خودی و غیرخودی انتقاد دارند

این روزها شاهد بالا گرفتن موج انتقادات نسبت به رسانه ملی هستیم. انتقاد به عملکرد صدا وسیما موضوع تازه‌ای نیست و سال‌ها‌ها بازیگران، کارشناسان ، رسانه‌ها و مردم که قرار بود مخاطبین اصلی و همراه تلوزیون باشند، همصدا از سیاست‌های حاکم بر این سازمان عریض وطویل گلایه می‌کنند و از هر فرصتی برای تکرار این دغدغه همگانی استفاده می‌کنند، اما این موضوع همچنان به قوت خود باقی است. در دومین قسمت از بررسی پرونده رسانه ملی به جنجالی‌ترین اعتراض‌های اخیر به صداوسیما پرداخته‌ایم.

 

موضع گیری یک استاد جامعه شناس

چندی پیش حسن محدثی گیلوایی، استاد جامعه شناس در برنامه زنده تلویزیونی زاویه در شبکه 4 سیما که با موضوع اعتراضات مردمی اخیردر حال پخش بود گفت: «بار چهارم است که دربرنامه زاویه شرکت می‌کنم و هربار که در این برنامه حضور پیدا می‌کنم از سوی دانشجویان و همکارانم مواخذه میشوم که چرا در یک دستگاه غیر مردمی و دستگاهی که رسالتش تولید دروغ است شرکت میکنم و من ناچارم که توضیح بدهم. من معتقدم که صدا و سیما به خصوص در قلمرو سیاسی به طور سیستماتیک دروغ می‌گوید ومن چندین سال است که در حوضه دروغگویی کار میکنم و اشکال دروغگویی را می‌شناسم و مطالعه کرده ام. می‌شود با تحقیقات تجربی وبا رجوع به نخبگان جامعه این را مطالعه کرد و با گرفتن آرای نخبگان، صاحب نظران و حتی مردم با مطالعات تجربی در باره اش بحث کرد.» البته مجری برنامه تلاش خودش را کرد که جهت صحبت این مهمان برنامه را عوض کند، ولی در نهایت آن چه می‌بایست گفته شود، گفته شد و به سمع مخاطبان برنامه هم رسید.

 

حاتمی‌کیا: شکایت به خدا می‌برم

صحبت‌های ابراهیم حاتمی‌کیا پس از دریافت سیمرغ در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را شاید بتوان جدیدترین موضع گیری آن هم از نوع خودی برشمرد. چرا که حاتمی کیا سال‌هاست که مورد لطف و عنایت رسانه ملی بوده است و حمله او به این رسانه که‌ای نبار هم بخاطر پخش مستقیم مراسم از تلوزیون به سمع و نظر مخاطب می‌رسید برای صدا و سیما بسیار دور از انتظار بود. حاتمی کیا در حالی که خشم تمام وجودش را فرا گرفته بود و نوک پیکان حملاتش را به سمت رضا رشید پور (مجری مراسم و البته مجری برنامه هفت) هدف گرفته بود باوجود تمام خدمات ویژه‌ای که رسانه ملی در تمام این سالها به عنوان یک فیلم ساز ارزشی به او داشت. این بار که فیلمش «به وقت شام» مورد نقد قرار گرفته بود، تاب نیاورد و دیواری کوتاهتر از حامی همیشگی‌اش پیدا نکرد. چرا که حرف‌های مجری به مذاقش خوش نیامده بود.

حاتمی کیا گفت: «من فیلمساز وابسته‌ام. من فیلمساز این نظامم. من ۳۰ سال است که روی این سن می‌آیم و می‌روم، بار اولم نیست.

باید تقدیر کنم از سازمان اوج که واقعا سربازان گمنام هستند. افرادی مانند رشیدپور واژه‌هایی در این باره می‌سازند که مطرح می‌شود. من اعتراض می‌کنم به صداوسیما و از مدیران شبکه دو و سه شکایت به خدا می‌برم.»

 

توهین به شاهنامه توسط یک مهمان

چند شب پیش در برنامه “هفت”، محمدحسین مهدویان برای دفاع از فیلمش که رشیدپور بخشی از آن را فاشیستی خوانده بود، خیلی صریح شاهنامه فردوسی را هم یک اثر کاملاً فاشیستی خواند و عجیب این بود که رشیدپور هم تا حدی حرف‌های او را تأیید کرد.

پس از صحبت‌های عجیب کارگردان “لاتاری”، موجی از انتقادات به سوی او روانه شد و حالا همایون شجریان که چندی پیش در پروژه کنسرت-تئاتر “سی” اثری از فردوسی را اجرا کرده بود هم به این موضوع واکنش نشان داد.

اگر چه همان مهمان به سرعت در صدا وسیما حاضر شد و سعی کرد که آب رفته را به جوی باز گرداند ولی با توجه به موج نارضایتی‌ها واز انجایی که این مدل توهینها در صدا وسیما سابقه داشته است این بار نیز مردم مقصر اصلی را صدا و سیما می‌دانستند.

 

پوشش ضعیف اخبار پلاسکو و سانچی

هنوز انتقادهای مردم در فضای مجازی و حقیقی درباره نحوه پوشش فاجعه ملی پلاسکو از اذهان جامعه پاک نشده بود که سانحه نفتکش سانچی و عملکرد ضعیف تلوزیون در پوشش اخبار ان هم در شرایطی که مردم اخبار را لحظه به لحظه از دیگر رسانه‌های دنیا دنبال میکردند ،دیگر جایی برای دفاع از این رسانه باقی نمیگذارد .

 

چه کسی می‌خواهد جوابگوی اعتراضات باشد

با وجود این حجم اعتراض‌ها نسبت به رسانه ملی، امروز صدا و سیما سکوتی معنی دار اختیار کرده است. سکوتی که بیانگر این واقعیت است که دیگر مدیران این رسانه جوابی برای اتهاماتی که به انها وارد میشوند ندارند وقتی که حتی یک فیلمساز ارزشی که سابقه ساخت سریال‌هایی مثل حلقه سبز و خاک سرخ را در تلوزیون در کارنامه خود دارد از این رسانه به خدا شکایت می‌کند.

 

 

گزارشی از علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *