رویکرد ما ارتباط نظام‌مند با مردم است

سالی که گذشت سالی پر از اتفاقات و رویدادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … بود که توسط نهادهای مختلف و با برنامه‌ریزی مسئولین صورت گرفت. اما بدون شک یکی از شخصیت‌های خبرساز و همواره فعال سال 96 که همواره در راس اخبار استان قرار داشت سید جواد حسینی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی بود که از محبوبیت بالایی نیز در بین مردم و اصحاب رسانه برخوردار است.

در همین راستا و به بهانه پایان سال 96 به سراغ وی رفتیم تا سالی که گذشت و اتفاقات و فعالیت‌های حوزه این مدیر کارآمد را از نظر خود او مورد بررسی قرار دهیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: خیلی از مسائل در فرهنگ عمومی جامعه اشتباه جا افتاده است و یکی از این موارد این است که گفته می‌شود درب اتاق مسئول باید به روی همه باز باشد. استان خراسان 6میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد و اگر درب اتاق من به روی همه این افراد باز باشد آیا دیگر فرصتی برای برنامه‌ریزی، ارتقاء امنیت، افزایش تعاملات، اصلاح ساختارها، ساماندهی اتباع، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ایجاد پدافند غیر عامل و… را پیدا می‌کنم؟

سیدجواد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار«صبح‌امروز» افزود: اصولا سازمان‌ها و ادارات شکل گرفتند که خدمات به مردم را با سرعت و کیفیت بیشتر و نظام‌مند انجام دهند. البته مسئول حتما باید با کف جامعه در ارتباط باشد و این ارتباط را حفظ کند چون ممکن است ساختارها باعث شوند مسئول از مشکلات جدی کف جامعه غافل بماند اما همین ارتباط نیز باید نظام‌مند باشد. به طور مثال ما برای روزهای دوشنبه را برای ارتباط با مردم در تمام ادارات در نظر گرفته‌ایم تا مسئول با مردم ارتباط مستقیم داشته باشد.

 

رویکرد ما ارتباط نظام‌مند با مردم است

حسینی ادامه داد: به همین جهت ما در بیشتر زمان حضور در جلسات شهرستان‌ها با اقشار مختلف مردم صحبت می‌کنیم و عمدتا نیز حرف‌های آن‌ها را می‌شنویم و خودمان تنها جمع‌بندی جلسه را انجام می‌دهیم. در همین راستا استاندار محترم نیز هر جمعه به حاشیه شهر می‌رود و مشکلات مردم را از نزدیک بررسی می‌کند و یا چهارشنبه‌ها به دیدار اهالی صنایع می‌روند و مشکلات آن‌ها را از نزدیک می‌بینند.

وی افزود: بنابراین ارتباط با مردم برای مسئول بسیار مهم است اما باید نظام‌ داشته باشد. ما برای این نظام یافتگی اقدامات بسیاری انجام داده‌ایم از جمله این که برای ارتباط با بانوان پارلمان مشورتی زنان را در 28 شهرستان و پارلمان استانی را راه‌اندازی کردیم که در آن یک هزار و 200 زن از 25 قشر به صورت نظام‌مند با استانداری ارتباط دارند و تصمیمات خود را در پارلمان می‌توانند به ما انتقال دهند و حتی به مصوبه برسانند. البته در همین راستا و برای ارتباط با جوانان پارلمان جوانان و خانه جوانان نیز راه‌اندازی شد.

 

ایجاد تشکل‌های غیر دولتی برای ارتباط نظام‌مند

حسینی تصریح کرد: برای ارتباط در بعد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی با مردم تشکل‌ها غیر دولتی را راه‌اندازی کردیم، خانه‌ تشکل‌های غیر دولتی را راه‌اندازی کرده و گسترش دادیم، طرح ارتباط دولت با مردم را برای ارتباط با 25 قشر مردم راه‌اندازی کردیم که در حال حاضر من با 18 قشر به صورت نظام‌مند ارتباط دارم. در همین راستا میزهای گفت‌گوی مختلف مثل میز گفت‌وگو با تشکل کارگری، اقوام، دانشجویان، فعالان اقتصادی، جوانان، هنرمندان و اصحاب رسانه و… را تشکیل دادیم.

وی افزود: همچنین برای ارتباط نظام‌مند با احزاب خانه‌احزاب را راه‌اندازی کردیم، برای ارتباط با مردم شبکه دانشگاهی تاسیس شد تا مسائل استانی رصد شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: کاری که در راستای حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع انجام شده است این بوده که به دستگاه‌ها ابلاغ شده پنج مورد از خدمات پر مشتری خود را مشخص کنند تا از طریق مهندسی مجدد فرآیند بتوانیم تسهیل در انجام این امور را انجام دهیم.

 

فشار کار من برای خانواده عادی شده است

حسینی در خصوص حجم بالای کار و ایجاد یک برنامه‌ریزی مناسب بین مسئولیت‌های مختلف و خانواده گفت: از بعد خانوادگی باید گفت تقریبا خانواده من با این فشار کار و مشکلات آشنا هستند و من را در این حالت پذیرفته‌اند اما از بعد کاری ما در جامعه‌ای قرار داریم که انقلاب کرده و مردم انبوهی از مشکلات دارند که دولت و مدیران دولتی نقش بسیار مهمی در حل آن‌ها دارد.

 

سازمان‌های ما از چابکی کافی برخوردار نیستند

وی ادامه داد: از طرفی باید بپذیریم که ساختارهای سازمانی ضعیفی داریم که از چابکی کافی برخوردار نیستند، لذا برای ارائه خدمت در چنین ساختاری باید یک مدیریت جهادی داشت و شب و روز کار کرد. من هنگامی که یک مسئولیت را می‌پذیرم تمام زندگی و وقتم را روی آن می‌گذارم. دو نوع مدیریت وجود دارد، یکی این که به شرایط موجود مدیریت کنیم و یکی این که با نوآوری سازمان را به پویایی برسانیم  وقتی قصد انجام یک کار نوآورانه را داشته باشی باید دوچندان تلاش کنیم و دوچندان زمان صرف کار کنیم.

حسینی تصریح کرد: همه ما شهروندان این جامعه هستیم و به انقلاب اسلامی و رهبری نظام عشق می‌ورزیم و قانون اساسی آن را پذیرفته‌ایم. کسی که چنین رویکردی دارد همواره به دنبال این است که بتواند باری از دوش نظام بردارد و اگر کاری در توان، روحیات و علایق من بوده قبول کرده‌ام و هرجا مدیران بالادستی صلاح بدانند به همان پست می‌روم و از پذیرفتن مسئولیت کنونی نیز پشیمان نیستم.

 

کسانی که ذهنشان در موقعیت‌ دیگری است هرگز موفق نمی‌شوند

وی در خصوص شایعه رفتن او به سمت‌های دیگر دولتی گفت: شایعات در خصوص رفتن من به سمت‌های مختلف در فضای مجازی بسیار بوده اما من تمام ذهن و تمرکزم بر مسئولیت کنونی متمرکز شده است. یکی از دلایلی که یک مسئول را موفق می‌کند و توصیه من به دوستان بوده این است که تمام انرژی خود را برای موقعیت کنونی خود صرف کند چون کسانی که در موقعیتی فعالیت می‌کنند و ذهنشان در موقعیت دیگری است هرگز موفق نمی‌شوند.

حسینی اضافه کرد: هرگز کسی را در موقعیت فرضی ارزیابی نمی‌کنند بلکه در موقعیت فعلی و واقعی مورد ارزیابی قرار می‌دهند، بنابراین من تمام تمرکز و انرژی خود را صرف مسئولیت کنونی کرده‌ام که بسیار مسئولیت سنگینی است.

وی در خصوص این که آخرین باری که مجبور به سفارش فردی برای انجام کارش به سازمانی شده است اظهار کرد: این اتفاق همین چند روز پیش رخ داد که برای کمک به مسئولین یک خیریه که برای فعالیت خود نیاز به مقداری زمین داشتند، با مدیرکل بهزیستی و مسکن و شهرسازی تماس گرفتم و از آن‌ها خواستم که به این افراد در حدود قانون کمک کنند.

 

تکریم ارباب رجوع یک رسالت مهم است

حسینی در پایان در پیام عیدانه خود به مردم و مسئولین گفت: من در ابتدا برای تنها روزنامه خصوصی استان خراسان رضوی یعنی «صبح‌امروز» در سال جدید آرزوی موفقیت دارم و از خدا برای مسئولین استانی طلب موفقیت در خدمت‌رسانی بهتر به مردم استان می‌کنم. یادمان باشد ما به عنوان مسئول مردم را ارباب رجوع می‌دانیم، بنابراین تکریم اربای رجوع در راستای منشور حقوق شهروندی که آقای رئیس جمهور مطرح کردند یک رسالت بسیار مهم است.

وی افزود: ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا رضایت‌مندی را در مردم و کارآمدی در خود افزایش دهیم تا نشاط در دل مردم ایجاد شود. به مردم عزیز نیز می‌گویم که دولت جدای از مردم نیست بلکه برآورده از مردم است و درد مردم درد دولت است اما محدودیت‌ها و ظرفیت دولت در همین حد است و تمام تلاش ما بر رفع بیش از پیش مشکلات و برآورده کردن خواسته‌های مردم است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *