به عنوان اهم رئوس برنامه‌های خود دنبال می‌کند، تصریح کرد:

-نوسازی و بازسازی صنایع استان با محوریت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی

-توسعه کمی و کیفی واحدهای دانش بنیان در خراسان رضوی، توسعه زنجیره‌های تولید به ویژه در بخش کشاورزی.

-حمایت از تعاونی‌های تولید و مصرف با هدف ایجاد شبکه‌ای برای توزیع کالای داخلی. استفاده از انرژی‌های نوین CHP ، خورشیدی و بادی.

-توسعه کلینیک صنعت با هدف رفع مشکلات حوزه صنعت به دست بخش خصوصی.

-توسعه شهرک‌های صنفی در مشهد و شهرهای بزرگ استان با محوریت اتاق اصناف، تقویت حوزه نمایشگاهی برای عرصه کالاهای ایرانی.

-در بخش کشاورزی، رفع مشکلات در حوزه تامین نهاده‌های دامی و کشت‌های گلخانه‌ای با توجه به خشکسالی‌های اخیر باید در دستور کار قرار بگیرد.

-در بحث معدن و صنایع معدنی در حوزه فولاد اتفاق‌های خوبی در سال گذشته افتاده است ولی در حوزه مس و سایر حوزه‌های معدنی با توجه به ضرفیت‌های بسیاری که وجود دارد باید اتفاق‌های بهتری بیفتد.

-دربحث معادن؛ با توجه به این که شورای معادن استان هم تشکیل شده است، بحث معادن یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی است.

 

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *