دختران ورزشکار خراسان رضوی روی سکوی قهرمانی

اختتامیه بیست و نهمین مسابقات ورزشی دانش‌آموزان دختر آموزشگاه‌های استان خراسان رضوی در رشته‌های هندبال، بسکتبال، ژیمناستیک و فوتسال با تلاش معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان و هیئت ورزشی مدارس استان خراسان رضوی در سالن ورزشی شهید نورالله کاظمیان برگزار شد.

در همین زمینه خبرنگار روزنامه صبح امروز با مسئولین برگزاری این رشته‌های ورزشی گفت‌و گویی انجام داده است.

 

هدف از برگزاری مسابقات قهرمان پروری نیست

در مراسم اختتامیه مدیر کل آموزش و پرورش استان ضمن تقدیر و تشکر از هیئت برگزاری مسابقات و همچنین رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش گفت: توجه به بهداشت و سلامت روحی و جسمی دانش آموزان اولویت ما در سازمان است.

خدابنده افزود: رقابت سالم بیش از 130 هزار دانش آموز دختر در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم در رشته‌های توپی و غیر توپی در سطح استان نشان از تلاش بی وقفه همکاران ما در معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان درباره هدف از برگزاری این مسابقات گفت: هدف از برگزاری مسابقات قهرمان پروری نیست بلکه آموزش مهارت های زندگی و آموزش رقابت سالم میان دانش آموزان است.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون بیش از 28 سالن ورزشی و 25 استخر ویژه دانش آموزان در دست احداث می‌باشد که امیدواریم بتوانیم بخشی از این مجموعه‌های ورزشی را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم.

وی ادامه داد: مسابقات ورزشی دانش آموزان دختر در 24 رشته و در 3 مرحله برگزارشد که مرحله اول و دوم آن پایان یافت و امیدواریم مرحله سوم این دوره از مسابقات تا پایان خرداد برگزار شود.

 

 

برای تکمیل و ساخت مجموعه‌های ورزشی گام‌های مثبت برداشته شود

بر اساس این گزارش رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش خراسان رضوی با ارائه گزارشی کامل از نحوه برگزاری مسابقات گفت: بیست و نهمین دوره مسابقات ورزشی دانش آموزان دختر استان در 3مرحله پیش بینی شد که خوشبختانه با تلاش همکاران ما به خصوص سرکار خانم هدیه جانداری معاون فنی این دوره از مسابقات نتایج قابل قبولی بدست آمد.

رضا علیزاده افزود: معرفی 5 بازیکن در رشته بسکتبال و یک بازیکن در فوتسال به تیم‌های ملی نشان از بالا بودن سطح فنی این مسابقات است.

رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: این مسابقات در چهار رشته بسکتبال،هندبال، فوتسال و ژیمناستیک  از 28 اسفندماه سال گذشته آغاز شد.

علیزاده افزود: مسابقات ژیمناستیک دختران استان در مقطع ابتدایی با شرکت12 تیم و 16شرکت کننده به مدت 3 روز در سالن لاله، اول و دوم اردیبهشت برگزار شد که ناحیه 2 به مقام قهرمانی دست یافت و ناحیه6 و 4مشهد به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند و کاپ اخلاق به شهرستان نیشابور تعلق گرفت.

وی خاطر نشان کرد: در رشته بسکتبال که با شرکت 9تیم از 29 فروردین ماه و به مدت 4روز در 2گروه 5 و 4 تیمی در سالن کاظمیان برگزار شد. در نهایت تیم متوسطه اول دختران شهرستان نیشابور به مقام نخست دست یافت و سبزوار و ناحیه 6 رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند، همچنین مقام اخلاق به ناحیه 4 رسید.

در رشته هندبال که با حضور 15 تیم برگزار شد، ناحیه 2به مقام قهرمانی و ناحیه 6 و سبزوار به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند و کاپ اخلاق به تیم تبادکان اختصاص یافت.

علیزاده ادامه داد: مرحله اول مسابقات هندبال به صورت دوره‌ای و مرحله دوم با صعود 4 تیم به صورت حذفی برگزار شد. در رشته فوتسال متوسطه اول دختران با برگزاری  44 دیدار و به ثمر رسیدن 269 گل نیشابور به مقام اول دست یافت و ناحیه 7 و 2 رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند. ناحیه یک نیز در این مسابقات کاپ اخلاق را از آن خود کرد. همچنین خانم گل این مسابقات با به ثمر رساندن 35 گل در 6 دیدار مریم سلیمان معرفی شد.

وی یاد آور شد5 بازیکن فوتسال استان به تیم ملی دعوت شدند و براساس اعلام مسئولان ورزش دانش‌آموزی از امسال رقابت‌های دانش‌آموزی به صورت جشنواره برگزار خواهد شد.

رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به این که زندگی فرزندان ما آپارتمان نشینی شده و با توجه به فضای محدودی که وجود دارد امکان فعالیت‌های جسمانی از آنان گرفته شده است بنابراین بر ما فرض است که در راستای توانمندی و افزایش توان جسمی دانش آموزان همت ورزیم و به همین منظور و در راستای این اهداف با خیران علاقه‌مند به سلامت دانش آموزان وارد مذاکره شده‌ایم و بزودی شاهد راه اندازی و تجهیز 8سالن ورزشی خواهیم بود.

وی یاد آور شد: با توجه به این ظرفیت و پتانسیل باید در استان برای تکمیل و ساخت مجموعه‌های ورزشی گام‌های مثبت برداشته شود.

 

مدرسه قهرمان عاملی برای بی‌انگیزه شدن

اشرف یونسی از داوران سابق تیم هندبال و ناظر کنونی مسابقات فدراسیون است که درباره برگزاری مسابقات این دوره گفت: این مسابقات با شرکت 15 تیم از سطح استان خراسان رضوی، نواحی هفت‌گانه مشهد و منطقه تبادکان برگزار شد، در دور اول به‌صورت دوره‌ای و در چهار جدول که سه تا چهارتایی بود برگزار و در دور دوم به‌صورت حذفی صورت پذیرفت. چهار تیمی که بالا آمدند نواحی 2، 3، 6 مشهد و شهرستان سبزوار بود که به‌صورت ضربدری و رده‌بندی فینال با هم مسابقه دادند، در پایان مسابقه تیم‌ها این مقام‌ها را به‌ترتیب کسب کردند: مقام اول ناحیه 2، مقام دوم ناحیه 6، مقام سوم شهرستان سبزوار و مقام چهارم را ناحیه 3 مشهد کسب کرد.

یونسی در خصوص سطح مسابقات این دوره اظهار داشت: امسال سطح مسابقات خوب بود ولی سال گذشته مسابقات بهتر بود و احساس می‌کنم به‌خاطر مدرسه قهرمانی که به‌وجود آمده، مقداری از انگیزه‌های ورزشکاران و مربیان را کم کرده است، از لحاظی مدرسه قهرمان خوب است و فعالیت‌هایشان بهتر می‌شود و استعدادیابی در مدارس انجام می‌شود ولی از نظر ضعیف شدن تیم‌های استان و قهرمانی یک مقدار باعث ضعف می‌گردد.

داور سابق تیم هندبال درباره کشف استعدادها در دانش‌آموزان گفت: بهتر است که تیم‌ها و مدارس در این مسابقات شرکت کنند تا بچه‌ها امتحان شوند و از بین آن‌ها برای تیم ملی انتخاب شوند. وی افزود: در سال گذشته تیم هندبال ناحیه 2 مقام دوم کشوری را در رده متوسطه دوره اول کسب کرد، از بین این بچه‌ها چند نفری به تیم ملی دعوت شدند و انگیزه تیم بسیار افزایش پیدا کرد.

یونسی در پایان ضمن تشکر از مسئولین و مدیران آموزش‌ و ‌پرورش استان خراسان رضوی گفت: مسئولین آموزش و پرورش همکاری خوبی در این زمینه داشتند و متأسفانه در مقطع دبیرستان مسابقات کشوری نداریم، ولی مسئولین استان لطف کردند و با همکاری و همراهی با ما، این اجازه را دادند تا این مسابقات در سطح دبیرستان دوره دوم در استان خراسان رضوی برگزار شود و دانش‌آموزان و ورزشکاران خودشان را امتحان کنند.

 

 

ایجاد کانونی متمرکز برای بسکتبال

اکرم السادات حسینی مسئول انجمن بسکتبال استان خراسان درباره برگزاری مسابقات این دوره گفت: این دوره برگزاری مسابقات مقطع متوسطه اول بود و مسابقات استانی 9 تیم در رشته بسکتبال شرکت کردند، تیم‌های شرکت کننده شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و تربت جام بودند و خیلی خوشحالیم که تربت‌حیدریه برای اولین بار به جمع تیم‌ها اضافه شد و امیدوارم در سال‌های آینده حضور پر‌رنگ آن‌ها را در این مسابقات ببینیم.

مسئول انجمن بسکتبال استان خراسان رضوی درباره شرکت کردن سایر شهرستان‌ها در این مسابقات اظهار داشت: اگر شهرستان‌های دیگر اعلام آمادگی کنند و علاقه‌مند باشند، می‌توانیم از طریق استان برای آن‌ها مربی معرفی کنیم و کلاس‌های برای سطح کیفی علمی در رشته بسکتبال بگذاریم و حتی کلاس‌های باز‌آموزی قوانین و مقررات را برای آن‌ها در صورت شرکت در کلاس‌ها برگزار کنیم. وی افزود: هدف از برگزاری این مسابقات این است که بچه‌ها در کنار هم شرکت کنند و از هم چیزی یاد بگیرند و از همه مهم‌تر بالارفتن اعتماد به ‌نفس آن‌ها در مسابقات تیمی و گروهی است که به روحیه آن‌ها خیلی کمک می‌کند و امیدوارم در سال‌های آینده تیم‌ها و شهرستان‌های بیشتری در این مسابقات شرکت کنند.

حسینی در خصوص برنامه‌های سال 97 گفت: از اداره کل آموزش ‌و ‌پرورش تقاضا داریم که یک کانون متمرکز در مشهد برگزار کنند تا بتوانیم از تمام نواحی هفت‌گانه مشهد تیم‌ها و ورزشکاران را در یک‌ مکان متمرکز کنیم تا زیر نظر یک مربی خاص کار کنند تا یک مقدار سطح علمی و عملی بچه‌ها بالا برود. وی افزود: خوشبختانه تیم نیشابور تمرین زیادی دارد و قرار است در لیگ نوجوانان شرکت کند و به‌ آن‌ها برای بالابردن سطح کیفی تیم‌هایشان کمک خواهیم کرد و تیم سبزوار هم تیم خوبی در زمینه بسکتبال دارد که تمرین و آمادگی سازی زیادی داشتند.

اکرم‌السادات حسینی درباره شرکت کردن بچه‌ها در تیم‌های بزرگسالان یا تیم ملی اشاره‌ای کرد و گفت: خوشبختانه سال گذشته یگانه دشتکی در رده سنی متوسطه برای تیم ملی انتخاب شد، حضور بچه‌ها در تیم ملی و اعزام آن‌ها به کشورهای دیگر به‌طور حتم در روحیه آن‌ها و دیگر ورزشکاران تأثیر زیادی می‌گذارد و می‌تواند الگوی مناسبی برای هم‌سن ‌و سال‌های خودشان باشند. وی در پایان ضمن تشکر و قدردانی از مدیران و مربیان تیم‌ها خواست که تمامی شهرستان‌ها در این مسابقات شرکت کنند و با تشکیل یک لیگ داخلی در استان، انگیزه و توان بچه‌ها را دراین رشته ورزشی بالا ببرند.

 

کسب سکوی قهرمانی پس از یک دهه

تکتم جاهد مسئول انجمن ژیمناستیک دختران استان خراسان رضوی درباره این رشته ورزشی گفت: ژیمناستیک رشته‌ای بسیار مشکل و پایه برای تمامی رشته‌ها است و ورزشکاری در این رشته موفق شود به‌طور حتم در سایر رشته‌ها جز بهترین‌ها خواهد بود، به همین خاطر نیاز به حمایت مالی دارد.

جاهد در خصوص پیشرفت ورزشکاران و دانش‌آموزان در این رشته ورزشی اظهار داشت: در این دو سال اخیر ما از بهترین مربی‌ها برای دانش‌آموزان استفاده و کارگاه‌ها وکلاس‌های مربیگری داوری زیادی برگزارکردیم و توانستیم سطح کیفی و توانمندی مربیان این رشته ورزشی را افزایش دهیم و همین کار باعث  شد جز بهترین‌های کشور قرار بگیریم. وی اشاره کرد: در دوسال اخیر توانستیم سکویی در مسابقات بگیریم و همینطور بیش از 40 مدال انفرادی کسب کردیم که باعث افتخار رشته ژیمناستیک در استان است. در رده سنی ابتدایی و دور اول متوسطه در سطح کشور مقام سوم و کاپ اخلاق کسب کردیم.

مسئول انجمن ژیمناستیک دختران استان خراسان رضوی در مورد سطح برگزاری مسابقات و برنامه‌های آینده در سال 97 گفت: در این دوره مسابقات نواحی هفت‌گانه مشهد، منطقه تبادکان و شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، تایباد و تربیت حیدریه شرکت کردند. در خصوص برنامه‌های آتی در سال جدید فعالیت در کانون‌ها را شروع می‌کنیم و با انتخاب بهترین‌ تیم‌های استان، آن‌ها را در این کانون‌ها با بهترین مربیان آموزش می‌دهیم. همچنین امسال برای اولین‌بار قرار است مسابقات آسیایی زنان مسلمان برگزار شود که از الان بچه‌ها را برای شرکت در این مسابقات آماده می‌کنیم.

وی در پایان با آرزوی موفقیت تمامی ورزشکاران این نکته را یادآوری کردکه: بیشتر از یک دهه مقامی در رشته ژیمناستیک در سطح کشور نداشتیم، در این دوسال اخیر با تلاش فراوان توانستیم دارای سکو شویم و چون ژیمناستیک رشته پایه‌ای است نیاز به حمایت زیادی دارد و دختران در این رشته ورزشی موفق‌تر از پسران بودند.

در خور ذکر است در پایان مراسم اختتامیه بیست و نهمین دوره مسابقات ورزشی دانش آموزان دختر استان  به تیم های برتر علاوه بر حکم و مدال قهرمانی هدایای به رسم یادبود اهدا شد.

 

 

سرویس ورزش «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *