نسبت به ایران بی‌تعصب نباشیم

در آستانه آغاز سال 1397 وقتی به سالی که گذشت نگاه می‌کنیم بسیاری از پستی و بلندی‌ها و سختی‌ها را مشاهده می‌کنیم که مردم شهر و کشورمان در طی این 12 ماه تحمل کرده‌اند. سالی که با انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و حسن روحانی توانست بار دیگر مردم کشور را متقاعد سازد تا برای چهار سال دیگر به او رای اعتماد دهند.

با روی کار آمدن دولت جدید در مرداد ماه و تکمیل چینش وزرا در ماه‌های آینده همه چشم امید به عملکرد این دولت داشتند. اما با گذشت تنها چند ماه عده‌ای با ایجاد کمپین‌های مخالف دولت، ابراز پشیمانی از رای خود و نقدهای تند و غیرمنصفانه، شروع به حرکت در جهت مخالف دولت کردند که این اقدام اشتباه موجب سوءاستفاده بیگانگان از شرایط شد و موجی از اختلال امنیتی و ناامیدی را وارد کشور کرد و خسارات بسیاری به بار آورد.

البته بدون شک زمینه‌ساز این مشکلات وضعیت نابسامان اقتصادی کشور و فشاری بود که مردم در این راستا تحمل می‌کردند اما این که به این زودی انتظار نتیجه داشت و از رای دادن ابراز پشیمانی کرد امری عجیب است. در همین راستا به سراغ نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی رفتیم تا عملکرد دولت در سال اخیر را مورد بررسی قرار دهیم.

 

به ایران بی تعصب نباشیم

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: ما از یک بی‌تعصبی ویژه به ایران در بین مردم و مسئولین رنج می‌بریم. اگر ما بخواهیم از یک خارجی در مورد کشورش اطلاعات بگیریم بسیار کار سخت و دشواری است اما به محض این که یک خارجی از ایرانی‌ها در مورد وضع کشور سوال کند بلافاصله از مسئولین کشوری نقد می‌کنند و مسائل و اسرار داخلی کشور را به او ارائه می‌دهند.

عبدالله حاتمیان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «صبح‌امروز»افزود: اگر نگاهی به شبکه‌های خارجی بکنیم متوجه می‌شویم که ایرانی‌ها به صورت مداوم مشغول پمپاژ اسرار کشور به سمت دشمن هستند. مشکل اصلی ایران عدم باور و تعهد به کشور است. در کشوری مثل ایالات متحده آمریکا تمام اقوام و مذاهب و گرایش‌های مختلف سیاسی به خوبی در کنار هم زندگی می‌کنند چرا که همه تبعه‌های این کشور متعهد به آن هستند اما چیزی به عنوان تعهد به ایران برای ما تعریف نشده است.

 

اغتشاشات اخیر نشان از عدم بلوغ سیاسی و اجتماعی است

حاتمیان ادامه داد: ما باید در ایران با هر دین، مذهب، نژاد و نگاه سیاسی، همه حول محور توسعه  ایران فعالیت کنیم و در کنار آن به اعتقادات خود پایبند باشیم اما اگر به ایرانی بودن و تعهد به آن پایبند نباشیم، مشکلاتمان روز افزون خواهد شد. این که هر قوم، دین، مذهب و گرایشی راه خود را برود نشان از عدم بلوغ اجتماعی و سیاسی است و این اتفاقی بود که در اغتشاشات اخیر رخ داد.

حاتمیان ادامه داد: دولت روحانی وارث یک سری نابسامانی‌ها بود و توانست بخشی از آن‌ها را کم کند اما مقدار زیادی از نارضایتی‌ها روی هم انباشته شده بود. افرادی نیز در خارج کشور با مشاهده این شرایط قصد سوءاستفاده از این نارضایتی‌ها را داشتند و هرکدام به نحوه خود وارد این جریان شدند تا حداکثر استفاده را ببرند.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر فضای نقد در کشور باشد و مسئولین در یک فضای واقعی و منطقی با مردم در ارتباط باشند این مشکل‌ها رخ نمی‌دهد، نقد منصفانه می‌تواند کشور را بسازد و قانون را کارآمدتر بکند اما نقد هم باید منطقی باشد چرا که در ایران همه به عنوان نقد مشغول بردن آبروی یکدیگر هستند و وقتی حرفی با حب و بغض بیان شود شنیده نخواهد شد.

وی افزود: اگر این وضعیت در ایران ایجاد شود شرایط بسیار بهتر خواهد شد چرا که مسئولین و نمایندگان ما بد نیستند. من زمانی یک کارمند ساده بودم و امروز نماینده مجلس هستم، تا قبل از نماینده شدن دیدگاه خیلی از مردم را داشتم که همه مشغول دزدی هستند و فساد در همه وجود دارد اما پس از نماینده شدن و دسترسی به بالاترین مقامات کشور متوجه شدم واقعا چنین چیزی صحت ندارد.

 

بخاطر اشتباهات چند مدیر کل زنجیره را زیر سوال نبریم

حاتمیان با بیان این که ما نباید بخاطر کم کاری چند مسئول تمام زنجیره خدمت کشور را زیر علامت سوال ببریم، گفت: نباید بخاطر 10 درصد کار اشتباه برگرفته از شرایط اشتباه همه چیز را سیاه ببینیم. تمام مردم یک شهر منتظر هستند نماینده همه مشکلات شهر را برطرف کند و یا همه ما منتظریم چون به آقای روحانی رای داده‌ایم تمام مشکلات چندین ساله کشور را حل کند و خود ما نیز در این کار هیچ نقشی نداشته باشیم.

وی افزود: افراد در رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند اما برای کار منتظرند دولت برای آن‌ها کاری مهیا کند، با این که دولت تسهیلات بسیاری را برای اشتغال در نظر می‌گیرد اما فرد جرات نمی‌کند به خود سختی بدهد و با این تسهیلات کاری را شروع کند و حی برای چند نر اشتغالزایی کند. این تفکر مبتنی بر پول نفت است و همه انتظار داریم چون دولت پول نفت را می‌گیرد باید برای ما شغل ایجاد کند.

 

روحانی کشتی طوفان زده را به آرامش نسبی رسانده است

حاتمیان با اشاره به این که آقای روحانی سکان یک کشتی طوفان‌زده را تحویل گرفته و آن را به یک آرامش نسبی رسانده است، اظهار کرد: یادمان نرفته تراکتوری که زمان دولت اصلاحات 4 میلیون تومان بود در دوره احمدی‌نژاد به حدود 60 میلیون تومان رسید اما روحانی آن را در همین قیمت نگه داشت، کود شیمیایی کیسه‌ای هزار و 700 تومان بود در دوره احمدی‌نژاد به 35 تا 37 هزار تومان رسید و روحانی آن را بعد 5 سال در همین قیمت نگه داشته است، بنزین که لیتری 80 تومان بوده به هزار تومان رسید و هنوز در همین قیمت هست و بسیاری موارد مشابه دیگر. این اقدامات روحانی بسیار قابل تقدیر است اما کم‌ کاری‌هایی نیز در دولت ایشان هست.

وی افزود: زنجیره همراهی مدیران با دولت به ویژه در استان خراسان بسیار ضعیف است، برنامه‌های روحانی بسیار خوب است اما این برنامه‌ها در عمل در مردم امید ایجاد نمی‌کند. بحث یک و نیم میلیارد دلار که اخیرا مطرح شد هیچ امیدی در مردم ایجاد نکرد چرا که برای نوشتن دستورالعمل 5 ماه وقت مردم از بین رفت. دستور العملی که ظرف سه روز توسط یک کارشناس می‌توانست نوشته شود بخاطر عدم همراهی مدیران 5 ماه زمان را هدر داد. این وضع در بسیاری از موارد دیگر نیز صادق است و نوع عملکرد بسیار از مدیران عملکرد ایجاد نارضایتی است.

 

کارشناسان لایه‌های پایین ادارات ناامیدی را به مردم انتقال می‌دهند

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کارشناسان لایه‌های پایین ادارات ناامیدی را به مردم انتقال می‌دهند در حالی که اطلاع ندارند شخصی که به عنوان مدیرکل یک سازمان انتخاب شده نماینده مستقیم یک وزیر است و باید سیاست‌های مستقیم او را عملی کند. من احساس می‌کنم زنجریه همراهی با دولت در داخل نیروهای دولت آنطور که باید شکل نگرفته به همین خاطر علی رغم این همه خدمات خوب دولت آقای روحانی در مردم امید ایجاد نشده است.

وی در پایان گفت: البته ممکن است مدیر انتخاب شده همراه دولت باشد اما آن توانمندی، انگیزه و عشق به کار لازم را نداشته باشد. این زنجیره باید از بالا تسری پیدا کند اما هنوز شکل نگرفته و رضایت بخش نیست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *