مشهد آماده استقبال

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر مشهد گفت: در بخش اسکان مسافران نوروزی بالغ بر 273 هزار تخت رسمي وغیررسمی‌(موقت و غیره) برای هر شب مهیا شده است.

احمد دیناری در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات نوروز 97 و لزوم آمادگی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی خدمات رسان به زائران ورودی به مشهد مقدس در قالب «پنجره واحد»، ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان مشهد با ریاست معاون استاندار و فرماندار و دبیری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد و 11 کمیته تخصصی ذیل آن (متشکل از دستگاه‌های اجرای ذی‌ربط) از نیمه دوم بهمن ماه اقدام به برگزاری جلسات هماهنگی نموده است.

دیناری ادامه داد: در این رابطه تاکنون چند جلسه عادی، فوق‌العاده و نيز جلسات استانی برگزار شده است كه فعالیت‌های اجرایی ستاد خدمات سفر مشهد از 26 اسفند ماه امسال آغاز می‌شود و تا 14 فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

 

مشهد کانون برنامه‌های ستاد خدمات سفر استان

وی افزود: با توجه به اهمیت مشهد به عنوان مقصد نهایی زائران ورودی به خراسان رضوی، نتیجه کلیه تلاش‌ها و فعالیت‌ها در سطح استان در شهرستان مشهد متمرکز خواهد بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد افزود: نقش این شهرستان در ارائه خدمات و مدیریت ورود، حضور و خروج زائران بسیار مهم و تاثیرگذار است و انشاالله با هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های خدمات رسان در قالب کمیته‌های 11 گانه، شاهد ارائه خدمات مطلوب و افزایش رضایت زائران و در نتیجه خلق تصویر ذهنی و تجربه مثبت برای مهمانان نوروزی امام رضا(ع) خواهیم بود.

وي درباره محورهای اصلی و مورد تاکید فعالیت‌های ستاد نوروزی 97 مشهد، گفت: این محورها شامل نظارت بر فعالیت و نحوه ارائه خدمات صنوف خدمات‌رسان به زائران و صنوف تاسیسات گردشگری، اطلاع‌رسانی و راهنمایی مناسب زائران، هم‌افزایی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمات در قالب پنجره واحد و مدیریت یکپارچه و مانور و رزمایش خدمت ستاد اجرایی خدمات سفر استان و مشهد بوده است.

 

112 هزار تخت رسمی‌آماده میزبانی از مسافران

دیناری درباره میزان اسکان‌های تدارک دیده شده برای این ایام، خاطرنشان کرد: در بخش اسکان مسافران نوروزی حدود 112 هزار تخت (نفر شب) رسمی‌و بالغ بر 161 هزار تخت غیررسمی‌(موقت و غیره) برای هر شب مهیا شده است. همچنین 13 مرکز اسکان موقت، 15 مرکز اضطراری و بوستان زائرپذیر غدیر را نیز برای شرایط خاص خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: نظارت بر فعالیت بالغ بر هزار و 800 تاسیسات گردشگری مشهد شامل واحدهای اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی، واحدهای پذیرایی میان راهی وغیره از طریق 50 نفر بازرس انجام خواهد شد.

ديناري ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود بالغ بر دوهزار و 500 بازدید نظارتی در ایام فعالیت ستاد انجام شود. در کنار آن بالغ بر 20 هزار بازدید بهداشتی از صنوف، بالغ بر 25 هزار بازدید نظارتی از صنوف از طریق 250 بازرس رسمی‌و 200 ناظر افتخاری را خواهیم داشت.

 

فعالیت 15 پایگاه نظارت بازرسی اصناف در مشهد

وي گفت: فعالیت 15 پایگاه نظارت بازرسی اصناف در مشهد و برگزاری نمایشگاه فروش بهاره از 13 لغایت 20 اسفند96، تدارک دوهزار و 500 تن گوشت مرغ و 100 تن گوشت قرمز از مهم‌ترین برنامه‌های کمیته نظارت و تنظیم بازار است.

دیناری در خصوص اهم برنامه‌های فرهنگی ستاد اجرایی خدمات سفر مشهد، گفت: این برنامه‌ها شامل اجرای مراسم نوروزگاه در محل نمایشگاه بین‌‍المللی مشهد، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ایران از تاریخ 4 تا 11 فروردین 97 در همين مكان، اجرای طرح خانه بهار توسط شهرداری و المان‌سازی و زیباسازی شهری، برپایی سفره‌های هفت سین در ادارات و مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی و مبادی ورودی ( فرودگاه، راه آهن و پایانه مسافربری)، آمادگی موزه‌ها جهت بازدید، چاپ ویژه‌نامه نوروزی، توزیع بسته‌های فرهنگی در ایستگاه‌های استقبال از زائر مشهد، اجرای بالغ بر 100 نمایش خیابانی، اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه و برگزاری جشنواره‌های شاد فرهنگی در سه نقطه مرکزی شهر مشهد از جمله میدان شهدا است.

وی افزود: ایستگاه استقبال از زائران در محور ورودی نیشابور– مشهد و چناران– مشهد، پایانه مسافربری امام رضا(ع) و راه آهن مشهد در حال فعالیت و راهنمایی زائران ورودی بوده و دهیاری‌ها، بخش‌داری‌ها و شهرداری‌های در مسیر مشهد نسبت به ارائه محصولات و معرفی ظرفیت‌های گردشگری خود به گردشگران در حال تردد اقدام خواهند کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد با اشاره به دیگر فعالیت‌های نوروزی، بیان کرد: کمیته نظارت بر سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌های میان راهی از دهم اسفند ماه به صورت مشترک و باحضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی فعالیت نموده و نظارت‌ها به‌صورت مستمر انجام خواهد شد و زائران آزاد توسط مراکز اسکان زائران فرهنگی به سمت و سوی واحدهای اقامتی رسمی‌هدایت خواهند شد.

 

فعالیت بالغ بر 40 پایگاه امداد و نجات هلال احمر و پلیس راه در محورهای مواصلاتی

وي يادآورشد: همچنین فعالیت بالغ بر 40 پایگاه امداد و نجات هلال احمر، پلیس راه در محورهای مواصلاتی شهرستان، پلیس راهنمایی و رانندگی و حفظ امنیت زائران و شهروندان در ایام نوروز و اجرای طرح زوج و فرد در پیرامون حرم مطهر رضوی، نظارت بر نرخ بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما و مدیریت ورود، حضور و خروج زائران و احصای آمار مسافران ورودی به مشهد (با پیش‌بینی رشد 5 درصدی نسبت به سال گذشته) و میزان اقامت از دیگر برنامه‌های ستاد خدمات سفر مشهد بوده است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر مشهد گفت:در ایام نوروز روزانه 98 رام (رفت و برگشت) قطار در روز را با 40 هزار 358 نفر خواهیم داشت که حدود 20 هزار نفر ورودی را در روز شامل می‌شود و قطار بین‌المللی نخجوان نیز فعال خواهد بود و در بخش فرودگاهی نيز روزانه به‌صورت میانگین حدود 7 هزار نفر مسافر ورودی خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان در نبش طبرسی 3 مستقر است و از آغاز تا پایان طرح نوروزی 97 با حضور نمایندگان کمیته‌های 11 گانه فعال خواهد بود و به کلیه درخواست‌های زائران به صورت تلفنی و حضوری رسیدگی و در قالب آن تلاش می‌شود تا هم افزایی و هماهنگی لازم جهت ارائه خدمات به زائران صورت پذیرد.

 

راه‌های ارتباط با ستاد خدمات سفر و رسیدگی به شکایات

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر مشهد در رابطه با راه‌های برقرار ارتباط زائران نوروزی با این ستاد، گفت:شماره‌های تماس ستاد خدمات سفر شهرستان مشهد جهت بهره‌برداری زائران و برقراری تماس آن‌ها هم شامل ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان مشهد (نبش طبرسی3) 33669898 و 33669897، رسیدگی به شکایات تاسیسات گردشگری 37283001 ، سامانه پیامکی دریافت پیشنهادات و انتقادات 30006110، شکایات اصناف 124، شکایات بهداشتی 1490 و 190 و 1540 (زیست محیطی) و ستاد بهداشت 38434900، سامانه کشوری دریافت پیشنهادات، انتقادات و شکایات 09629، راهنمای سه زبانه زائر 137و تلفن ملی راهنمای زائر شهرداری مشهد 096308 بوده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *