نگاه جدی مسئولین به قهرمانان ملی

مسابقات قهرمانی کشور کانوپولو بانوان در رده بزرگسالان به میزبانی مشهد طی دو روز رقابت در استخر شهید حججی مشهد به‌پایان رسید که تیم خراسان رضوی با وجود رقبای قدرتمند، به‌ مقام نائب قهرمانی کشور دست پیدا کرد. به همین خاطر با دو نفر از اعضای تیم که مدال آور و عضو تیم ملی هستند گفت‌و‌گویی انجام دادیم.

 

حمایت مالی و پخش رسانه‌ای

مهلا عاطفه‌دار از اعضای ملی‌پوش مشهدی گفت: از 16 سالگی وارد این رشته ورزشی شدم و الان به‌مدت 9 سال به‌فعالیت می‌پردازم. دارای مقام دوم در مسابقات آسیایی هنگ‌کنگ، مقام دوم در مسابقات آسیایی مالزی، مقام هشتم در مسابقات جهانی هستم. وی درباره سطح مسابقات این دوره گفت: سال‌های گذشته رقابت بیشتری بود و تیم‌ها با آمادگی و قدرت بیشتری شرکت می‌کردند ولی متأسفانه امسال بعضی از تیم‌های مطرح شرکت نکردند.

این عضو تیم ملی درباره نبود امکانات و حامی مالی گفت: چندسال است که از لحاظ امکانات بسیار ضعیف هستیم و استخری برای تمرین به ما نمی‌دهند. متأسفانه قایق‌ها قدیمی هستند و بعضی از آن‌ها حتی سوراخ هستند که مجبوریم با همان قایق‌ها تمرین کنیم، بقیه وسایل مثل گارد، پارو و توپ از رده خارج شدند و البته در جلساتی که با مدیر کل سازمان ورزش و جوانان استان خراسان رضوی داشتیم بودجه‌ای را برای این رشته اختصاص دادند و البته وسایلی تهیه شد که متأسفانه به این دوره از مسابقات نرسید.

عاطفه‌دار به‌عنوان نکته آخر اشاره‌ای به اطلاع‌رسانی این رشته ورزشی کرد و گفت: باید بیشتر به این رشته مدال‌آور توجه کنند و از لحاظ رسانه‌ای محدودیت و مشکلات فراوانی داریم و با این‌که پوشش کاملی مثل گارد و کلاه داریم، ولی هنوز مجوز پخش رسانه‌ای به ما نمی‌دهند. وی افزود: هنوز خیلی افراد نمی‌دانند چنین رشته‌ای در استان خراسان رضوی فعال است و هیچ‌گونه اطلاعی از نوع ورزش ندارند.

 

هماهنگی بین درس و دانشگاه

فرناز زینلی یکی دیگر از ورزشکاران خراسانی عضو تیم ملی به خبرنگار روزنامه صبح امروز گفت: حدود 10 سال وارد رشته قایقرانی شدم و 3 سال عضو تیم ملی هستم و تاکنون دارنده مدال طلای آسیا در مسابقات 2013 هند و مسابقات جهانی 2016 ایتالیا شدم، به‌ خاطر شرایط درسی و دانشجویی در رشته پزشکی متأسفانه نتوانستم در همه اردوها شرکت کنم و در این زمینه مشکلات و سختی‌های فراوانی دارم و باید بین دانشگاه و رشته ورزشی هماهنگی انجام دهم. وی در ادامه گفت: از دوران کودکی در رشته‌های ورزشی فعالیت می‌کردم  و در دوران دبیرستان در رشته‌های هندبال، دوومیدانی و شنا مدال کسب کردم، دوره راهنمایی پس از تکمیل شدن آموزشم در رشته شنا، به توصیه مربی‌ام این رشته را در قایقرانی و کانوپولو ادامه دادم و تا جایی که به درسم صدمه‌ای نزند این ورزش را ادامه خواهم داد.

زینلی در رابطه با رشته کانوپولو اظهار داشت:  ورود به این رشته را به همه توصیه نمی‌کنم، مگر افرادی که علاقه‌مند باشند و در این راه صبوری کنند، چون ورزش حرفه‌ای زندگی افراد را خیلی درگیر می‌کند و ممکن است آسیب‌ دیدگی‌هایی به‌همراه داشته باشد.

این عضو تیم ملی درباره سطح کیفی مسابقات این دوره گفت: سطح مسابقات این دوره خوب است ولی نه چندان عالی و مثل دوره‌های قبل نیست، متأسفانه تیم خراسان رضوی است که دارد روزبه‌روز ضعیف‌تر از سال‌های قبل می‌شود،  از مسابقات قهرمانی کشور که سال گذشته برگزار شد تا کنون هیچ تمرینی نداشتم و بقیه هم همینطور، برای یک ملی پوش اثر خیلی بدی دارد و درآمادگی بدنی بازیکن اثر منفی می‌گذارد. مسئولین باید از این ورزش حمایت کنند و حداقل مکان‌هایی برای تمرین ورزشکاران در نظر بگیرند.

فرناز زینلی در ادامه اشاره‌ای به بی‌انگیزگی در ورزشکاران کرد و اظهار داشت: در ورزش بانوان سرمایه‌گذاری زیادی صورت نمی‌گیرد و ورزشکارانی که وارد این رشته می‌شوند بعد از مدتی می‌بینند آینده‌ای در این رشته ندارند ناامید می‌شوند و تیم را ترک می‌کنند و حتی گاهی به‌عنوان یک کار حرفه‌ای به آن نگاه نکرده و تنها صرف تفریح بازی می‌کنند و این برای یک ورزشکار خیلی بد و ناامید کننده است.

 

سخن آخر

امیداواریم در سال‌های آینده این رشته ورزشی به جامعه بیشتر و بهتر شناسانده شود تا استعدادهایی که در جامعه هستند با پیگیری استعداد و علاقه‌شان به سوی این ورزش مهیج سوق پیدا کنند. همچنین بتوانیم در سا‌های آینده با حمایت مسئولین شهر مشهد بتوانیم علاوه بر دفاع از عنوان نایب قهرمانی که امسال بدون تمرین کسب کردیم آنرا بهبود بخشیده و مدال خوشرنگ تری را به گردن بیاویزیم.

 

 

گزارشی از مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *