تا پایان سال گرانی نداریم

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک دوخته مشهد گفت: در ایام پایانی سال و شب‌های عید، با توجه به شرایطی که در بازار وجود دارد و با رکود حاکم بر بازار و اجناسی که در سطح شهر دپو شده، افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت.

سید مهدی لسان طوسی در نشست خبری صنف پوشاک در اتحادیه پوشاک مشهد افزود: با انتخابات هشتم اسفند ماه در اتحادیه، زین پس یک اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و یک اتحادیه فروشندگان پوشاک خواهیم داشت. همچنین در نوبت بعدی قرار است با همت و تلاش هیات مدیره اتحادیه تبدیل به یک اتحادیه واحد شود تا بتوانیم تولید و توزیع اطلاعات لازم را داشته و تولیدکنندگان و توزیع کنندگان را بدون واسطه مقابل هم قرار دهیم تا سود آن را مصرف کننده ببرد.

وی گفت: آخرین انتخابات این اتحادیه از سال 91 دارای اعتبارنامه است و باید مجددا در سال 95 برگزار می‌‌شد اما حدود 2 سال است که برگزاری انتخابات ما تاخیر دارد و این نشانه ضعف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.

 

تضعیف حقوق اصناف

لسان طوسی با بیان اینکه یکی از وظایف ذاتی اتحادیه‌ها سامان دهی واحدهای صنفی و تنظیم بازار است، عنوان کرد: با توجه به فرا رسیدن ایام پایانی سال و اضافه شدن تقاضا در بازار هر ساله تمهیدات ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده می‌‌شود. همچنین یکی از وظایف مهم دولت ایجاد امنیت اقتصادی برای کسبه و اصناف است تا اصناف با آسودگی خاطر نسبت به افزایش درآمدها تلاش کند و با افزایش درآمدها دولت از این موضوع مالیات بگیرد. متاسفانه علی رغم اینکه اصناف از ابتدای انقلاب همه جا پیشرو و پیشگام بوده اند اما در حال حاضر روز به روز حقوق این صنف تضعیف شده و با توجه به برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا ظلم بزرگی به اصناف می‌‌شود.

 

فریب مردم در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک دوخته مشهد اضافه کرد: همه به نوعی در بحث عرضه مستقیم کالا در اشتباه مطلق هستیم. نمایشگاه معنای نمایش دارد و در همه جای دنیا به صورت تخصصی برگزار می‌‌شود یعنی تولیدکنندگان اجناسی را که جدید تولید می‌‌کنند در اینگونه نمایشگاه‌ها نمایش می‌‌دهند و عرضه از محل درب کارخانه یا واحدهای صنفی دارای پروانه شکل می‌‌گیرد.

لسان طوسی بیان کرد: یکی از مسایلی که موجب برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌‌شود، تنظیم بازار است اما در واقع در برگزاری این نمایشگاه‌ها مردم را به نوعی گول می‌‌زنند چون در کنار این نمایشگاه‌ها به هیچ عنوان تولیدکننده، عرضه کننده و مصرف کننده منتفع نخواهند شد زیرا مقابل تولیدکننده قرار می‌‌گیرند یعنی تولیدکننده به هیچ عنوان با قیمت‌هایی که اجناس را به نمایشگاه می‌‌برند، نمی تواند چنین اجناسی تولید کند چون این اجناس را واسطه‌ها و دلال‌هایی که کار و فعالیت آن‌ها برگزاری همین نمایشگاه‌هاست، با قیمت‌های یک دهمی خریداری و با قیمت‌های 5 برابری می‌‌فروشند. مردم نیز با این نگاه که قیمت این اجناس حدود 30 درصد از بازار پایین تر است، این اجناس را خریداری می‌‌کند که کیفیت و کمیت لازم را از نظر قیمت ندارد.

 

نظارت مستمر در ایام پایان سال

وی یادآور شد: در ایام پایانی سال نظارت در نوبت صبح و بعد از ظهر بیشتر صورت می‌‌گیرد و اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت هم وارد عمل می‌‌شوند. بازرسی‌ها با توجه به اینکه در ایام آخر سال تقاضا بیشتر و بازار دارای جنب و جوش فراوان تری است، با دخالت‌ها و پیشنهادات اتحادیه شکایت محور شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک دوخته مشهد ادامه داد: در حال حاضر بازار رقابتی شده و محصولات به اندازه کافی در بازار وجود دارد. در حال حاضر به تعداد هر 20 نفر یک واحد صنفی داریم و نیازی به برگزاری نمایشگاه نداریم.

لسان طوسی تصریح کرد: هم اکنون 6000 واحد صنفی در این اتحادیه فعال است که 4500 واحد از این تعداد دارای پروانه دائم است و صدور پروانه 1500 واحد نیز در دست اقدام است. این تعداد واحد قطعا نیاز شهری همچون مشهد را برآورده می‌‌کند.

 

مبارزه با قاچاق پوشاک در مبادی ورودی

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک دوخته مشهد در خصوص واردات کالاهای قاچاق اظهار کرد: تفکر ما این است که این موضوع باید در مرزها و مبادی ورودی کنترل گردد و همانگونه که در بحث عدم ورود مواد مخدر و مشروبات الکی کنترل‌های سفت و سخت وجود دارد، باید در این حوزه نیز به همین شیوه برخورد شود.

لسان طوسی گفت: ایران در دهه 50 تنها صادرکننده پوشاک بود اما با دامی که چین بعد از انقلاب برای ما پهن کرد و با تدابیری که در جهت گرفتن بازار پوشاک ما انجام داد، توانست این بازار را را از ما بگیرد. چین با روشی ناجوانمردانه تولیدکنندگان ما را یکی پس از دیگری از رده خارج کرد.

وی بیان کرد: از مشهد نیز صادرات داریم اما واحد‌های صادرکننده ما تمایلی برای شناخته شدن ندارند زیرا به محض اینکه مشخص شود، شخصی صادرکننده است ابتدا سازمان امور مالیاتی و پس از آن بیمه، تامین اجتماعی و سایر موارد به سراغ وی می‌‌روند. متاسفانه علی رغم سیاست گذاری‌های هر ساله به در حوزه‌های اقتصادی هیچ حمایتی از تولید اتفاق نیفتاده است.

 

می‌توانیم تمام نیاز پوشاک را در داخل تامین کنیم

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک دوخته مشهد افزود: تولیدکنندگان با وام‌های دارای کارمزد 18 درصد نمی توانند به فعالیت ادام دهند. با این حال اعتقاد ما این است که به هیچ عنوان نیازی به واردات پوشاک نداشته و نخواهیم داشت لذا می‌‌توانیم تمام نیاز پوشاک در ایران را تولید کنیم و درهای مملکت را به روی واردات ببندیم. متاسفانه به دلیل اینکه برخی از واحدهای صنفی تولیدی ما کالاهای بسیار با کیفیت تولید می‌‌کنند اما نمی توانند به قیمت واقعی آن را بفروشند لذا مجبور هستند به اجناس خود برچسب برندهای خارجی بزنند.

وی تصریح کرد: در ایام پایانی سال و شب‌های عید، با توجه به شرایطی که در بازار وجود دارد و با رکود حاکم بر بازار و اجناسی که در سطح شهر دپو شده، افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت. همچنین جهت بازرسی گشت‌های مشترک را هفته‌ای دو بار با حضور نماینده اداره اماکن برگزار می‌‌کنیم و با واحدهای فاقد پروانه برخورد خواهد شد. در بازرسی‌های اخیر و با دستور دادستان مشهد لباس‌های نامتعارف زیادی از برخی فروشگاه‌های سطح شهر جمع‌آوری شده و نظارت بر مزون‌ها و تولیدی‌های زیر زمینی در دستور کار است.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *