زندگی دوباره«جیگی جیگی» در خاطره‌ها

دومین خوانش از سلسله برنامه‌های جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی «جیگی‌جیگی» با خوانش نمایشنامه «گنجکک اشی‌مشی» با نویسندگی داود کیانیان، به‌همت گروه کوچه به کارگردانی شاپور ترکمنی سرابی و سرپرستی راضیه ایرانی در پردیس تئاتر مستقل مشهد برگزار شد. در این مراسم اساتید تئاتر،پیشکسوتان، هنرمندان و علاقه‌مندان حضور داشتند.

 

خلاقیت در سطح بین‌المللی

شاپور ترکمن سرابی در حاشیه برگزاری دور دوم خوانش‌های جشنواره جیگی جیگی در پردیس تئاتر مستقل در جمع خبرنگاران با ابراز خرسندی نسبت به برگزاری جشنواره «جیگی جیگی» در مشهد گفت: دبیر این جشنواره «محمدبرومند» فردی بسیار خلاق و مبتکر در زمینه تئاتر است و او اولین کسی است که سالن خصوصی تئاتر را در مشهد راه‌اندازی کرد.

وی درباره شخصیت جیگی‌جیگی افزود: او شخصیتی مردمی دارد و همه قدیمی‌ها اورا به‌خوبی می‌شناسند و متأسفانه امروزه به‌دست فراموشی سپرده شده است، ولی محمد برومند در عملی پسندیده دوباره قداست جیگی‌جیگی را برای ما متبلور می‌کند و در قالب یک جشنواره بین‌المللی نام و یاد او را زنده نگه می‌دارد، و برای من باعث افتخار است چنین حرکتی به‌عنوان اولین جشنواره خصوصی در سطح بین‌الملل برگزار شود.

 

جایگاه نویسنده در تئاترکودک

این کارگردان تئاتر اشاره‌ای به دو شخصیت نویسنده تئاتر کودک و نوجوان کرد و گفت: به جرأت می‌توان گفت داوود کیانیان و حمید قلعه‌ی با توجه به آثار متعددی که در زمینه کودک و نوجوان دارند در حق آن‌ها کوتاهی شده است، هرچند جایگاه بسیار بالائی در زمینه فعالیت در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و آموزش و پرورش دارند. داوود کیانیان سبک و شیوه کارش بیشتر آموزشی و مسائلی را در آثارش بازگو می‌کند مناسب با جامعه، خانواده و نسل جوان امروز ما است و حمید قلعه‌ی نزدیک به 200 کار برای این گروه سنی دارد که خیلی از آن‌ها ناشناخته است.

وی درباره نمایشنامه «گنجشکک اشی‌مشی» گفت: این داستان مجموعه ای از چند داستان فولکلور ایرانی است و بخش‌های از آذربایجان تا خراسان را شامل می‌شود، نویسنده داستان در قالب یک کارکتر گنجشکک داستان را سرجمع می‌کند و در این زمینه خلاقانه عمل می‌کند.

 

نادیده شدن تئاتر کودک

راضیه ایرانی به‌عنوان سرپرست گروه درباره جایگاه تئاتر کودک و نوجوان گفت: نمایش امروز به انتخاب آقای برومند برگزار شد و سعی کردیم اجرای دلنشین و گوشنوازی را برای مخاطبین داشته باشیم و حق مطلب نسبت به متن استاد کیانیان ادا کنیم. وی درباره بخش اول جشنواره و نویسندگان تئاترگفت: حمید قلعه‌‌ای و داوود کیانیان در پاسخ به سوالات کودک امروز و آن چه را که به آن نیاز دارد در متون خود استفاده کردند. کیانیان با جمع‌آوری داستان‌ها، موسیقی‌ها و ترانه‌های قدیمی در قالب نمایش به دیگران معرفی می‌کند و حمید قلعه‌ی داستان‌هایی را از لحاظ اخلاقی به آن می‌پردازد.

ایرانی اشاره‌ای به ادبیات نمایشی کودک و نوجوان کرد و گفت: چندوقت قبل در مکانی تعدادی از اساتید دکترای ادبیات نمایش کودک و نوجوان ابراز می‌کردند ایران از لحاظ متون ادبی برای این گروه سنی دارای ضعف و کمبودهایی است و در این مورد متأسفانه آن‌ها از جایگاه دو نویسنده فعال در این حوزه اطلاع چندانی نداشتند.

وی با اشاره به چاپ کم نمایشنامه‌های کودک و نوجوان در خراسان رضوی اظهارکرد: حمید قلعه‌‌ای و داوود کیانیان نمایشنامه‌های خوبی را برای کودکان و نوجوانان می‌نویسند که علاوه بر جنبه سرگرمی برای این گروه سنی، نکات آموزشی قابل توجهی را نیز برای جامعه به‌ویژه کودکان و نوجوانان دارد، ولی متأسفانه تنها به لطف جشنواره کودک و نوجوان و در نمایش‌های آموزش و پرورش دیده می‌شود.

راضیه ایرانی در خصوص حمایت مسئولین فرهنگی هنری از تئاتر کودک و نوجوان، بیان کرد: حمایت مالی از سوی مسئولین از این نوع نمایش نمی‌شود، البته مسئولین هم مقصر نیستند، چراکه بودجه ادارات فرهنگی بسیار پایین است.

 

 

گزارشی از مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *