نظارت نامحسوس 30 بازرس از واحدهای اقامتی نوروز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در ایام نوروز ۹۷ و در کمیته اسکان نظارت بر واحدهای اقامتی را به دو شکل محسوس و نامحسوس توسط ۳۰ بازرس و اکیپ نظارتی در سطح استان داریم که ۲۰ اکیپ آن در مشهد هستند.

ابوالفضل مکرمی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌امروز»افزود: ستاد خدمات سفر در سال ۹۲ توسط هیئت وزیران تصویب شد و ۱۹ دستگاه اصلی و ۳۰ دستگاه فرعی عضو این ستاد هستند و کار خود را از همان سال آغاز کرد و همزمان با ستاد کشوری ستادهای استانی در تمامی‌استان‌ها در قالب ۱۰ کمیته فعال است که در خراسان رضوی ۱۲ کمیته می‌شود.

وی در رابطه با کمیته‌های فعال در طرح نوروزی ۹۷، گفت: این کمیته‌ها شامل حمل و نقل، امداد و نجات، خدمات انتظامی‌و امنیتی، امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، خدمات اسکان و رفاه مسافران، نظارت تنظیم بازار، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، سلامت، خدمات بهداشتی و محیط زیست، اطلاع رساکی و تبلیغات، امور فرهنگی، خدمات شهری و خدمات مسافرتی بوده است و مسئولیت کمیته خدمات اسکان و رفاه مسافران با معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بوده و هست.

 

خدمات ستاد سفر برای تمام سال است

دبیر ستاد خدمات سفر خراسان رضوی با اشاره به اینکه اين ستاد در استان با ریاست استاندار خدمات دائمی‌دارد، خاطرنشان کرد: خدمات هر سال از اول دی ماه آن سال تا پایان آذر ماه سال بعد اجرا می‌شود و در برخی ایام سال مانند تعطیلات نوروزی و تابستانی، دهه‌های کرامت و شفاعت و غیره خدمات‌رسانی‌ها به‌صورت ویژه ارائه می‌شود.

وي خاطرنشان کرد: در سال گذشته ستاد خدمات سفر استان مقام اول کشور را در بحث خدمت‌رسانی مطلوب و شایسته به خود اختصاص داد و شهرستان‌های قوچان و بینالود (طرقبه_شاندیز) بهترین میزبانان استان شناخته شدند.

 

برگزاری جشن نوروزگاهی در خراسان رضوی

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای جدید که از نوروز ۹۶ آغاز شد جشن نوروزگاهی بود که در سراسر استان از جمله گناباد، درگز، خواف، مشهد، تربت جام و غیره اجرا شد، تاکید کرد: امسال هم در قالب بازارچه‌های صنایع دستی، سوغات زائر، جشنواره‌های عشایری، مراسم‌های آئینی، موسیقی مقامی، شاهنامه خوانی و غیره در جهت افزایش نشاط و شادابی زائران و گردشگران نوروزی ارائه می‌شود.

مكرمي‌فر ادامه داد: مسئولیت دبیرخانه ستاد خدمات سفر بر عهده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده که نظارت کامل را بر ۱۲ کمیته فعال طرح نوروزی را دارد و در ایام نوروز ۹۷ و در کمیته اسکان نظارت بر واحدهای اقامتی را به دو شکل محسوس و نامحسوس توسط ۳۰ بازرس و اکیپ نظارتی در سطح استان داریم که ۲۰ اکیپ آن در مشهد هستند.

وي با تاکید بر اینکه در سال گذشته رضایت بالای ۹۰ درصد را در بخش‌های اسکان، اقامت و پذیرانی و میزبانی شایسته داشتیم، گفت: تنها تعداد محدودی شکایت در بخش تورهای مسافرتی داشتیم که در اسرع وقت و به شکل آنی رسیدگی شد و با متخلفان آن هم به شکل قانونی برخورد شد.

اين مقام مسئول افزود: پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در مبادی ورودی شهر مشهد در سه مسیر نیشابور، چناران و فریمان به مشهد فعال شده است تا پاسخگوی زائران و مسافران نوروزی باشند و نقشه راه، بروشور و دیگر ملزومات را در اختیارشان قرار می‌دهند.

وي با اشاره به اینکه برای نوروز ۹۷ جلساتي برگزار شده که در آن بيش از 20  مصوبه داشته‌ایم، اضافه کرد: خدمات سفر در قالب پنجره واحد و توسط سامانه مدیریت یکپارچه و هوشمند راهبردهای توسعه گردشگری ایران به نشانی اینترنتی www.irtss.ir ارائه می‌شود و درخواست‌های مردمی‌باید از طریق این سامانه اعلام شود و تمامی‌اطلاعات لازم و مورد نیاز مردم هم در این سامانه بارگذاری شده است.

 

راه‌های ارتباطی با ستاد خدمات سفر استان

مکرمی‌فر تصریح کرد: شماره راهنمای ۱۳۷ برای شهروندان مشهدی و برای تماس موبایلی و سایر شهرها شماره ۰۹۶۳۰۸ و همچنین شماره ۰۹۶۲۹ ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات و رسیدگی به شکایات هستند.

وی افزود: کمیته نظارت بر سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌های بین راهی از پنج ماه قبل فعال شده و این کمیته جلسات متعددی را داشته و نظارت‌های میدانی را صورت داده و گزارشات آن ارسال شده تا شاهد کمترین مشکل در نوروز ۹۷ باشیم.

دبیر ستاد خدمات سفر خراسان رضوی با اشاره به اینکه برنامه‌های طرح نوروزی از ۲۵ اسفند ماه امسال تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده ارائه می‌شود، بیان کرد: در روز نخست این طرح مانور آن با حضور استاندار خراسان رضوی و دیگر اعضای ستاد خدمات سفر استان در پارک زائرپذیر غدیر مشهد برگزار می‌شود.

وي تصریح کرد: تمامی‌واحدهای خدمات دهنده آماده ارائه خدمات ۲۴ ساعته هستند وطبق سنوات سال‌های گذشته نقشه گردشگری مشهد در تیراژ بیش از یک میلیون به چاپ می‌رسد.

 

رویکرد جدید میراث در بحث طبیعت‌گردی و بوم‌گردی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه رویکرد جدید میراث در بحث طبیعت‌گردی و بوم‌گردی توجه به روستاهای کمتر شناخته شده بوده است، تاکید کرد: این اقدام با این در دستور کار قرار گرفته تا شاهد توسعه و رونق گردسگری روستایی باشیم و رویکرد سال جدید این مجموعه هم معرفی و توسعه این حوزه بوده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *