همه مسئولین، مردم را باور کنند

نشست خبری حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب مردم ایران با رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در ابتدای نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این‌که «بسیار خوشحالم که امروز از طریق رسانه‌های جمعی می‌توانم با ملت ایران صحبت کنم»  ادامه داد: ملت بزرگ ما بزرگ‌ترین حضور خود را در انتخابات به نمایش گذاشتند. ٤٢میلیون جمعیت در انتخابات حضور پیدا کردند که اگر می‌توانستند از همه آن‌هایی که در صف بودند رای اخذ کنند به ٤٥ میلیون هم می‌رسید.

 

وی خاطرنشان کرد؛ من می‌خواهم بگویم این تعداد رای پای صندوق آرا یک حضور بی‌نظیر بود. مردم با این حضور و این انتخاب خواستند بگویند که در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است.

 

از همه باید برای ساختن ایران پرآوازده بهره بگیریم

 

رئیس دولت دوازدهم با بیان این‌که «هیچ گروه، جناح،‌تفکر و ایده‌ای قابل حذف نیست» اظهار داشت: همه هستند، حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازده بهره بگیریم.

وی افزود: در این انتخابات مردم در تراز بالاترین دموکراسی‌های جهان حضور پیدا کردند. مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند. مردمی که در روستاها با مشکلات زندگی می‌کنند اما به پول نه گفتند. مردم به خوبی اعلام کرده‌اند، ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند.

روحانی با بیان این‌که «آن‌ها «تلاش کردند به مردم بگویند دین‌شان در خطر است» افزود: آنان کوشیدند که سند 2030 را که ریشه اش مربوط به سال 1990 می‌شود بگویند که علیه دین مردم است. سندی که نه ما بلکه هیچ کشوری آن را امضاء نکرده است. سندی که دولت یازدهم به صراحت نوشته با دین،‌ فرهنگ و اخلاق ما سازگار نیست و کان لم یکن تلقی شده است.

وی تصریح کرد: مردم به دین و فرهنگ خود بسیار حساس هستند و دروغگوهایی کاری از پیش نبرد.

 

مسئولین، مردم را باور کنید

 

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «انتخابات ما یک پیام داشت» یادآور شد: مردم ما خواستند بگویند ای همه مسئولین، مردم را باور کنید. مردم یعنی دموکراسی. اقوام را باور کنید، مرزنشینان را باور کنید. رای مرزنشینان، روستانشینان و حاشیه‌نشینان کلان شهرها را ببینیم که با آن‌که در فشار و زحمت هستند،‌ اما برای آینده و سرنوشت خود پای صندوق‌های رای آمدند.

وی افزود: مردم خواستند بگویند ما به پیشواز 40 سالگی انقلاب آمده و پای صندوق‌های رای حاضر شده‌ایم. خواستند به ملت‌های منطقه بگویند که ما در کنار آن‌ها هستیم و تروریسم را به حول و قوه الهی ریشه‌کن خواهیم کرد. ما ثبات را به منطقه باز می‌گردانیم. ملت ایران این ثبات را باز می‌گرداند.

 

حقوق مردم در سایه انسجام ملی محقق می‌شود

 

حسن روحانی در پاسخ به اولین سوالی که از سوی خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران در نشست خبری روز دوشنبه در خصوص منظور رئیس‌مهور از عبارت «وکیل ملت» که برای خود به کار برده است، گفت: یکی از اهداف ما در گذشته و امروز احقاق حقوق مردم در همه زمینه‌ها بوده و باید در سایه انسجام ملی و اجماع ملی آن را به دست آوریم.

 

 

همه تلاشم این است که به وعده‌هایم عمل کنم

 

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که وی وعده‌هایی را که در طول انتخابات به مردم داده بود چه زمانی عملکردش در این زمینه را به آنان گزارش خواهد کرد و این‌که تا چه اندازه در عملی کردن این وعده‌ها جدی است، اظهار داشت: من در انتخابات وعده‌هایی دادم و گفتم همه تلاشم این است که به وعده‌هایم عمل کنم. در دولت یازدهم هم وعده‌های زیادی دادم و تا حد زیادی در اجرای آنان موفق بودم. در آن دوره با کاهش قیمت نفت هم مواجه شدیم اما مردم کمک کردند و گام هایی برداشتیم.

وی با بیان این‌که «ایجاد سالانه 950 هزار شغل را در برنامه دولت دوازدهم داریم»،‌ ادامه داد: ایجاد این میزان شغل عددی است که در برنامه 5 ساله که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است بر آن تاکید شده،‌ اما با شرط و شروط‌هایی از جمله این‌که باید سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود و نیز گفته شده که لازم است 770 هزار میلیارد تومان پول برای این میزان ایجاد شغل هزینه شود که از این میان 65 هزار میلیارد تومان باید از طریق سرمایه گذاری خارجی جذب شود.

 

منتظریم دولت آمریکا به استقرار برسد

 

رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ به سوال رسانه آسوشیتدپرس مبنی بر چگونگی رابطه ایران با آمریکا در دور دوم ریاست‌جمهوری وی ، اظهار کرد: ایران و آمریکا طی 39 سال گذشته مسیر پر پیچ و خمی را با هم طی کردند. آمریکایی‌ها همواره از انواع شیوه‌ها علیه ایران استفاده کرده و شکست خوردند. از طبس تا مداخلات در جنگ هشت ساله و فشار به ملت ایران از طریق تحریم.

روحانی با  بیان این‌که «آمریکایی‌ها همواره نسبت به خاورمیانه تصمیمات اشتباهی گرفته‌اند» گفت:‌ آمریکایی‌ها همیشه نسبت به خاورمیانه اشتباه کردند. آن‌ها در یمن و سوریه هم اشتباه کردند. من موردی نمی‌شناسم که آمریکا در تصمیماتش نسبت به خاورمیانه اشتباه نکرده باشد؛ چراکه آمریکا منطقه را نمی‌شناسد و کسانی هم که به آن‌ها مشورت می‌دهند اشتباه می‌کنند.  امیدوارم این بار دولت آمریکا به فکر منافع مردم آمریکا باشد.

 

دولت دوازدهم یک برنامه برای توسعه و یک برنامه‌ برای حمایت دارد

 

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت دوازدهم برای خروج از رکود، گفت: من در یکی از مصاحبه‌هایم گفتم که بکار بردن واژه رکود کاربرد دقیقی نیست؛ چراکه وقتی در کشور دو فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داریم، رکود معنی ندارد.

وی ادامه داد: در سال گذشته در همه فصل‌ها شاهد رشد اقتصادی بودیم و برای اولین بار بعد از سند چشم‌انداز که مربوط به سال 84 است، به رشد بالای 8 درصد رسیدیم. البته در بخش مسکن هنوز مشکل داریم که باید از رکود خارج شود.

رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: صندوق توسعه، بانک‌ها، بودجه کشورو  سرمایه‌گذاری خارجی در اولویت قرار دارد و در زمینه حمایتی می‌خواهیم فقر مطلق را از بین ببریم.

 

گزارش کارورزی را در صد روز آینده ارائه می‌دهیم

 

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که وی چه برنامه ای برای رفع مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی قشر جوان دارد؟ اظهار داشت: مسئله جوانان عزیز ما مسئله بسیار مهمی است و شور انتخاباتی را در این دوره جوانان و دختران ما در کشور آفریدند. البته همه ملت ما سهیم بودند. هم آن پیرمرد و هم آن پیرزن قدخمیده  و هم آن کسانی که با ویلچر آمده بودند و نیز کسانی که ساعت‌ها در صف رای دادن ماندند. ما هرچه  به مردم خدمت کنیم کم است.

 

وی افزود: مردم ما دارای آرمان‌های بلند و افکاری رفیع هستند که ما امیدواریم پیرو راه آنان باشیم و در مسئله اشتغال جوانان تحصیل کرده یکی از برنامه های دولت ما این است که در این زمینه گزارش کارورزی را در صد روز آینده و یا حتی زودتر ازآن ارائه دهیم و این‌که می‌گویم زودتر از صد روز این است که لزوما نمی‌خواهیم برای ارائه گزارش منتظر تشکیل دولت بعدی شویم.

 

مسیر مبارزه با تروریسم را با کمک کشورهای منطقه ادامه می‌دهیم

 

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برنامه دولت دوازدهم برای مبارزه با تروریسم چیست؟ خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت یازدهم به دنیا اعلام کردیم که ما جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری می‌خواهیم. این موضوع مورد پذیرش جهانیان قرار گرفت. ما از همان ابتدا گفتیم که خشونت و افراطی‌گری برای منطقه مشکل بزرگی است.

 

وی سپس گفت: کسانی که امروز در عربستان جمع می‌شوند و جلسه می‌گذارند هم به این نتیجه رسیده‌اند که راهی جز اعتدال وجود ندارد. دوران دخالت در امور داخلی دیگران و جنگ در کشورهای مختلف به پایان رسیده است.

 

روحانی در ادامه نشست خبری خود درباره فروش چند میلیارد دلاری اسلحه توسط آمریکا به عربستان ، اظهار داشت: عربستان قبلا هم یکصد میلیارد در جنگ تحمیلی به صدام داده بود و نتیجه آن را در همان زمان دید. الان هم اشکال ندارد این صد میلیارد، صد میلیاردها را بدهد و پول مردم عربستان را به جیب آمریکا بریزد.

 

وی افوزد: ما نیازی نداریم سلاح بخریم ما خودمان سلاح می سازیم،‌ هر سلاحی که بخواهیم تولید می‌کنیم و مشکلی برای ما از این جهت نیست. هر چند عربستان هم نمی‌تواند از این سلاح ها استفاده کند و ناچار است مستشاران آمریکایی را به خدمت بیاورد.

 

موشک و سلاح ما برای تهاجم نیست

 

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر واکنش وی نسبت به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره دست برداشتن حمایت ایران از حزب‌الله و گروه‌های مقاومت در منطقه اظهار داشت: قرار ما این نیست که آنان دنبال رویاهای خود باشند. این حرف‌ها رویاسازی آن‌هاست. مردم ما برای رفع نیازهای خود نه از کسی می‌پرسند و نه از کسی اجازه می‌گیرند. مردم ما تصمیم گرفتند که مقتدر باشند و موشک و سلاح ما برای صلح است و اگر ساخته نشود یک عده دچار اشتباهات محاسباتی می شوند که قبلا هم شدند و در منطقه آشوب آفریدند.

 

همه ما پشت رهبری خواهیم بود

 

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «من در دولت یازدهم به مردم وعده دادم تلاش خواهم کرد تا دیوارهای تحریم فروریخته شود» خاطر نشان کرد: من این وعده را به مردم دادم البته بعضی از دولت‌هایی که طرف حساب ما هستند خوب  و برخی دیگر حداقلی عمل کرده‌اند. به طور کلی ما در چارچوب توافق خوب عمل کردیم.

 

وی گفت: من در ابتدای این موضوعات گفتم اگر خواست ملت ایران بر رفع تحریم‌ها باشد  و اگر همه پای کار بیایند و اگر رهبری هدایت این موضوع را بر عهده بگیرند و همه ما پشت رهبری خواهیم بود و این کار سخت اما شدنی را انجام می‌دهیم.

 

مخالفان باید باشند، ما نیازشان داریم

 

روحانی با تاکید بر این‌که «مخالفان باید باشند، ما نیازشان داریم» خاطر نشان کرد: در جامعه افکار واحد نیست و به طور طبیعی ما در زمینه مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نظرات یکی نداریم و 80 میلیون جمعیت با آزادی‌هایی که دارند در کشور هستند.

 

سن مدیریت در دولت دوازدهم پنج سال کاسته می‌شود

 

رئیس دولت دوازدهم در پاسخ به این پرسش که برای تحقق هدف کارامد تر شدن راه دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم چه تغییری در کابینه خواهد داشت؟ اظهار داشت: ما نیاز به نیروی جوان‌تری برای اداره کشور داریم. ما در دولت یازدهم در شرایط – اگر نگویم بحرانی که تعبیر درستی نیست – سختی بودیم. تحریم و مشکلات و رشد منفی وجود داشت و شرایط خاصی داشتیم که لازم بود از همه تجربه کشور برای مقابله با آن استفاده کنیم.

 

مردم را باور کنیم

 

رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر چگونگی احقاق وعده‌هایش که در دوران انتخابات از آن‌ها صحبت کرده بود نیز گفت: اولویت با احقاق وعده‌هایی است که به مردم داده‌ام و براساس برنامه‌ای که ارائه کردم عمل می‌کنم؛ اما معنیش این نیست که فکر کنم نباید از فکر و نظر رقبا و کاندیداهای دیگر استفاده کنم.

 

وی افزود: من خواهش می‌کنم همه رئیس‌جمهور را به عنوان منتخب ملت ایران در نظر بگیرند تا بتوانیم کشورمان را سرزنده‌تر و بانشاط‌تر اداره کنیم. نشاط و سرزندگی مخالفتی با دین و انقلاب و منافع ملی ندارد.  جمله‌ای می‌گویم و خواهش می‌کنم از آن سوء استفاده نشود. همانطور که در این یک هفته با مردم رفتار کردیم در این چهار سال هم با آن‌ها برخورد کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *