کاهش اعتبار اجرای طرح پزشک خانواده در کشور

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود ضرورت اجرای طرح پزشک خانواده در کشور، اعتبارات این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی در سالهای اخیر کاهش یافته است.

علیرضا رئیسی روز سه شنبه در همایش تقدیر از بهورزان و مربیان نمونه کشور که با پیام وزیر بهداشت در مشهد آغاز شد، افزود: وزارت بهداشت عزمی جدی برای اجرای طرح پزشک خانواده در سرتاسر کشور طی سال آینده دارد و زیرساخت های پیاده سازی این طرح در حال اجراست.

وی بیان کرد: کاهش اعتبارات طرح پزشک خانواده، مخالف شعارهای ‘تقدم پیشگیری بر درمان' و لزوم عملیاتی شدن این طرح در سطح کشور از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

وی اظهار کرد: مجلس در سال 95 اعتباری بیش از 20 هزار میلیارد ریال به طرح پزشک خانواده اختصاص داد که این رقم در سال جاری به 10 هزار میلیارد ریال کاهش یافته و طبق اطلاعات رسیده، افزایش این رقم در سال 97 نیز با مخالفت مجلس روبه رو شده است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: هم اکنون 76 درصد از بار بیماریها در کشور مربوط به بیماریهای غیرواگیردار است و امید است بتوانیم همان گونه که در گذشته در کنترل بیماری های واگیردار موفق بوده ایم در این حوزه نیز موفق عمل کنیم.

رئیسی ادامه داد: با کمال تاسف باید گفت که هم اکنون از هر 2 فرد بالای 50 سال در کشور، یک نفر مبتلا به فشار خون است و از هر 2 نفر مبتلا به فشار خون یک نفر از بیماری خود اطلاع ندارد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر بیش از 60 درصد افراد بالای 25 سال در کشور به دلیل کم تحرکی اضافه وزن دارند و 30 درصد افراد بالای 25 سال، به چربی بالای خون مبتلایند.

وی با اشاره به توفیق ایران برای پوشش 98 درصدی کنترل بیماریهای واگیردار گفت: در گذشته از هر هزار تولد در ایران، 100 نوزاد جان می باختند که امروز این شاخص به کمتر از 10 نوزاد رسیده و این در حالی است که شاخص مرگ و میر مادران باردار در کشور حدود 60 بود که امروز به کمتر از 18 نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ایران در منطقه موفق به کنترل بیماری مالاریا شده، گفت: هم اینک از هر 100 هزار نفر جمعیت در جهان 144 نفر به بیماری سل مبتلا می شوند که در ایران این رقم به 14 در 100 هزار نفر جمعیت کاهش یافته است. میزان مبتلایان به سل در افغانستان 280، در پاکستان 185 و در روسیه 114 در هر 100 هزار نفر جمعیت است.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *