انجام بیش از 3200 مورد غربالگری اوتیسم در خراسان رضوی

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: از آذر ماه 95 تاپایان سال گذشته 3238 مورد غربالگری اوتیسم در سطح استان انجام شده است.

مسعود فیروزی در خصوص برنامه غربالگری اوتیسم افزود: غربالگری اوتیسم در استان از‌آذر ماه 95 آغاز شده است و تا پایان سال  گذشته  3238 مورد غربال در سطح استان انجام داده‌ایم که از این تعداد 178 مورد به پیگیری نیاز داشته‌اند، 72 مورد آزمون تشخیصی انجام داده‌اند و برای 41 مورد تشخیص اوتیسم داده شده‌است  که از این 41 مورد، 38 مورد وارد مراکز اوتیسم شده‌اند.

وی ادامه داد: برخی افرادی که دچار اوتیسم بوده‌اند اما وارد مراکز درمانی اوتیسم نشده‌اند در شهرستان‌هایی زندگی‌می‌کنند که مرکز اوتیسم ندارند و خانواده آنها هم تمایل نداشته‌اند که برای آموزش فرزند اوتیسمی خود به مشهد یا سایرشهرستان‌هایی که مرکز اوتیسم دارند، رفت‌و‌آمد داشته باشند. 6 مرکز اوتیسم در مشهد و 2 مرکز هم در نیشابور و سبزوار فعال هستند.

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: برنامه غربالگری اوتیسم را در فازهای مختلف حساس‌سازی و آگاه‌سازی، غربال، تشخیص و فاز مداخله به هنگام انجام می‌دهیم. فاز اول یعنی فاز حساس‌سازی و آگاه‌سازی بسیار مهم است. در حال انجام یک سری برنامه‌ریزی‌ها هستیم که این فاز را تقویت کنیم.

فیروزی تصریح کرد: ما یک چالش بزرگ داریم؛ قرار بر این است که اطلاع‌رسانی وغربال انجام شود تشخیص و سپس تشکیل پرونده در بهزیستی صورت بگیرد و افراد به مراکز اوتیسم ارجاع داده شوند و خدمات دریافت کنند. هدف این است که کودک خدمات به موقع و در زمان طلایی یعنی سن 2 تا 5 سال دریافت کند تا بتوانیم عوارض اوتیسم .به حداقل برسانیم و افراد اوتیسمی زندگی نرمال‌تری در جامعه داشته باشند.

 

نبود مرکز اوتیسم در اکثرشهرهای خراسان رضوی

وی افزود: در اکثر شهرستان‌های خراسان رضوی مراکز اوتیسم وجود ندارد. این موضوع یک چالش است که نیاز است  روی آن کار شود؛ یا باید مراکز اوتیسم را توسعه و یا خدمات توان بخشی را به شهرستان‌های دورتر که مراکز اوتیسم ندارند، بدهیم. برای این کار نیاز به یک سری اعتبارات ویژه داریم. حداقل کار این است که بتوانیم ایاب و ذهاب خانواده‌ها را تامین کنیم تا کودک خود را به مراکز اوتیسم مشهد یا سایر شهرستان‌ها ببرند.

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه«تعرفه مراکز درمانی اوتیسم ماهانه 640 تومان است به مراکز درمانی اوتیسم به ازای  هر نفر460 تومان یارانه می‌دهیم»، عنوان کرد: 180 هزار تومان هم سهم هر خانواده است. در این مراکز از صبح تا ظهر افراد زیر نظر کارشناسان گفتاردرمانی، فیزیوتراپی و … آموزش می‌ینند. علاوه‌بر این حمایت‌های موردی هم از افراد انجام می‌دهیم.

فیروزی در خصوص علائم اوتیسم اظهار کرد: در اختلال اوتیسم افراد معمولا کارهای تکراری انجام می‌دهند، به چیزهای که می‌چرخند مثل پنکه و… توجهشان جلب می‌شود، ارتباط چشمی برقرار نمی‌کنند، مدل سازی نمی‌کنند یعنی مثل بچه‌های دیگر  هنگامی که می‌بینند مادرشان در حال نمازخواندن است، ادای مادر را در نمی‌آورند و… . نمی‌توان گفت کودکانی که که چنین علائمی دارند حتما دچار اوتیسم هستند اما باید برای این کودکان غربالگری اوتیسم انجام شود.

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر شیوع اوتیسم روند افزایشی داشته است که این موضوع  علت‌های مختلف دارد؛ به طور مثال ملاک‌های مورد استفاده برای تشخیص اوتیسم گسترش پیدا کرده، آگاهی مردم و متخصصان پزشکی افزایش یافته‌است و… . درگذشته در برخی موارد بچه‌هایی که اوتیسم داشتند به عنوان کم‌توان ذهنی شناخته می‌شدند.

 

شیوع اوتیسم در پسران بیشتر از دختران

فیروزی با اشاره به اینکه «اوتیسم در پسران بیشتر از دختران مشاهده می‌شود و نسبت  5 به 1 دارد»، خاطرنشان کرد: برای علت این موضوع هم استدلال‌های زیادی وجود دارد به طور مثال گفته می‌شود پسرها از نظر هوشی نسبت به بدکارکردی عصب‌شناختی مستعدتر هستند واوتیسم هم یک اختلال رشدی و عصبی است. تمام دلایلی که برای شیوع بیشتر اوتیسم در بین پسران عنوان می‌شود، نظریه هستند و تاکنون اثبات نشده‌اند.

وی افزود: آمارهای جهانی می‌گوید یک تا نیم درصد افراد دچار اوتیسم هستند اما تعداد افرادی که در بهزیستی خراسان رضوی تاکنون تشکیل پرونده داده‌اند 500 نفر هستند که 300 نفر از این تعداد در مراکزدرمانی تحت آموزش قرار دارند.

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه «مراکز اوتیسم به عنوان پایگاه دائمی غربالگری اوتیسم هستند»، گفت: خانواده‌ها می‌توانند برای غربالگری اوتیسم فرزندشان، به این مراکز مراجعه کنند.آزمون‌های تشخیصی و در مجموع غربالگری به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین تشخیص اولیه و غربالگری اوتیسم در ادارات بهزیستی هر شهرستان هم انجام می‌شود سپس اگر افراد مشکوک به اوتیسم بودند به مراکز اوتیسم معرفی خواهند شد.

فیروزی عنوان کرد: برای اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه نسبت به اوتیسم در 4 پارک ملت، نیلوفر آبی در قاسم آباد ، کوهسنگی و بوستان ریحانه مراکز ثابت اطلاع‌رسانی درخصوص اوتیسم ایجاد کرده‌ایم که در هفته آگاه سازی نسبت به اوتیسم که 14 تا 24 فروردین است غربالگری و تشخیص اوتیسم هم در این پایگاه‌ها انجام می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *