دست‌هایی برای کاهش تعرفه واردات نخ در کار است

نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه‌ کمیسیون ماده یک سازمان توسعه تجارت پیشنهاد شده تا تعرفه واردات نخ به ۳۲ درصد افزایش پیدا کند.

سعید باستانی در خصوص کاهش تعرفه واردات نخ ابریشم، افزود: صنعت نوغان‌داری در کشور دارای تارخ و سابقه طولانی است، در کشور بحث تولید تخم نوغان، تولید خوراک کرم ابریشم، تولید پیله در مناطق وسیع، ابریشم کشی و تولید نخ از قبل وجود داشته است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌با بیان ‌اینکه ‌این مجموع صنعتی بزرگ تعداد اشتغال بالایی دارد، گفت: در منطقه بسیار کوچک بایک از حوزه انتخابیه من بالغ بر 2هزار و 300واحد ابریشم کشی وجود داشت که هرکدام از آنها برای 5 نفر به صورت مستقیم اشتغال‌ایجاد کرده بود. در یک مقطع زمانی بر روی تعرفه‌های واردات دستی دراز شد و تعرفه واردات نخ ابریشم را کاهش و تعرفه پیله در یک مقطع افزایش داده شد که تعرفه واردات پیله مجددا به 5 درصد کاهش پیدا کرد.

 

تولید ابریشم با کاهش تعرفه واردات صرفه اقتصادی ندارد

نماینده ‌تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی‌ با تاکید بر ‌اینکه زمانی کاهش واردات پیله اتفاق افتاد که صنعت تولید تخم نوغان، ابریشم و پیله به‌ نوعی از بین رفته بود، عنوان کرد: از طرف دیگر تعرفه واردات نخ ابریشم بسیار پایین است که‌این مسئله باعث شده تا تولید ابریشم صرفه اقتصادی نداشته باشد؛ استان‌های گیلان، گلستان، خراسان شمالی و رضوی در گیر مسئله تولید ابریشم بوده‌اند در گیلان از 4 کارخانه بزرگ ابریشم کشی صنعتی تنها یک مورد فعال است و در حوزه انتخابیه من 2هزار و 300 واحد ابریشم کشی سنتی تنها 300 واحد فعالیت دارد.

 

دست‌هایی برای کاهش تعرفه واردات نخ در میان است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به ‌اینکه توتستان‌ها همگی از بین رفته‌اند و‌این صنعت روبه زوال است، ادامه داد: با توجه به‌اینکه تعرفه نخ پایین است در حال حاضر تولیدی‌های فرش نخ مورد نیاز خود را وارد می‌کنند متاسفانه دست‌هایی برای جلوگیری از افزایش تعرفه واردات نخ نیز وجود دارد.

 

رد پیشنهاد افزایش تعرفه واردات نخ ابریشم در سازمان توسعه تجارت

وی با بیان‌اینکه هفته گذشته جلسه‌ای در کمیسیون ماده یک سازمان توسعه تجارت برگزار شد که درآن پیشنهادی از طرف وزارت جهاد کشاورزی با توجه به کارکارشناسی ارائه شد که تعرفه واردات نخ به 32 درصد افزایش پیدا کند، تصریح کرد: متاسفانه اصل ماجرا منتفی شده اما در شرایط حداقلی می‌توانستند که تعرفه واردات را 26 درصد در نظر بگیرند.

نماینده تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه لابی‌هایی که هیچ وقت دست از سر صنعت کشور و تعرفه‌های واردات برنداشته‌اند هفته گذشته نیز بار دیگرشاهد یکی دیگر از آنها بودیم که باید تاسف خورد به حال سازمان توسعه تجارتی که وظیفه ذاتی آن تنظیم تعرفه واردات و صادرات به‌نفع تولید داخلی است.

وی با تاکید بر‌اینکه معنی نگاه دوگانه در افزایش و کاهش‌ترفه‌ها را درک نمی‌کنیم، عنوان کرد: متوجه نمی‌شویم اگر بحث حمایت از تولید داخل وجود دارد چرا تعرفه واردات خودرو افزایش پیدا می‌کند اما تعرفه واردات نخ ابریشمی‌که قابلیت تولید در داخل کشور را دارد افزایش پیدا نمی‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ‌با بیان‌اینکه حداقل در یک حوزه انتخابیه من 10 هزار نفر در ‌این زمینه می‌توانند شاغل باشند، گفت: به‌ صورت متوسط اگر در بخش خدمات ‌ایجاد شغل کنیم نیاز به 80 میلیون تومان برای هر نفرو در بخش صنعت تا 250میلیون تومان برای هر نفر نیاز است، باید محاسبه کنیم که برای ‌ایجاد اشتغال برای 10 هزار نفر نیاز به چه ‌مقدار سرمایه وجود دارد، برای ‌ایجاد اشتغال در‌این بخش باتوجه به وجود دانش و زیر ساخت تنها نیاز به افزایش تعرفه وجود دارد.

 

وزارت صنعت به مسئله تعرفه واردات نخ ورود کند

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌در پایان با تاکید بر ‌اینکه ‌این مسئله باعث‌ایجاد ناراحتی در 4 استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و گیلان شده است، خاطرنشان کرد: انتظار ما ‌این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌این مسئله واکنش نشان دهد و لابی‌گری‌های‌این حوزه را کاهش دهد.

image_print
4 پاسخ
  1. sklep online
    sklep online گفته:

    Hey there! This is my 1st comment here so I just
    wanted to give a quick shout out and tell you I genuinely
    enjoy reading through your articles. Can you suggest
    any other blogs/websites/forums that go over the same topics?
    Thanks for your time! I saw similar here: Sklep internetowy

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *