اکران نوروزی در تسخیر ستارگان

اکران نوروزی از جمله فرصت‌های طلایی اکران است که بیشتر کارگردانان و تهیه کنندگان سینما را وا می‌دارد تا برای قرار گرفتن آثار سینمایی‌شان در  فهرست  فیلم‌های اکران نوروز، رقابتی تنگاتنگ و دشوار داشته باشند. امسال هم پس از بررسی‌های مختلف سر انجام ۷ فیلم «به وقت شام»، «لاتاری»،‌ «فیلشاه»، «فراری»، «خرگیوش» ،«لونه زنبور» و «مصادره» با ثبت قراردادهایشان در شورای صنفی نمایش، به عنوان فیلم‌های اکران نوروز معرفی شدند تا گرما بخش گیشه باشند. بی‌تردید حضور پر رنگ ستارگان و چهره‌های سینمایی در این فیلم‌ها جای درنگ و تامل دارد. همچنین مضامین آثار  اکران نوروز ۹۷ شامل سه فیلم درام، سه  اثرکمدی و یک انیمیشن می‌تواند پاسخگوی سلایق مختلف مخاطبان و سینما دوستان مشهدی باشد. در ادامه مروری بر فیلم‌های اکران نوروزی سینماهای مشهد داریم.

 

 

 (لونه زنبور- برزو نیک نژاد)

  • * خلاصه داستان: «تا حالا از نزدیک دست چپ زن یه پادشاه رو دیدی..» فیلم داستان دو سارق خرده‌پا را روایت می‌کندکه با تحویل گرفتن جعبه‌ای وارد ماجرایی بزرگ می‌شوند.

*بازیگران: محسن کیایی، پژمان جمشیدی، بهاره کیان افشار، هومن برق‌نورد، سیاوش چراغی‌پور، رعنا آزادی‌ور ، فرید سجادی حسینی و…

***

«لونه زنبور» یک کمدی اجتماعی است که داستانی به روز را روایت می‌کند. محسن کیایی فیلم‌نامه این فیلم را سال گذشته نوشت وسعيد خانى تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد. با توجه به مضمون شاد و کمدی «لونه زنبور» و تركيب خوب بازيگران، پیش‌بینی می‌شود این فیلم یکی از پرفروش‌ترین‌های اکران نوروز باشد. برزو نیک‌نژاد در مقام نویسنده فیلم نامه‌های «کلبه»، «پیتزا مخلوط» و «زاپاس» را نوشته است. همچنین سریال‌های «دردسرهای عظیم ۱و ۲ »و فیلم‌های «ناخواسته» و «زاپاس» را هم کا رگردانی کرده است. فیلم کمدی اجتماعی «لونه زنبور» در سال جاری تولید شد و سازندگان قصد داشتند آن را در طول سال اکران کنند. فیلم در جشنواره فجر به نمایش در نیامد و سرانجام  نیز تصمیم‌ گرفته شد در فهرست اکران نوروزی قرار گیرد.

 

 

 (فراری-علیرضا داوود نژاد)

  • خلاصه داستان: دختر جوانی(گلنار) در پی یافتن یک خودروی فراری قرمز رنگ از شهرستان به تهران می‌آید تا شاید به آرزوهای خود برسد. او تلاش می‌کند تا با خودروی «فِراری» هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد و درگیر ماجراهایی می‌شود. وی با راننده آژانسی(نادر) آشنا  می‌شود که با آگاهی از موقعیت گلنار تلاش می‌کند او را به واقعیت‌های زندگی برگرداند اما…

 

*بازیگران: محسن تنابنده، ترلان پروانه، سیامک صفری، سیما تیرانداز، رضا داوودنژاد، محمدرضا داوودنژاد و…

***

فیلم «فراری» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، نویسندگی کامبوزیا پرتوی و تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری در جشنواره فجر سال گذشته موفق به کسب چهار سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد (محسن تنابنده)، سیمرغ ویژه هیئت داوران،‌ سیمرغ بهترین فیلم‌نامه (کامبوزیا پرتوی) و سیمرغ بهترین صدابرداری (پرویز آبنار) شد . «فراری» بیستمین ساخته علیرضا داوودنژاد، یک درام اجتماعی است که با رویکرد آسیب‌شناسی جامعه و قشرهای مختلف و عوامل خودشیفتگی کاذب و نبود تناسب زندگی بین طیف‌های متفاوت، با قهرمان خود( گلنار) به دل شهر می‌زند. علیرضا داوودنژاد پیش از این فیلم‌های «روغن مار»، «کلاس هنرپیشگی»، «مرهم» و … را کارگردانی کرده است. جهانگیر کوثری تهیه کننده فیلم می‌گوید: «به نظر من «فراری» بهترین فیلم علیرضا داود نژاد است».

این فیلم سال گذشته به خاطر موضوع جسارت آمیزش مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.  محمودکلاری  ۹۰ درصد از فیلم را در تهران فیلم برداری کرد و مابقی نیز در شمال کشور جلوی دوربین رفته است.

 

 

 

(خرگیوش-مانی باغبانی)

  • خلاصه داستان: “: هیچ شبی مثل امشب نیس…”

*بازیگران: بابک حمیدیان ،جواد عزتی ،سیامک انصاری، مینا ساداتی، ملیکا شریفی‌نیا، همایون ارشادی، امید روحانی و…

***

فیلم کمدی اجتماعی «خرگیوش» نخستین تجربه کارگردانی مانی باغبانی به تهیه کنندگی حبیب اسماعیلی است .گفته می‌شود فیلم «خرگیوش»، اثری متفاوتی در عرصه سینمای کمدی ایران به شمار می‌رود. قرار بود نخستین  نمایش این فیلم در سی و پنجمین جشنواره‌ فجر باشد. مانی باغبانی علاوه بر کارگردانی، فیلم نامه «خرگیوش» را نیز نوشته است.

وی همچنین نگارش فیلم‌نامه «نهنگ عنبر» را نیز بر عهده داشته است که یکی از موفق‌ترین فیلم‌های کمدی سال گذشته در گیشه بود. «خر گیوش» نخستین نمایش عمومی خود را در اکران نوروزی تجربه می‌کند و پس از مدت‌ها با تغییر اعضای پروانه نمایش ارشاد، با انجام برخی اصلاحات مجوز نمایش دریافت کرد. پیش بینی می‌شود «خرگیوش» گیشه موفقی داشته باشد. فیلم برداری این فیلم بهار سال گذشته در سکوت خبری انجام شد. فیلم کمدی-اجتماعی «خرگیوش» که پیش از این «شیب» نام داشت، فضای بسیار شاد و مفرحی دارد و پیش بینی می‌شود با توجه به مضمون متفاوت، بازیگران و ژانر یکی از پرفروش‌های اکران نوروزی باشد و گیشه خوبی را تجربه کند. پردیس سینمایی گلشن مشهد که چند روز پیش با حضور مسئولان استان و برخی اهالی سینما افتتاح شد، هم اینک فیلم «خرگیوش» را  در سانس‌های مختلف به نمایش گذاشته است.

 

 

 (فیلشاه-هادی محمدیان)

  • خلاصه داستان: داستان «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رییس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌‌شود که همه انتظار دارند جانشین رییس گله باشد اما برخلاف تصور همه، «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌‌شود.

*صداپیشگان: بهرام زند، زهره شکوفنده، ناصر طهماسب، میرطاهر مظلومی، شوکت حجت، حامد عزیزی، ژرژ پطروسی، شایان شامبیاتی، بهمن هاشمی، اکبر منانی، حسین عرفانی و….

***

در جشنواره فیلم فجر امسال فقط «فیلشاه» به عنوان نماینده سینمای انیمیشن ایران حضور داشت. اثری که متاسفانه داوران نیز در مورد آن هیچ قضاوت و داوری انجام ندادند. محمدیان که پیش از این با انیمیشن «شاهزاده روم» برای نخستین‌بار در سی و سومین دوره جشنواره فجر شرکت کرده بود، امسال پس از گذشت سه سال با انیمیشن «فیلشاه» میهمان این ضیافت سینمایی شد. محمدیان علاوه بر کارگردانی، نگارش فیلم‌نامه این اثر را به ‌همراه محمدباقر مفیدی‌کیا و علی رمضان بر عهده داشته است. در انیمیشن «فیلشاه» گروهی ۱۵۰ نفره مشارکت و بیش از ۵۰ انیماتور  مسئولیت متحرک‌‌سازی این فیلم  را بر عهده داشته‌اند.

سعید شیخ‌زاده مدیریت دوبلاژ این انیمیشن را برعهده داشته است. فیلم در مقایسه با «شاهزاده روم» یک انیمیشن فانتزی است که چند سر و گردن از آن بالاتر است و بی‌تردید مورد استقبال مخاطبان کودک و نوجوان قرار خواهد گرفت.

 

 

 (لاتاری-محمد حسین مهدویان)

  • خلاصه داستان: “امیرعلی و نوشین دو جوان بیست و یک ساله ،قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. خانواده‌ها چندان موافق نیستند. آنها صبر پیشه کرده‌اند تا به مرور زمان رضایت خانواده‌ها را بگیرند. آن دو یک سری رویای مشترک دارند. برنده شدن در لاتاری و دریافت گرین کارت امریکا.»

*بازیگران: ساعد سهیلی، حمید فرخ نژاد، هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، زیبا کرمعلی، نادر سلیمانی، امیر حسین هاشمی و…

***

محمد حسین مهدویان در جشنواره فیلم فجر امسال با فیلم «لاتاری» حضور داشت. وی در دو ساله گذشته با فیلم های «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد. مهدویان در بخش بهترین کارگردانی نیز برای این دو فیلم نامزد دریافت جایزه شد. ژانر فیلم «لاتاری»، درام اجتماعی است و به موضوع ملتهب قاچاق دختران ایرانی به کشورهای عربی می‌پردازد.  تهیه کنندگی «لاتاری» را سیدمحمود رضوی(تهیه کننده مشهدی) بر عهده داشته است. این اثردر فهرست پنج فیلم برگزیده تماشاگران فجر قرار گرفت و نامزد دریافت سیمرغ بلورین برای بهترین جلوه‌های بصری شد. فیلم‌نامه این اثر توسط محمد حسین مهدویان و ابراهیم امینی نوشته شده است. اگرچه «لاتاری» در جشنواره فجر مورد بی‌مهری قرار گرفت اما  گمان می‌رود به خاطر سوژه جنجال بر انگیزش از برگ برنده‌های اکران نوروزی باشد.

 

 

 (به وقت شام-ابراهیم حاتمی‌کیا)

  • خلاصه داستان: فیلم روایتگر داستان هواپیمای کمکی ایران برای سوریه است که برای فرود در فرودگاه دمشق، دچار مشکل می‌شود. دو خلبان ایرانی سعی دارند مردم شهر تدمر را از محاصره داعش نجات دهند…

*بازیگران:بابک حمیدیان ، هادی حجازی‌فر، بازیگران خارجی لبنانی و سوری : خالدالسید، بیار داغر، منذر زین الدین، جوزیف سلامه، رامی عطاا..، لیث مفتی، علی سکر، محمد شعبان، سامر خلیلی و…

***

جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا نخستین اکران جشنواره‌ای خود را با حاشیه‌های فراوان، در آیین آغازین پانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در پردیس سینمایی اطلس آغاز کرد. کارگردان آثاری همچون «بادیگارد»، «به رنگ ارغوان»، «آژانس شیشه‌ای»، «از کرخه تا راین» و… ، این بار فیلمی تکنیک زده و فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران ساخته است.  بیشتر صحنه‌های این اثر درام سیاسی با سرمایه‌گذاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج، در لوکیشن‌های نظامی مانند فرودگاه‌های نظامی تهران، شهرک سینمایی دفاع مقدس، پایگاه هوایی شیراز و… فیلم‌برداری شده است. فیلم «به وقت شام» به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی(تهیه کننده مشهدی) برای نخستین‌بار در سینمای ایران به صورت مستقیم به حوادث منطقه و اسلام تکفیری می‌پردازد. این فیلم در ۹ بخش از جشنواره فیلم فجر امسال نامزد کسب جایزه شد که در نهایت سه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (ابراهیم حاتمی‌کیا به طور مشترک با بهرام توکلی)، بهترین موسیقی متن (کارن همایونفر) و بهترین صداگذاری (علیرضا علویان) را کسب کرد. بی‌تردید نام حاتمی‌کیا، حاشیه‌سازی‌های کارگردان در پردیس سینمایی اطلس مشهد و همچنین آیین پایانی جشنواره فیلم فجر در برج میلاد و مضمون فیلم، بسیاری را به سالن‌های سینما می‌کشاند تا فیلم  با وجود بی‌توجهی داوران به آن، فروش خوبی را تجربه کند.

 

 

(مصادره-مهران احمدی)

  • خلاصه داستان:«ایران خیلی بزرگه ولی ما هم خیلی بدشانسیم…»،

*بازیگران: رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، سیامک صفری، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مهران احمدی، آلیسا میلکستیان و هارمیک سوقومونیان و…

***

«مصادره» نخستین فیلم بلند مهران احمدی بازیگر در مقام کارگردان است. او پیش از این یک فیلم کوتاه به نام «ساکنین محترم» ساخته و همچنین  بارها در مقام دستیار کارگردان در پروژه‌های مختلف همکاری کرده است.  بخشی از داستان کمدی«مصادره»در کالیفرنای آمریکا روایت می‌شود، البته فیلم‌برداری این قسمت‌ها در کشور ارمنستان انجام شده است.

تهیه‌کنندگی «مصادره» را محمدحسین قاسمی بر عهده دارد. «مصادره» در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر امسال در چندین سانس فوق‌العاده در پردیس هویزه مشهدبه روی پرده رفت ولی با وجود استقبال خوب تماشاگران، نامش در فهرست فیلم های برگزیده مردم نبود. رضا عطاران نیز برای نمایش این فیلم میهمان پردیس سینمایی اطلس مشهد شد. رضا عطاران برای بازی در این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد که متاسفانه موفق به در یافت آن نشد. بی‌تردید با توجه به حضور رضا عطاران در نقش اول فیلم، کمدی بودن اثر و شوخی‌های سیاسی، «مصادره» شانس بسیاری دارد تا پیشتاز رقابت‌های اکران نوروز باشد.

 

 

گزارشی از احمد صبریان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *