رسومات چهارشنبه‌سوری را حفظ کنید

یک استاد دانشگاه به مشارکت مردم در فرهنگ سازی آیین چهارشنبه سوری تاکید کرد.

عضو هیات علمی و استاد علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گناباد گفت: برای کاهش مشکلات و آسیبهای چهارشنبه سوری باید از مشارکت مردم و رسانه ها در فرهنگ سازی و تبیین این آیین سنتی بهره گرفت.

سید سعید حسینی افزود: چهارشنبه سوری به عنوان یکی از آیین های سنتی و کهن ایرانیان فرصتی برای با هم بودن، شادی و نشاط و تقویت سرمایه های اجتماعی است. اما بخش های مثبت و سنتی و فلسفه وجودی این آیین به تدریج به فراموشی سپرده شده و جنبه های منفی آن مانند ترقه بازی، پرتاب نارنجک و حرکت‌های مخاطره آمیز تقویت شده است.

وی گفت: برخی آگاهانه و با سوء استفاده از فرصت چهارشنبه سوری از چند روز قبل از آن برای رسیدن به اهداف و اغراض شخصی و گروهی مبادرت به فروش ترقه و مواد آتش زا و مخاطره آمیز می‌کنند. باید با جلب مشارکت مردم و آموزش و فرهنگ سازی، جنبه های مثبت این آیین سنتی مانند کف زنی و دور هم بودن را برای نسل جوان احیا و از آسیبهای حرکتهای مخاطره آمیز پیشگیری و حساسیت عمومی را نسبت به این امر افزایش داد.

وی اظهار کرد: در کنار این اقدام باید با تقویت نظارت‌های رسمی توسط مراجع و مسئولان ذیربط و نظارت‌های غیر رسمی توسط مردم و خانواده ها، آسیب‌ها و تبعات چهارشنبه سوری را کاهش داد. جوانان به مقتضای سن خود به دنبال تخلیه هیجانات خود هستند و باید با آموزش و فرهنگ سازی فرصتی برای تخلیه این هیجانات به صورت مثبت فراهم شود و از بروز آن به صورت ناهنجار مانند پرتاب نارنجک و اقدامات مخاطره آمیز پیشگیری گردد.

حسینی افزود: باید شرایط و امکانات برای خانواده ها و جوانان به منظور برگزاری آیین سنتی چهارشنبه سوری فراهم شود تا جوانان هیجانات خود را به صورت کنترل شده تخلیه کنند.

وی اظهار کرد: در کنار آموزش و فرهنگ سازی باید با اشخاصی که با سوء استفاده از فرصت چهارشنبه سوری مبادرت به فروش مواد آتش زا می کنند و سلامت مردم را به مخاطره می اندازند، به صورت قاطع برخورد شود.

وی گفت: قوانین موجود برای برخورد با این افراد بازدارنده نیست و برای کاهش تبعات این اقدامات باید بازدارندگی قوانین افزایش یابد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *