خطر بیش گوش ماست

دبیر شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوي با اشاره به  حمایت از برنامه‌هاي پژوهش محور در حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: تولید بیش از 9 هزار تن مواد مخدر در افغانستان خطر جدی را متوجه استان كرده است.

ابراهيم قربان‌زاده با اشاره به اولويت مبارزه با مواد مخدر و اعتياد در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي افزود: رهبر معظم انقلاب (مدظله العالي) در طبقه‌بندي آسيب‌هاي اجتماعي، اعتياد و ايجاد دغدغه در بين مسئولان براي مبارزه با مواد مخدر را اولويت نخست مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي اعلام نمودند.

قربان زاده افزود: با توجه به سياست هاي كلان كشور در امر مبارزه با مواد مخدر، در تمامي سطوح مقابله، پيشگيري، درمان و كاهش آسيب‌هاي اعتياد بايستي نگاه متوازن انجام پذيرد تا شرايط مطلوب براي سالم‌سازي جامعه با عزم جدي و همت همگاني و همكاري دستگاه‌هاي ‏ذي‌ربط صورت گيرد.

وي با تاكيد بر لزوم رصد فعالیت‌ها در زمینه‌ی پيشگيري ازآسیب های اجتماعی و اعتياد، تصریح کرد: در راستاي اجراي برنامه‌هاي اجتماعي شدن امر مبارزه با موادمخدر، نهادينه كردن نقش مشاركت عمومي در برنامه‌هاي حوزه مبارزه با موادمخدر نقش مهم و اساسي دارد و مي بايست از اين ظرفيت استفاده بهينه صورت پذيرد

وي آموزش و پژوهش را دو ركن اساسي هر سازمان خواند و گفت: آموزش‌ها باید ‏کاربردی، کارآمد و تخصصی باشند تا سیاست‌های کلان علمی منطبق بر سياستهاي كلان آن مجموعه تحقق یابند.

دبير شورا با تاكيد بر اينكه افزايش آگاهي و دانش مردم در مقابله با همه آسيب‌ها از جمله اعتياد ‏بسيار مهم و اثرگذار مي‌باشد، اظهار داشت: بايد سطح آگاهي و اطلاعات مردم جامعه، نسبت به اعتياد موادمخدر افزايش يابد تا مردم خودشان به ‏سمت و سوي اعتياد نروند‎. همچنین تحقیقات و مطالعات جدید نشان می‌دهد که باید برای جلوگیری از بروز و شیوع مصرف مواد مخدر همیشه اقدامات پیشگیرانه در اولویت برنامه‌ریزی‌ها باشد.

وی پیشگیری اولیه را اصلی‌ترین اولویت و سیاست کلیدی در برنامه ششم توسعه عنوان کرد و افزود: جلوگیری از بروز اعتیاد و شیوع، دو هدف مهم در این زمینه بوده و کاهش 25 درصدی اعتیاد نیز در طول برنامه پنج ساله، هدف‌گذاری شده است.

وي افزود: تولید بیش از 9 هزار تن مواد مخدر در افغانستان خطر جدی را متوجه استان كرده است و براي مقابله با آسيب‌ اعتياد بايد همزمان به مباحث فرهنگي و پيشگيري، مقابله با عرضه و درمان و كاهش آسيب در جامعه توجه جدي شود.

قربان‌زاده خاطرنشان کرد: بررسی علل و عوامل گرایش به مصرف مواد مخدر، کاهش سن اعتیاد و افزایش اعتیاد زنان و… نیاز به کار پژوهشی دقیق دارد که بتوان با نتایج آن اقدامات لازم را با اولویت بندی انجام داد كه در اين ميان دانشگاه فردوسی مشهد و مراكز تحقيقي و پژوهشي مرتبط با داشتن پشتوانه علمي و تخصصي نقش مهم و اثر بخشي دارند.

به گفته وي؛ در سال‌جاری، دبیرخانه شورا با حمایت ستاد و دانشگاه ها و مراكز علمي  استان، برنامه‌های پژوهشي و مطالعاتي را به عنوان یکی از برنامه های اصلی و اولویت دار منظور و با مشارکت اعتباری و اجرایی دانشگاه ها خدمات اين بخش را توسعه کمی و کیفی خواهد بخشيد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *