در مشهد، خودی و غیرخودی نداریم

انتخابات شورای شهر مشهد و روی کار آمدن تمام اعضای لیست امید حاوی پیام و شگفتی برای بسیاری از کارشناسان در حوزه مدیریت شهری و اعضای فعلی شورای شهر بود. کارنامه ضعیف شورای چهارم باعث شد تا هیچ کدام از اعضا،  تایید مردم را کسب نکرده و طیف مقابل تمام کرسی‌ها را به خود اختصص دهد.

با توجه به این که شورای شهر لزوما نهادی غیر سیاسی است و وارد شدن شورای شهر چهارم مشهد به عرصه سیاست یکی از عوامل “نه بزرگ” مردم مشهد بود. مردم نگران‌اند که تا روال اشتباه گذشته تکرار نشود.

در  روزنامه اتفاقیه میزبان “بتول گندمی” سومین نفر منتخب مردم مشهد در انتخابات شورای شهر بودیم. گندمی در شورای شهر اول مشهد نیز حضور داشته و صاحب نظری است که سال‌ها مورد بی‌مهری واقع شد. البته تلاش‌های او باعث شد تا برای دومین بار اعتماد مردم را در انتخابات جلب ‌کند. بخش اول گفت‌وگوی ما را در ادامه می‌خوانید.

ضرورت تعیین اولویت‌های مشهد در حوزه‌های مختلف

گندمی در پاسخ به این سوال که اولویت‌های شورای شهر پنجم مشهد چه خواهد بود، گفت:  اساس کار شورایی به معنای بررسی‌های کارشناسانه و تعیین اولویت‌ها است. بر همین اساس قبل ازشروع  انتخابات اعضای لیست امید و تیم فکری از کارشناسان به رصد اوضاع در حوزه‌های مختلف پرداختند و مدلی را برای مدیریت شهر ارائه کرده‌اند. در این مدل چالش های مختلف در حوزه‌های محیط زیست، ترافیک و … ترسیم و راهکار ارائه شده که برنامه اصلاح طلبان برای اداره شهر نامیده شد. خوشبختانه تمام اعضای لیست به آن اشراف دارند.

وی تصریح کرد: با توجه چالش‌های گسترده نمی‌توان امروز تنها یک اولویت در حوزه محیط زیست، مدیریت بحران یا حمل و نقل عنوان کرد. بلکه به صورت تخصصی در هر بخش یک اولویت را مطرح کنیم. به همین دلیل با توجه به تجربیاتی که تاکنون داشته‌ایم راهکار این است که برنامه های یک ساله و چهار ساله طراحی شود.

برنامه‌های یک و چهارساله

عضو شورای شهر پنجم مشهد اضافه کرد: ابتدایی ‌ترین گام این است که برنامه‌ای که شورای شهر چهارم برای سال96 طراحی کرده است و در چهار ماه ابتدایی سال مورد استفاده قرار می‌گیرد را با قید فوریت برای ادامه سال مورد بررسی و اصلاح قرار دهیم.

گندمی افزود: من به عنوان یک شهروند معتقدم که در حوزه‌های بسیاری از جمله اقتصاد شهری، دسترسی و بسیاری موارد دیگر دچار معضلات و نیازمند راهکار هستیم

نفر سوم منتخبین شورای شهر مشهد تشریح کرد: برای مثال در حوزه حمل و نقل مشکلات بسیاری وجود دارد که به آلودگی زیست محیطی شهر منجر شده است. دو راهکار پیش رو؛ یک افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی  در کنار سهولت دسترسی شهروندان است و دو، جایگزین کردن انرژی‌های پاک با سوخت‌های فسیلی.

راهکار اول در بازه زمانی کوتاه مدت قابل ارائه و تاثیرگذار است اما راهکار دوم در دراز مدت و با هماهنگی ارگان‌های دیگر میسر خواهد بود و نیاز به فرهنگ‌سازی و استفاده از یارانه دارد. از طرفی می‌توان با رایزنی با دولت، سهم مشهد از کمک‌های دولتی را افزایش داد.

در مشهد، خودی و غیرخودی نداریم

گندمی در پاسخ به این سوال که باتوجه به تغییرات گسترده در ترکیب شورای شهر چه فضایی میان اعضا و افراد طیف فکری شورای شهر چهارم و پنجم شکل خواهد گرفت، پاسخ داد: امروز اعلام نتیجه به معنای پایان رقابت ها است . ما معتقدیم که باید برای همه مردم مشهد برنامه ریزی و اقدام کنیم. در نگرش اعضای لیست امید شهروند خودی و غیر خودی وجود ندارد.

برخلاف گذشته که شاهد بودیم شورای شهر چهارم تلاش کردند تا مردم را به دو دسته در تقابل با یکدیگر، تقسیم کرده و بین شمال و جنوب، شرق و غرب مشهد تقابل ایجاد کنند، شورای شهر پنجم این نگاه را نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: مشهد موجودی زنده و به هم پیوسته است. من به استفاده ابزاری از حاشیه شهر برای تخریب بخش دیگری از شهر اعتقاد ندارم. باید برای حل مشکلات حاشیه شهر اقدام کرد تا یکپارچگی و توازن جایگزین از هم پاشیدگی شهر شود.

توانمند سازی یکسان شهروندان به رشد و توسعه متوازن شهر خواهد انجامید به همین دلیل شورای شهر پنجم طبقه بندی شهر و دسته بندی شهروندان را قبول نخواهد داشت.

با هیچ‌کس قهر نیستیم

عضو شورای شهردوره پنجم مشهد اضافه کرد:  فارغ از هر نگاه سیاسی، مذهب یا قومیتی باید به شهروندان خدمات ارائه شود.به همین دلیل معتقد به تدوین برنامه جامع شهری و استفاده از دیدگاه کارشناسان هستیم. این که کارشناسان در جبهه پایداری، اصلوگرایی یا اصلاح‌طلبی قرار دارند ملاک قرار نخواهد گرفت. ملاک کارشناسی بودن نظرات، منفعت رساندن به شهر به جای عده خاصی از افراد است. ما باهیچ کس قهر نیستیم. مخالفین، دوستان ما هستند و اگر قبای سیاسی خود را کنار بگذارند مفتخر خواهیم بود که در کنار هم از نظرات کارشناسانه افراد کمک بگیریم.

بنده چهار ده سال توسط جناح رقیب حذف شدم. اما قرار نیست که رفتاری که با ما شده است را تکرار کنیم. در صحن کلان نیز جریان اصلاح‌طلبی هیچ‌گاه چنین عملکردی را نشان نداده است. ما معتقدیم به اصل “زنده باد مخالف من”.

شهردار باید نفر اول شهر باشد

وی در پاسخ به این که آیا گمانه‌زنی ها درباره شهردار آینده را تایید می‌کنید، گفت: در حال حاضر هیچ جلسه‌ای درباره تعیین شهردار آینده بین اعضای انتخابی لیست امید برگزار نشده است. گزینه‌هایی که ارائه می‌شود بیشتر به شوخی شباهت دارند و نمی‌توانند حاصل تصمیم‌گیری منتخبین مردم باشند.

گندمی اضافه کرد: ما قرار است در دوماه پیش رو ابتدا شاخص‌هایی را برای شهردار آینده تعیین کنیم. سپس افراد مصادیق این شاخص‌ها را تعیین نموده و از آن‌ها برنامه کاربردی بخواهیم. به عنوان یک عضو از پانزده نفر تضمین می‌کنم که فرد نهایی یک مدیر توانمند باشد. چرا که معتقدم شهردار باید نفر اول شهر مشهد باشد.

تحت تاثیر هیچ شخص دیگری در این شهر قرار نگیرد و تمام درهای شهر به روی او باز باشد. خود را ملزم به رعیا برنامه‌ها شورا بداند و پاسخگو به نیازهای مردم باشد.
 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *