هر دو جناح اشتباهات فاحشی داشته اند

پس از گذشت ماه‌ها از طرح موضوع ضرورت گفتگوی ملی ،که سه ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد ،اکنون تقاضاها برای برگزاری هر چه سریعتر این مهم بیشتر شده ،که میتوان اخرین نمونه ان را صحبتهای دوشنبه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در این خصوص دانست. ما نیز در روزنامه صبح امروز با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با دعوت از فعالان سیاسی خراسان رضوی در دوجناح اصلاح طلب و اصولگرا و برگزاری یک مناظره در جهت بررسی علمی و عملی این موضوع و پرداختن به زوایای آن سهمی کوچک در اگاه سازی افکار عمومی در خصوص اهمیت گفتگو داشته باشیم .

روز چهار شنبه گذشته این مناظره با حضور آقایان سید مجتبی سادات محمدی (فعال اصلاح طلب و عضو حزب کارگزاران) _ محمد علی گندمی (فعال اصلاح طلب ومعاون دبیر کل انجمن اسلامی معلمان ایران و مسئول انجمن اسلامی معلمان خراسان رضوی)

جواد آرین‌منش (فعال اصولگرا و رئیس خانه احزاب خراسان رضوی _نماینده مردم مشهد در مجلس هفتم و هشتم )_ محمد حسین نژاد حسین ( فعال اصولگرا و دبیر کانون تربیت اسلامی خراسان -معاون دانشگاه ازاد اسلامی مشهد ) در دفتر روزنامه صبح امروز برگزار شد .در شماره گذشته به قسمت اول این مناظره پرداختیم ادامه بحث را در این شماره تقدیم شما مخاطبان عزیز مینماییم .

بحث تا آن جا پیش رفت که از مهمانان گرامی خواسته شد که هر یک در خصوص ملزومات و شروط مورد نیاز برای گفتگوی ملی ونیز مشکلات و کاستی‌هایی که سد راه این مهم قرار گرفته دیدگاه خود را بیان کنند. توضیح آقایان سادات و آرین منش در شماره قبل روزنامه به چاپ رسید و حالا صحبت‌های آقایان گندمی و نژاد حسین رادر این خصوص به نظر شما می‌رسانیم.

 

گندمی:

فارغ از نژاد و مذهب، ایران متعلق به همه ایرانیان است

مسئول انجمن اسلامی معلمان خراسان رضوی گفت: بنده در تمام موارد با صحبت‌های اقای ارینمنش در خصوص ضرورت گفتگو موافقم. البته پیشنهاداتی در این خصوص دارم. در مرحله اول باید به این واقعیت باور داشته باشیم ،که ایران متعلق به تمام ایرانیان، فارغ از هر گونه نژاد، مذهب و تفکر است.

محمد علی گندمی افزود: در گام دوم اینکه قبول کنیم بیت المال حق الناس است و مردم به ما وکالت نداده‌اند که آن را در هر جا حیف و میل کنیم. البته مسئولیت‌ها هم مانند بیت المال هستند و نباید یک مسئولیت را در اختیار فردی بگذاریم که شایستگی انجام ان را ندارد. سوم اینکه نگاهمان به آینده باشد و از گذشته عبرت بگیریم چرا که سیر کردن در گذشته باعث می‌شود تا آینده را از دست بدهیم. اختلافاتی بوده ولی به قول نلسون ماندلا «ما می‌بخشیم ولی فراموش نمی کنیم.» چهارم اینکه قانون اساسی باید مبنای اصلی گفتگوها باشد. پنجم اینکه در مواقع مورد نیاز برای رسیدن به وحدت همه پرسی را محترم بشماریم . ششم اینکه به مطالبات مردم پاسخ مناسب بدهیم و هفتمین موضوع این است که باید اماده تحولات اساسی در صورت لزوم حتی در قانون اساسی باشیم. چرا که اصلاحات را باید پذیرفت ،اگر چنین نکنیم ، تاریخ ان را با هزینه ای گزاف بر ما تحمیل خواهد کرد .

وی تاکید کرد: عده ای مانند احمدی نژاد و یارانش، این روزها فریادهای بی جا می‌زنند. این‌ها قبول ندارند که خدا عادل است. اگر قبول داشتند هیچ گاه ظلم نمی کردند. دروغ نمی گفتند، مکر نمی کردند، فساد نمی کردند. یک موضوع را همیشه و در همه حال باید در نظر گرفت و آن عدالت اجتماعی است .

در خصوص اختلاف میان اصولگرا‌ها و اصلاح طلبها نیز باید بگویم که مشترکات بین ما بسیار زیادتر است . ولی خوب اختلافاتی هم وجود دارد که باید به انها پرداخت . یک نمونه ان بحث اسلامیت و جمهوریت است، که اصولگرا‌ها به اسلامیت ان توجه زیادی دارند ولی در خصوص جمهوریت، همانند اصلاح طلبها دغدغه ندارند ،ولی این موضوع بسیار مهم است، چرا که همواره میبایست به تعادل بین این دو، در جهت حفظ جمهوریت و اسلامیت و جلوگیری از افراطی گری،توجه شود.

 

دولت می‌خواهد با بحث «گفت‌وگو» اذهان را منحرف کند

دبیر کانون تربیت اسلامی خراسان رضوی گفت: در خصوص اینکه بحث گفتگو توسط دولت بیان می‌شود ،باید گفت که یک دلیل ان، دور کردن اذهان جامعه از مسائل و مشکلات کشور و نارضایتی‌هایی است که نسبت به دولت وجود دارد . دلیل دوم این است که در فضای التهابی و هیجانی همواره اصلاح طلبان پیروز بوده اند و در فضای آرام همیشه جریان اصولگرا پیروز بوده که با توجه به انتخابات سال اینده ،دولت با مطرح کردن گفتگو می‌خواهد ابتکار عمل را به گونه ای در دست بگیرد که فضای مورد نظر را ایجاد کند .

نژاد حسین افزود: در کل باید گفت که اختلافات بین ما مبنایی نیست. در جامعه تفکری ایجاد شده که جریان اصولگرا، جریانی سختگیر، محافظه کار، ضد غرب و طرفدار سرمایه داری است و برعکس جریان اصلاح طلب، جریانی انقلابی، آزاد اندیش ، مایل به غرب و مخالف سرمایه داری است ولی باید بگویم که امروز بسیاری از این ساختارها عوض شده و حقیقت این دو جریان انچه تصور می‌شود، نیست و البته طرفداری از سرمایه داری موضوعی است که هر دو طرف به رقیب خود نسبت میدهند.

وی اضافه کرد: امروز این دو جناح در بسیاری از موارد اتفاق نظر دارند. موضوعاتی مانند ارزش‌های انقلاب، عدالت محوری، رفع محرومیت، خدمت گذاری به ملت و…مواردی هستند که برای هر دو گروه دارای ارزش و اهمیت یکسان است. در سیاست خارجی ،محور قرار دادن اصول انقلاب و کوتاه نیامدن در برابر هر موضوعی که به مصالح ملی صدمه بزند یک دغدغه مشترک است. همان گونه که دیدید زحمات دکتر ظریف در مورد برجام که رهبری نیز از آن تقدیر کردند. مورد تحسین هر دو جریان بود. عزت اسلامی، خرد گرایی و قانون گرایی مسائلی نیستند که مختص یک جریان خاص باشند.

 

برای احزاب مثل حوزه‌ها امکانات فراهم شود

به عنوان آخرین سوال، از دوستان خواسته شد تا دیدگاه‌های خود را درباره جایگاه احزاب در گفتگوها بیان کنند .

عضو حزب کارگزاران گفت: باید به اصلاحات فضا داده شود. احزاب باید تقویت شوند. همانگونه که دولت برای جایگاه اسلامیت که حوزه‌ها می‌باشند امکانات فراهم می‌کند.

سادات افزود: باید از احزاب هم که شاخصه جمهوریت می‌باشند حمایت کند و برای آن‌ها امکانات و فضای لازم را فراهم کند. برای یک حزب داشتن یک مکان مشخص برای فعالیت، دسترسی به فضاهایی مانند تالار یا سالن همایش برای برگزاری سخنرانی‌ها و داشتن رسانه حداقل‌هاست. اگر اینها نباشد یک حزب چگونه می خواهد در جامعه حرف بزند؟

 

اصلا‌ح‌طلب و اصولگرا اشتباهات فاحشی داشتند

رئیس خانه احزاب گفت: با قاطعیت عرض می‌کنم که هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب در طول سال‌های پس از انقلاب اشتباهات فاحشی داشته اند. دلیلش هم این است که درکنار همه پیشرفت‌ها، اقتدار و امنیتی که به دست آمده همه مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نارضایتی‌ها، حاصل اداره کشور توسط همین دو جریان سیاسی است. لذا باید بپذیریم که از یک جایی همه ما اشتباهاتی داشته ایم .هیچ جریانی نمی تواند خودش را تبرئه کند .

 

اصولگرایان نمی‌توانند بگویند که احمدی‌نژاد از ما نبوده است

آرین‌منش تاکید کرد: مثلا اصولگرایان حالا نمی توانند بگویند احمدی نژاد از ما نبوده است . نمیشود با انداختن توپ در زمین جناح مقابل از واقعیت‌ها فرار کرد. نیاز به یک جراحی اساسی وجود دارد. هیچ جریان سیاسی نمیتواند منکر ضرورت گفتگو برای حل اختلافات باشد. امروز من رئیس خانه احزاب هستم و مدعی و پیشگام گفتگو. اگر گفتگوها سیاسی است. خانه احزاب بهترین مکان برای شروع گفتگو بین احزاب سیاسی است .

 

رضاخان وقتی شکست خورد که احزاب را بست

مسئول انجمن اسلامی معلمان گفت: گویا مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفته:‌ پیشنهاد تشکیل شورای گفت‌وگوی احزاب و وزارت کشور مورد موافقت وزیر کشور قرار گرفته است و باید آیین‌نامه و دستورالعمل آن تهیه شود. اگر چنین شود بسیار خوب است . تحزب امری بسیار مهم است. رضا خان زمانی شکست خورد که احزاب را بست. شاه زمانی ضربه خورد که گفت حزب رستا خیز تنها حزب ایران است . دولت‌ها در بحث احزاب باید بستر سازی کنند. من سخت مخالفم اگر وزیر کشور خط بدهد که هر کس با ما جلسه داشته نظر بدهد .این یک اشتباه بزرگ است و برای احزاب سم مهلک به شمار می‌رود. آن‌ها نباید چنین پیشنهاداتی را بپذیرند. وزیر کشور باید امنیت تظاهرات و متینگ‌های احزاب را برقرار کند. این‌ها وظایف اصلی ایشان است نه اینکه به جای احزاب جلسه بگذارند. خانه احزاب و کمیسیون ماده 10 باید میدان دار باشند .

 

حزب قدرتمند نداریم که در عرصه‌های مختلف صحبت کند

دبیر کانون تربیت اسلامی خراسان گفت : باید بگویم که حزب ، به معنای واسط بین مردم و دولت ،کم داریم. به نظر من همین دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب باید مانیفست خود را مکتوب کنند و در اختیار مردم بگذارند تا مردم تکلیفشان با جناح‌ها روشن باشد. حزب قدرتمند نداریم که بتواند در عرصه‌ها صحبت کند. بهتر است تعریف دقیق از برنا مه‌ها وجود داشته باشد و شرایط گفتگو بین دو جناح فراهم شود. جریان‌ها هم افراد تند رو را کنار گذاشته و اجازه دهند کسانی جریان را مدیریت کنند که معتدل‌تر رفتار می‌کنند. قانون اساسی در همه حال مد نظر گرفته شود. اصولگرا‌ها در تمام ابعاد اصولگرا باشند و اصلاح طلب‌ها نیز در تمام ابعاد اصلاح طلب. نه فقط در جنبه‌هایی که به نفع آن‌هاست. تحمل یکدیگر را داشته باشیم و همواره از نفوذ اندیشه‌های افراطی و تفکرات بیگانه در جریان‌های مذکور جلوگیری کنیم و همه توان خود را صرف برقراری شرایطی کنیم که منافع ملی را به دنبال داشته باشد.

 

 

گزارشی از علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *