خیمه شب‌بازی با نسل امروز بیگانه است

یک هنرمند عروسک‌گردان گفت: خیمه شب بازی با نسل امروز بیگانه است زیرا وجود فضای مجازی و دیگر دغدغه‌ها، مانع از آشنایی مردم با این هنر شده است.

محمد اسدی‌نژاد در حاشیه اجرای نمایش خیمه شب بازی «پس لرزه عشق» که در محل نخستین جشنواره «خیابان غذا» اجرا شد، عنوان کرد: استقبال از اجراهای نمایش خیمه شب بازی در دو شب گذشته بسیار خوب بود.

وی افزود: هنر خیمه شب بازی یکی از کهن‌ترین شیوه‌های نمایش ایرانی است اما به دلیل رخ‌دادهای تاریخی متاسفانه ما سند مکتوبی نداریم که دقیقا از چه قرنی این هنر بوجود آمده است اما به‌صورت حدودی و باتوجه به شعرهای شعرا می‌توان گفت این هنر از قرن چهارم به بعد بوده است.

این هنرمند عروسک‌گردان اظهار کرد: اوج و شکوفایی این هنر در دوره قاجار است که اساتید بزرگی از جمله کاکاممد شیرازی، حبیب شکرریز، استاد اصغر احمدی و در خراسان استاد ماشالله اسدی نژاد از نخستین کسانی بودند که در دوره پهلوی اول تا همین اواخر کار می‌کردند.

اسدی‌نژاد بیان کرد: در تاریخ صدساله تئاتر مشهد تنها کسی که در زمینه نمایش خیمه شب بازی در این شهر فعالیت می‌کرد ماشالله اسدی‌نژاد بود، افراد دیگری هم بوده‌اند اما ثبت نشده‌است و بعد از فوت ماشالله اسدی‌نژاد اکنون فقط بنده در این زمینه فعالیت می‌کنم و اگر ما کار نکنیم چراغ خیمه شب بازی این شهر خاموش می‌شود.

وی ادامه داد: ما نیاز به حمایت مسئولین تئاتر داریم که به ما اجرا دهند تا چراغ خیمه شب بازی در این شهر خاموش نشود و مردم با این هنر ارتباط بیشتری برقرار کنند و با آن آشنا شوند.

این هنرمند عروسک‌گردان خاطرنشان کرد: مشالله اسدی‌نژاد یکی از نوابغ خیمه شب بازی ایران بود که در مشهد بسیار گم‌نام از میان مردم رفت. مردم تصور می‌کنند خیمه شب بازی فقط برای کودکان است در حالی که این تصور بسیار اشتباه است زیرا نمایش‌هایی که در آن‌ها به مشکلات اجتماعی جامعه پرداخته می‌شود درک آن برای کودکان دشوار است.

وی عنوان کرد: باید در برابر این پرسش که ما برای مرزهای فرهنگی خود چه کردیم، پاسخی داشته باشیم و متاسفانه ما قبای بیگانه به تن کردیم و این قبای بیگانه به تن ما گریه می‌کند در حالی که ما باید از فرهنگ غرب بی‌آموزیم و با فرهنگ خود آمیخته کنیم نه این‌که فرهنگ غرب را وارد سرزمین خود کنیم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *