مرزنشینان از «عوارض خروج از کشور» معاف شوند

نماینده تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه اجرای قانون عوارض خروج از کشور در مناطق مرزنشین خواستار اصلاح آیین نامه اجرایی این قانون و مستثنی شدن مردم مرزی از پرداخت ۲۲۰ هزارتومان شد.

جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به اجرای قانون عوارض خروج از کشور و تاثیر آن بر زندگی مردم مرزنشین افزود: اجرای قانون جدید عوارض خروج از کشور برای مردم مرزنشین مشکلاتی ایجاد کرده است، مردم این مناطق برای امرار معاش از ویزای کثیر استفاده می کنند و در هر رفت و آمد به اصطلاح بار چمدانی دارند که عمدتا موادخواکی است.

 

جابجایی بار چمدانی تاثیری بر اقتصاد و تولید کشور ندارد

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جابجایی بار چمدانی تاثیری بر اقتصاد وتولید کشور ندارد، بیان کرد: در مناطق مرزنشین شرقی کشور زمینه ای برای ایجاد اشتغال از جمله کارخانه، کشاورزی و دامپروری وجود ندارد، به همین جهت اجرای قانون عوارض خروج از کشور برای کسانی که ویزای کثیر دارند دردسرهای زیادی ایجاد کرده و عملا زندگی آنها فلج شده است.

 

آیین نامه اجرایی قانون عوارض خروج از کشور باید بازنگری شود

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به گزارش هایی که از مرزهای تایباد دریافت کرده است، گفت: با اجرای قانون مذکور زندگی مردم مرزنشین مختل شده است، به همین جهت از دولت می خواهیم که در آیین نامه اجرایی قانون عوارض خروج از کشور بازنگری کند و برای مردم مرزنشین تا جایی که امکان دارد استثنا قائل شوند تا آنها بتوانند از درآمد ناچیز خود برخوردار شوند.

 

عوارض خروج از کشور تاثیر منفی بر روابط مردم مرزنشین دارد

این نماینده مجلس با بیان اینکه اشتراکات فرهنگی، روانی و قومی بین مردم مرزی با کشور همسایه وجود دارد، بیان داشت: عوارض خروج از کشور تاثیر منفی بر روابط مردم مرزنشین دارد چرا که آنها با مردم مرزنشین کشور همسایه اشتراکات زیادی از نظر فامیلی و تاریخی دارند که با دریافت عوارض خروج از کشور این رفت و آمد ها کمرنگ می شود.

رئیس فراکسیون مرزنشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مجلس نسبت به بازنگری قانون اقدام می شود اما بهتر آن است که دولت آیین نامه اجرایی خود را اصلاح و تا حدامکان استثنایی برای مردم مرزنشین در نظر بگیرند تا مشکلات معیشتی آن‌ها برطرف شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *