افتتاح «پردیس سینمایی گلشن» در مشهد

افشین تحفه‌گر در نشست خبری معاون سینمایی و فرهنگی خراسان رضوی با اصحاب رسانه گفت: امیدواریم با افتتاح پردیس سینمایی گلشن شاهد اتفاق‌های خوشایندی در آینده نزدیک باشیم. گشایش پردیس گلشن مشهد احتمالا آخرین رویداد سینمایی ما در سال 96 است و با این رویداد فرخنده سالی بسیار پرکار و پرحجم در حوزه سینمایی را به پایان می‌بریم.

 

حضور چشم‌گیر اهالی سینما در جشنواره‌ها

تحفه‌گر تصریح کرد: ما در شورای ساخت و بازبینی فیلم‌های ویدئویی 60 دقیقه‌ای، 109 فیلمنامه در شورا بررسی شد. در 12 جلسه و فیلم‌نامه‌هایی تأیید شده 41 مورد بود که 26 مورد از آن‌ها پروانه ساخت برایشان صادر شد و به تولید رسید. در بخش فیلم‌های بلند ویدئویی90 دقیقه‌ای، 13 فیلم‌نامه بررسی، 10 عدد تأیید و برای 5 تعداد از آنها پروانه صادر شد. در بخش آموزشگاه‌ها 9 آموزشگاه تقاضا داشتیم که 6 مورد موافقت و 2 مورد هم صدرو مجوز داشتیم و 4 مورد در حال بررسی است. ما در بخش کمیسیون‌های فنی شرکت‌های سینمایی هم 11 مورد درخواست تأسیس داشتیم که با 6 درخواست موافقت شد و 3 مجوز هم صادر شده است.

معاون سینمایی و هنری اداره ارشاد استان تأکید کرد: در رویدادهای این سال اتفاق‌های مهمی رخ داد. جشن روز ملی سینما، پانزدهمین جشنواره فیلم فجر، افتتاح پردیس سینمایی اطلس، راه‌اندازی سینماهای کاشمر، تربت‌جام، تایباد، بازسازی سینما سیمرغ، افتتاح دفتار سینمای جوان در شهرستا‌نهای استان، راه‌اندازی سینمای سیار در شهرهای فاقد سالن سینما که 9 مورد بود. در راه اندازی خانه فیلم جلساتی برگزار شد و بحث تبدیل و تجهیز سالن‌های فرهنگی به سالن سینما را داشتیم که در بردسکن و فریمان انجام شد. در این باره کمبودی احساس می‌شد که آنهم بحث ستاد صیانت بود که راه‌اندازی ستاد استانی صیانت از آثار صمعی و بصری را هم داشتیم که امیدواریم با جدیت بیشتری کار شود. در بخش‌های مختلف از جشنواره‌های فیلم کوتاه و فیلم بلند، رویدادهای سینمایی از جمله رشد و اختران و آپادانا، که در بخش‌های خصوصی و دولتی برگزار شد را هم باید نام برد.

تحفه‌گر گفت: مجموعه فعالیت‌هایی که در بخش‌های مختلف سینمای جوان انجام شده حضور در بخش‌های داخلی و بین‌المللی است که 30 مورد حضور در جشنواره‌ها داشتیم و برگزاری سه‌شنبه‌های عکس را طراحی کردند. هفته‌های فیلم و عکس استانی، پاتوق فیلم در چارچوب برنامه‌های برداشت کوتاه در نمایندگی‌ها و دفاتر استان که 50 رویداد رقم زده است. تولید ساخت فیلم‌های نیمه حرفه‌ای 10 مورد داشتند و ساخت فیلم‌های کوتاه حرفه ای 5 مورد و ورکشاپ‌ها هم 20 مورد بوده است.

 

کسب 25 جایزه سینمایی در سال 96

وی افزود: در 96 ، 25 جایزه توسط فیلم‌سازان کسب شده است و بیش از 70 فیلم کوتاه در مجموع ساخته شده است. در سیاست‌های سال آینده به افزایش زیرساخت‌های سینمایی در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توجه داریم. بر اساس شاخصه‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد به ازای هر 100 نفر باید افزایش صندلی داشته باشیم که این مورد را هم در نظر داریم. امیدواریم روندی که به افزایش 15 سالن سینما در مشهد انجامید را ادامه دهیم. امروز اتفاق‌های خوبی شاهد هستیم و این امید را داریم که تعداد سالن‌های ما به 20 مورد افزایش یابد. در حال حاضر آمادگی بهره‌برداری از چند سالن دیگر را هم داریم.

تحفه‌گر خاطرنشان کرد: امروز رغبت برای توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری بین علاقه‌مندان به سینما اتفاق افتاده است. در حوزه توسعه افزایش امکانات نرم‌افزاری با ایجاد پاتوق‌های فیلم، انجمن‌های مرتبط در حوزه‌های مستند، انیمیشن، تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان در سال 97 در نظر داریم تا مجموعه فعالیت‌ها به دست اصحاب سینما و با همکاری اصحاب رسانه انجام شود. پی‌گیری زیرساخت‌های لازم برای تولید فیلم‌ سینمایی را در برنامه سال 97 هست و توسعه و تروج مراکز آموزش در استان و ایجاد زیرساخت‌های لازم سینمایی در شهرستا‌نهای فاقد سالن‌های سینما هم در اولویت‌های ماست. تلاش برای برگزاری جشنواره‌های مختلف، ستند، سینمای حقیقت، فیلم و عکس، کودک و نوجوان، فیلم‌های کوتاه و فجر هم در برنامه سال 97 خواهد بود.

 

20 سالن سینما در راه

وی بیان کرد: با اتفاق خوبی که در روز 23 اسفند به دست توانمند علاقه‌مندان این عرصه رقم خواهد خورد؛ چهار سالن به سالن‌های سینما در مشهد افزوده می‌شود. با افزایش این سالن‌ها یک آمار قابل توجه است. امسال در مشهد 19 سالن داشتیم که 15 سالن به آن اضافه شده است و مجموع سالن‌های ما در حال حاضر 34 سالن است و 79 درصد افزایش سالن سینما در سال 96 داشتیم. تعداد صندلی‌های اضافه شده قبل از افتتاح دو پردیس 5137 بوده و بعد از افتتاح 1467 به آن اضافه شده و تعداد آن در حال حاضر  6604 صندلی است و 29 درصد در این زمینه رشد داشته‌ایم. در شهرستان‌ها 7 سالن داشتیم که با سالن‌هایی که در تربت‌جام، کامشر و تایباد افتتاح می‌شود این رقم افزایش خواهد داشت. تعداد صندلی‌ها 2008 عدد بوده که 1010 صندلی اضافه شده و مجموع صندلی‌ها در شهرستان‌ها 3018 شده است و حدود 50 درصد افزایش ظرفیت صندلی‌های سینما را در شهرستان‌ها شاهد بودیم.

در مجموع استان قبل از افتتاح 26 سالن داشته که 18 سالن به آن اضافه شده است و امروز 44 سالن سینما در استان داریم که افزایش 69 درصدی را نشان می‌دهد. در تعداد صندلی‌ها 7145 تعداد بوده است که با 2477 صندلی اضافه شده به رقم 9622 صندلی رسیده است و درصد 35 درصدی رشد صندلی‌های سینما را نشان می‌دهد. با این شرح، وضعیت قابل قبولی را در سال جاری داریم البته در شهرستانهایی که فاقد سالن هستند برنامه‌ریزی کردیم که 4 سالن سیار را داشته باشیم که به 9 عدد خواهد رسید.

تحفه‌گر در پایان خاطرنشان کرد: چند اتفاق مهم در سال 96 افتاد و امیدواریم اتفاق‌های دیگر هم رخ دهد. فکر می‌کنم در سال آینده 20 سالن سینما به سالن‌های مشهد اضافه شود.

 

داستان ساخت سینما «گلشن»

علیرضا پوررضایی از اعضای هیأت مدیره شرکت سازنده برج آرمیتاژ در این مراسم گفت: گروه ما 22 سال فعالیت ساختمانی دارد و ده سال است که در حوزه برج‌سازی وارد شده‌ایم. آخرین کار ما سال گذشته در 34 طبقه برج آرمیتاژ گلشن بود که افتتاح شد. این مجتمع در قسمت تجاری مجتمع برتر سال ایران شد و سالنی که امروز می‌خواهد افتتاح شود، را قبلا برای کار دیگری پیش‌بینی کرده بودیم اما ما را ترغیب کردند به سمت سینما قدم برداریم. جلسه‌ای در تهران داشتیم که از آنجا تصمیم گرفتیم پردیس سینمایی راه‌اندازی کنیم. آن زمان با آقای نادری که به عنوان بهره‌بردار است صحبت کردیم و خواستیم در این حوزه مشارکت کنند و امروز امیدواریم این اقدام بابی شود که مجتمع‌های دیگر هم به آن ورود کنند.

محمد نادری مدیرعامل شرکت «نقشینه هدایت سازه»در ادامه افزود: 20 سال است که بهره‌برداری‌های سینما مشغولیم و بیشتر فعالیت‌هایمان در تهران بوده است. در حال حاضر، سینمای ارگ تجریش و پاسداران را در تهران و مجتمع ققنوس را در غرب کشور داریم که بهره‌برداری شده‌اند. بعد از اتفاقی که در پردیس ارگ افتاد و استقبال شدید بسیاری که شد، پیشنهاد از شهرستان‌های دیگر داشتیم و باعث شد به مشهد بیاییم و در خدمت دوستان باشیم و با هزینه شخصی آن را تکمیل کنیم.

 

جشن افتتاحیه با حضور چهره‌های سرشناس

نادری افزود: برای پردیس سینمایی گلشن، یک تاریخ افتتاحیه اعلام کردیم و بعضی از دوستان تنش ایجاد کردند. تیم روابط عمومی با انتشار تصاویری از هنرمندان سینمایی هدفش این بود که بگوید این چهره‌ها افتخار سینمای ما هستند اما متأسفانه از این جریان سوء برداشت‌هایی شد و از مشهد تماس گرفته‌ بودند و گفته بودند که از بازیگران سوء استفاده شده است. جوسازی شد که من متأسفا شدم و انتظار آن را نداشتم. در واقع گروه روابط عمومی این پوستر را منتشر کرد که در آن برخی از تصاویر هنرمندان درج شده بود و هدف از آن ارائه یک مجله سینمایی بود که باعث افتخار همه ماست. در نهایت ما از هنرمندانی که به واسطه این جریان ناراحت شده بودند عذرخواهی کردیم و اطمینان دادیم هیچ سوء نیتی در کار نبوده است.

وی تأکید کرد: ما روز 23 اسفند ماه با حضور تعدادی از هنرمندان سرشناس مثل اکبر عبدی و داریوش‌ارجمند که بزرگداشتی برای آنان می‌گیریم، سالار عقیلی و همسرشان، سروش صحت، سیما تیرانداز، مارال فرجاد، لیندا کیانی، سارا منجزی، لیلا اوتادی و پگاه آهنگرانی را در برنامه افتتاحیه سینما را خواهیم داشت که دوستان بدانند ما اغراقی نکرده بودیم.

نادری تأکید کرد: سینما گلشن 350 صندلی دارد که در چهار سالن گنجانده شده است. در نظر داریم سینمای هنر و تجربه و فیلم‌های خارجی را داشته باشیم و اتفاق خوبی در عرصه سینمایی مشهد ایجاد کنیم. اضافه بر این، فضای باز به شکل رستوران و وکافی‌شاپ هم داریم که تقریبا تا یک ماه آینده آماده خواهد شد. این فضا 300 صندلی را جا دارد و علاوه بر آن سالن همایشی است که با چند گروه صحبت کردیم که یک سانس در پایان هر شب اکران فیلم های خارجی و اجرای تئاتر را داشته باشیم.

***

گفتنی است مراسم افتتاحیه «پردیس سینمایی گلشن» روز 23 اسفند ساعت 16 با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به سینما در محل سینما گلشن واقع در برج آرمیتاژ مشهد برگزار می‌شود.

 

 

گزارشی از نوید موسوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *