نگاهی به مراسم تقدیر از صادرکنندگان خراسان رضوی در سال 95

در متن زیر گزارشی از مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه کشوری و استانی سال 95 که توسط اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در سال 96 برگزار شد، می خوانید.

 

استاندار خراسان رضوی:

نگران ورشکستکی بانک­ها هستم

استاندار خراسان رضوی گفت: من نگران شکست صنعت نیستم بلکه نگران ورشکستکی بانک­ها هستم، چون پول بانک­ها اگر نتواند به جریان افتد و به افزایش سرمایه در جریان تولید برسد، ورشکست خواهد بود.

علیرضا رشیدیان در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استانی و کشوری در سال 95 افزود: چرخه کار اقتصادی ما تکمیل نخواهد شد مگر بتوانیم به بازار بین المللی وارد شویم. مسئولان عالی نظام و دولت به اهمیت فعالیت اقتصادی تاکید دارند و مقام معظم رهبری هم امسال را به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کرده­اند.

وی ادامه داد: این چرخه­ای که از نیاز در بازار آغاز شده و به مطالعه ظرفیت­های یک منطقه می­انجامد، در قالب اقتصاد مقاومتی صورت می­گیرد. ما بایستی بتوانیم از شرایط بالقوه خود یعنی مزیت­های معدنی، زراعی، دامی، صنعتی، نیروی انسانی، توانمندی­های فنی و علمی و… به نحو احسن استفاده کنیم. زمانی این ظرفیت­ها قابل بهره برداری است که عنصر تاجر و تجارت در این میان نقش آفرین باشد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: تولید ما در عرصه اجرا از بخش­های دولتی و خصوصی و در حوزه­های تئوریک از دانشگاه­ها برخوردار است. همچنین ما از بخش­های بانکی کشور برخوردار هستیم که باید از آن برای تولید و اشتغال بهره برد. با این وجود ما برای رقابت در این دنیای پررقابت نیازمند کار مداوم و کوششی همه جانبه هستیم.

رشیدیان تصریح کرد: بانک­ها امسال نسبت به سال گذشته در همکاری با تولیدکنندگان اقدامات قابل توجهی انجام دادند ولی این فعالیت­ها کفایت لازم را ندارد. من نگران شکست صنعت نیستم بلکه نگران ورشکستکی بانک­ها هستم. چون پول بانک­ها اگر نتواند به جریان افتد و به افزایش سرمایه در جریان تولید برسد، ورشکست خواهد بود. از نظر اقتصادی زمانی که سپرده های بانکی بیش از تسهیلات آن باشد، ورشکسته است.

وی افزود: این چه مدیریت بانکی است که پول ما در آن به انجماد می رسد؟ همین انجماد پول فسادآور می­شود. این پول باید وارد چرخه تولید شود تا بتواند ارزش افزوده بیافریند.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تک نرخی شدن ارز خیلی خوب است ولی اگر این اتفاق رخ دهد، برخی واحدها دچار مشکلات زیادی می­شوند؛ با این حال باید این کار را کرد و در شرایط برابر اقتصادی وارد رقابت جهانی شد. ما بایستی برای شرایط برابر آماده شویم ولی تا آن زمان باید تدابیر زیادی اندیشید تا به این ظرفیت دست یابیم که ارز تک نرخی شده و قیمت تولید واقعی شود.

رشیدیان عنوان کرد: در این شرایط است ما می­توانیم براساس نظام بهره­وری و شاخص­های قیمت نهایی تولید قابلیت رقابت در جهان را کسب کنیم. ما باید در این مسیر حرکت کنیم ولی تا آن زمان باید شرایط موجود را مدیریت نماییم. در واقع حرکت ما در مسیر اقتصاد باید به گونه ای باشد که کالاهای ما براساس نظام بهره وری و با قیمت مناسبی تهیه شود.

وی با بیان اینکه آن زمانی که نگاه برخی به بازرگان، صرفا به عنوان یک دلال بود، گذشت، گفت: بزرگترین مصیبت ما در صنعت این است که تولیدکننده و صادرکننده با سیستم تجاری ارتباط نزدیکی ندارد. تولیدکننده باید ظرفیت تولید خود را با ظرفیت بازار همراه کرده و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی ما بازار را مطالعه کند. در حال حاضر ما به 80 کشور صادرات داریم ولی اغلب صادرات ما به 11 کشور صورت می­گیرد.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: ما چقدر برای گرفتن بازارهای جدید جسارت داشته­ایم. واقعا ظرفیت حضور ما در بازار روسیه همین قدر است؟ قطعا توانمندی خیلی بیشتر از این است ولی ما ظرفیت لازم برای این کار را نداشته­ایم و باید خود را با این نیاز تنظیم کنیم. دولت یازدهم در چارچوب اجرایی شدن سیاست­های اقتصاد مقاومتی این کار را دنبال کرده و در این مدت تلاش شده موانع تولید کم شود ولی واقعیت­هایی داریم که در اختیار ما نیست. در این راستا برخی از اختیاراتی که به استان­ها واگذار شده باید افزایش یابد.

 

ما در برجام چیزی را نباختیم

وی اظهار کرد: مساله برجام هم که برخی از آن به عنوان یک موضوع سیاسی برای کوبیدن دولت استفاده می­کنند، یکی از افتخارات ماست. ما اصلا در برجام چیزی را نباختیم بلکه ظرفیت یک دولت و ملت را در عرصه جهانی به رخ جهانیان کشیدیم. بدعهدی امریکا به دلیل عمل بد ما نبوده است بلکه آن ها بد عمل می­کنند. اگر افکار عمومی دنیا پیش از برجام اعتقاد داشتند که ایران کشوری عاصی است ولی ما ثابت کردیم که این ظرفیت را داریم که با کشورهای دنیا گفت و گو کرده و با استدلال به یک تفاهم برسیم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: قطعا ما به شرایط قبل از تحریم­ها باز نخواهیم گشت. آن کسی که بدنام می­شود، کسی است که بدعهدی کرده است. امروز کشور ژاپن از آمادگی خود برای سرمایه گذاری در ایران یاد می­کند و بوئینگ به ما هواپیما می­فروشد. بنابراین در چنین شرایطی ما به وضعیت پیش از تحریم بازنمی­گردیم. دولت نیز در همین راستا و براساس بند 12 سند اقتصاد مقاومتی موانع سیاسی و تجاری را از پیش پای فعالان اقتصادی برخواهد داشت.

رشیدیان ادامه داد: پیش از این گمرک ما به مرکزی پر از کاغذ تبدیل شده بود. امروز فرایندهای روان سازی صورت گرفته و این ظرفیت در برخی مناطقی که ظرفیت صادرات مستقل دارد، در حال توسعه است. در نیشابور با توجه به ظرفیت صادراتی این شهرستان مرکز گمرک ایجاد شده و به زودی در گناباد نیز شاهد راه اندازی چنین مرکزی خواهیم بود. همچنین اعلام شده گمرک متحرک برای افزایش فعالیت­های گمرکی ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر دستگاه­های دولتی در همکاری مناسب با فعالان اقتصادی اراده داشته اما برخی مقاومت­ها در سیستم برای این تغییرات وجود دارد که باید با یکدیگر بر آن فائق شویم. امیدواریم بتوانیم در کنار بخش خصوصی از ظرفیت­های این بخش بهره کامل ببریم.

 

سخنرانی رییس اتاق بازرگانی ایران:

اراده‌ای برای تک نرخی شدن ارز نیست

رئیس اتاق ایران با تاکید بر لزوم تک نرخی شدن نرخ ارز برای توسعه صادرات گفت: البته بانک مرکزی برای تک نرخی شدن ارز قولی داده بود که خلف وعده از آن مورد انتظار نیست ولی امروز زمزمه هایی شنیده می شود که این اتفاق رخ نخواهد داد.

غلامحسین شافعی افزود: فعالیت صادرکنندگان در این شرایط بسیار ارزشمند است چون در یک شرایط نابرابر فعالیت می کنند. صادرات موفق حتما باید از پشتوانه تولیدی قوی برخوردار باشد؛ بنابراین بنای حرکت موفق صادرات در گرو تولیدی قوی و موفق است.

وی ادامه داد: آنچه که از آن به عنوان صادرات کالا یاد می­شود، اگر ارتباط زیادی با بنگاه های تولیدی نداشته باشد، صادرات پایداری نخواهد بود. در دنیای رقابتی امروز، تولید است که می­تواند در سنجش قدرت اقتصادی کشورها مد نظر قرار گرفته و صادرات نوک پیکان آن به شمار می آید.

شافعی با اشاره به درآمد ایران از صادرات طی سال­های اخیر بیان کرد: در سال­های اخیر میزان صادرات ما به ارزش ریالی 40 میلیارد دلار سیده است که اگر نگاهی به ظرفیت­های کشور بیاندازیم در میابیم که این عدد شادمان برانگیز نیست چراکه ظرفیت کشور ما بسیار بالاتر از این هاست. کشوری مانند مالزی با جمعیت 30 میلیون نفر 200 میلیارد دلار در سال صادرات داشته اما ارزش صادرات ما در یک سال 40 میلیارد دلار است در حالی که جمعیت ایران 80 میلیون نفر است.

 

شکاف تکنولوژیکی  محصولات ما را فاقد جذابیت کرده است

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: این درست است که در طول سال­های گذشته محدودیت­های بسیار سنگینی را بر دوش کشیدیم. البته این واقعیت هم وجود دارد که زخم های عمیق تحریم در کوتاه مدت قابل ترمیم نیست؛ در عین حال باید توجه داشت که این محدودیت­ها نباید ما را از غافله حرکت اقتصادی جهان عقب اندازد. باید بخش تولید ما در این رابطه بسیار بیاندیشد چون به لحاظ تولید تکنولوژی شکاف زیادی بین ما و جهان ایجاد شده است.

وی افزود: علی رغم همه تلاش­ها هنوز کالاهای ما محصولات جذابی برای دنیا نیست چون یکی از عوامل آن همین شکاف تکنولوژیک است. اگر این تغییر و این شکاف مورد توجه قرار نگیرد، با وجود منابع کافی باز هم قدرت رقابت در جهان را نخواهیم داشت. خوشبختانه با تلاش­های مجدانه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشور تحولات جدیدی در بازارهای بین المللی رخ داده است.

شافعی خاطرنشان کرد: رویکرد فعالان اقتصادی دنیا به ایران و اقتصاد بزرگ ایران متفاوت شده و امروز شاهد یک نوع هجوم برای به دست آوردن سهمی از بازار ایران توسط اقتصاد جهانی به کشور هستیم. در این وضعیت دولتمردان و فعالان اقتصادی باید توجه ویژه ای به این شرایط داشته باشند. دولتمردان باید فضای مناسب برای بهره­مندی از این فرصت در بازار جهانی را ایجاد کنند. اگر فضای کسب و کار جذابیت لازم را برای بازار جهانی ایجاد نکند، ممکن است سرمایه گذاران خارجی از آمدن به ایران پشیمان شوند و بار دیگر به ایران نیایند.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی نیز باید به تغییرات تجارت در دنیا توجه داشته باشند، عنوان کرد: ما با شیوه های گذشته نمی توانیم در آینده پرتحول دنیا به رقابتی مناسب و برابر دست یابیم؛ به همین جهت استفاده از شیوه­های نوین تجارت برای کالای صادراتی بسیار اهمیت دارد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات کشور گفت: مسایل و مشکلاتی بر سر راه صادرات وجود دارد که اصلی­ترین آن مساله تولید است. باید تغییرات فعالیت­ها و رویکردهای ما در جلساتی که در استان برگزار می­شود، ارزیابی شود. متاسفانه همیشه مجموعه بحث­ها و مشکلاتی که بیان می شود، تکراری است. این نشان می­دهد ما در جهت تولید گامی برنداشتیم و مشکلات مرتبا تکرار شده در حالی که حرف تازه ای هم برای گفتن وجود نداشته است.

 

حاکمیت قانون با مشکل مواجه است

شافعی اضافه کرد: یکی از مسایل و مشکلات عمده ما در صادرات در زیرساخت های تولیدی، تجاری و حمل و نقل ریشه دارد. باید زیرساخت­های توسعه لازم برای این بخش­ها فراهم شود اما متاسفانه در برخی از همین زمینه­ها حتی پس رفت هم داشته­ایم.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در حمل و نقل و صادرات موضوع تثبیت تصنعی نرخ ارز است. در گذشته تجربیات زیادی در این زمینه داشتیم که البته این تجربیات بسیار تلخ بود. ما نباید گرفتار این تجربه­ها شویم. البته بانک مرکزی برای تک نرخی شدن ارز قولی داده بود که خلف وعده از آن مورد انتظار نیست ولی امروز زمزمه هایی شنیده می شود که این اتفاق رخ نخواهد داد. این مساله مشکلی اساسی برای صادرات، تولید و سرمایه گذاری در کشور است.

رئیس اتاق ایران یادآور شد: قطعا سرمایه گذاری که نتواند 4 ماه آینده سرمایه گذاری خود را نبیند، به این کشور نخواهد آمد و در آن سرمایه گذاری نمی کند. امیدواریم این وعده عملی شود و ارز تک نرخی شده و پایدار بماند.

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: مساله دیگر ما این است که در حاکمیت قانون با مشکل مواجه هستیم. برخی قوانین توسط مجلس تصویب می­شود ولی در اجرا مشکل دارد. گویی برخی حسادت دارند مشکل یک عده ای حل شود. برای حل مشکلات مالیاتی صادرات و موضوع مالیات بر ارزش افزوده جلسات زیادی برگزار شد ولی امروز باید پرسید چقدر این تصمیمات عملی شده است؟

شافعی ادامه داد: البته ما از وزیر کشور تشکر می کنیم که حدود 100 مورد از اختیارات قابل واگذاری استان­ها را شناسایی کرده و به استان ها واگذار کرده است ولی این مساله در برنامه ششم توسعه خیلی پررنگ نیست. ما اگر بخواهیم در حوزه صادرات به شیوه گذشته عمل کنیم، موفق نخواهیم شد و از بازارهای بین المللی به تدریج حذف می شویم. متاسفانه کشور ما از چند برند اقتصادی مشخص بی بهره است که قطعا این وضعیت نمی­تواند دامنه فعالیت ما در بازار جهانی را افزایش دهد. باید در این حوزه دست به کار جدیدی زد تا این نقص بزرگ برطرف شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشهد اخلاق حرفه ای کسب و کار در تجارت را یکی دیگر از شاخص­های ماندگاری در بازارهای بین المللی دانست و خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در کار ما ارزشمند است، مساله اخلاق حرفه ای کسب و کار در تجارت بوده که موجب ماندگاری در بازار می­شود. اگر اخلاق حرفه ای در بازار کشورهای توسعه یافته رعایت نشود، بخش عظیمی از صادرکنندگان ایرانی از آن بازار حذف خواهند شد. این یکی از اهرم­های ماندگاری در بازار و توسعه بازار صادراتی ماست.

شافعی سفرهای خارجی و ورود هیات های بین المللی به ایران را یک فرصت خوب برای صادرکنندگان ارزیابی کرد و افزود: متاسفانه در بسیاری از این سفرها حتی یک نفر هم از صادرکنندگان استان خراسان رضوی ثبت نام نمی­کند. در سفرهای وزیر امور خارجه به کشورهای خارجی امکانات ارتباطی زیادی نیز فراهم می­شود و اگر در بازاری مشکلاتی باشد، می توان در قالب این سفرها و با بهره گیری از این امکانات به سرعت مسایل را حل نمود.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی:

هنگ کنگ و قزاقستان بازارهای هدف صادراتی جدید استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از هنگ کنگ و قزاقستان به عنوان بازارهای جدید هدف صادراتی استان یاد کرد و گفت: امسال میزان صادرات ما به هنگ کنگ و بخشی از قزاقستان افزایش داشته است.

راضیه علیرضایی افزود: میزان صادرات استان در 8 ماهه نخست امسال یک میلیون 430 هزار تن و یک میلیارد و 67 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی 6 درصد و از نظر ارزشی 2 درصد رشد داشته است. خراسان رضوی 4 درصد از سهم صادرات کشور را به خود اختصاص داده و تراز بازرگانی ما مثبت 835 میلیون دلار بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه 55 درصد از صادرات استان به کشور افغانستان بوده است، تصریح کرد: در رابطه با این کشور تغییر وضعیت و ارتباطی داده شد و تعرفه واردات برخی کالاها از افغانستان تغییر کرد. همچنین امسال ما 21 درصد به کشورهای آسیای میانه و 8 درصد به کشورهای عربی صادرات داشته ایم. البته اخیرا به دلیل بروز برخی مشکلات با عربستان صادرات ما کمی با محدودیت مواجه شد.

وی از اضافه شدن کشورهای هدف صادراتی در سال صادراتی 94 و 95 به بازار ایران خبر داد و افزود: یکسری کشورهای جدید به کشورهای هدف صادراتی ما اضافه شده که امسال نیز در همین فرایند میزان صادرات ما به هنگ کنگ و بخشی از قزاقستان افزایش داشته است.

علیرضایی افزود: مطالعاتی در مرکز مطالعات اتاق بازرگانی انجام شده مبنی بر اینکه گزارشی ارایه داده­اند که براساس آن ما در آسیای میانه باید رویکرد خود را کمی تغییر دهیم. شاید امروز اصراری به همکاری با برخی بازارها با توجه به بهبود روابط بین المللی وجود نداشته باشد. ما باید در اهداف صادراتی، روسیه، قزاقستان و ازبکستان را به ترتیب در اولویت قرار دهیم. با شرایط فعلی باید این جهت گیری صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید به حوزه مراودات تجاری با کشور چین نیز وارد شد که با مطالعات انجام شده هنگ کنگ جای مناسبی است و پس از دو سال، صادرات ما به این ناحیه رشد چشمگیری داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از ارکان مهم در قیمت تمام شده مقیاس تولید و صادرات است. در تمام مطالعات ما بخش مهمی از توفیقات به حجم و مقیاس تولید و صادرات باز می­گردد. این مقیاس هیچگاه در دنیا در یک واحد تولیدی افزایش داده نمی­شود بلکه تولیدکنندگان زیادی در قالب یک هلدینگ با آن منطبق می­شوند و آن مجموعه این کار را می­کند.

علیرضایی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما هزینه­های مالی است که گرایش ما در تامین مالی صرفا تامین مالی از طریق بانک است، گفت: در حال حاضر الزام و اجباری برای تامین مالی از این طریق وجود ندارد و می توان تامین مالی را به روش­های تامین مالی بین المللی ارتقا داد. برای دستیابی به این مهم باید تولید محصول و فروش ما در سطح استانداردهای بین المللی باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: پس از مقیاس استاندارد تولید، قدرت رقابت پذیری یک کالا در بازارهای بین المللی از اهیمت زیادی برخوردار است. ما برای پذیرش هیات­های تجاری در کشورهای دیگر نیازمند آمادگی انجمن­های تخصصی تولیدی هستیم. از سوی دیگر باید تیم­های مذاکره کننده و ترکیبی از مسئولان برای دفاع از تولیدمان در دنیا آماده کنیم.

 

راه اندازی بازارهای فروش کالای ایرانی در روسیه و گرجستان

وی اظهار کرد: باید این تفکر که از سرریز تولید صادرات کنیم تغییر کرده و برای صادرات الگوی تولید داشته باشیم. باید به فکر مدیریت شبکه توزیع صادراتی در کشور هدف باشیم. این مدلی که ما امروز براساس آن حرکت می­کنیم، ابتر است. شورای بازرگانان ما در مسکو و گرجستان بازاری را به عنوان غرفه­های فروش و واردات کالا از ایران در این کشورها ایجاد کرده اند که تولیدکنندگان می­توانند همراه با شورای بازرگانان در آنجا حضور پیدا کنند.

علیرضایی تصریح کرد: ما برای مدیریت شبکه­های صادراتی باید به صورت مشترک در قالب اتحادیه­های صادراتی و شورای بازرگانان ورود یافته و به مساله صادرات به عنوان یک فرایند جمعی نگاه کنیم. برنامه ما برای سال آینده این است که فروش کالا و صادرات آن از ابتدای تولید تا انتهای عرضه را در کشورهای هدف برنامه ریزی کنیم.

 

342 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی استان

وی با اشاره به فعالیت­های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: تاکنون 342 میلیارد تومان از تسهیلات رونق تولید پرداخت به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است.

علیرضایی با اشاره به عدم پرداخت مشوق­های صادراتی از سوی دولت تصریح کرد: مشوقی که منجر به کاهش قیمت تمام شده شود، موجب دور زدن سایر تولیدکنندگان است. این مساله در بلندمدت صادرات ما را آسیب پذیر خواهد کرد؛ با این حال بسته حمایت از صادرات نیازمند بودجه و تامین مالی است که امیدواریم در آینده این مبلغ تامین شود.

وی با اشاره به فرایند انتخاب صادرکننده نمونه برتر استان اظهار کرد: براساس دستورالعمل­ها ما یک کمیته کارشناسی متشکل از نمایندگان بخش دولتی و خصوصی ایجاد کردیم و پرونده تمام افراد ثبت نام شده بررسی شد و براساس شاخص­های مختلف صادرکنندگان برتر انتخاب شدند. به این ترتیب 30 شرکت و بنگاه به عنوان بنگاه نمونه صادراتی انتخاب شد.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی:

افزایش تولید بازدارنده قاچاق کالا است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی بیان کرد: اگر تولید زیاد و موفق باشد دیگر قاچاق در کار نیست.

محمدحسین روشنک حضور پررنگ بخش خصوصی در صادرات را افتخار استان ذکر کرد و افزود: اقتصاد استان در دست بخش خصوصی است. صادرکنندگان استان باهمت خود توانستند در این شرایط صادرات را حفظ و جزء صادرکنندگان ملی مطرح شوند و این همت را مدیون همکاری مسؤولان استانی هستیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته و حمایت مسؤولان استانی در خصوص صادرات اظهار داشت: وسعت دید مسؤولان استان با اولویت‌دهی به این مهم موجب حرکت روبه‌جلوی صادرات استان تا به امروز شد.

روشنک همچنین در خصوص مشکلات پیش روی صادرات استان افزود: صادرات خراسان رضوی مشکلات زیادی دارد که به استان برنمی‌گردد و متأسفانه نبود اختیارات استانی موجب بلاتکلیف ماندن بسیاری از موضوعات شده است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت تمام‌شده کالا ابراز کرد: قیمت تمام‌شده کالا در کشور بالا است به‌گونه‌ای که هزینه‌های اضافه‌شده به تولید موجب عقب‌افتادگی این بخش از صادرات جهانی و سلب توان رقابتی تولیدکنندگان کشور در بازارهای جهانی شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی صادرات را مستلزم تولید موفق، باکیفیت و قیمت تمام‌شده مناسب عنوان کرد و افزود: صادرات باید از منظر تولید موفق باشد.

روشنک با تأکید بر اینکه شاید بتوان قیمت تمام‌شده کالا را در کشور کنترل کرد اما در خارج از کشور این امر مقدور نیست، چراکه بازار رقابتی بزرگ‌تر و رقیبان قدرتمندتر هستند و با این وضعیت صادرکنندگان ما عقب می‌مانند.

وی تصریح کرد: برای ماندگاری در بازارهای جهانی باید شناخت کافی از بازار هدف داشت، آنچه مسلم است حضور در بازار صادراتی کاری بسیار راحت‌تر از حفظ آن بازار است درنتیجه جهت ماندگاری در بازارهای منطقه باید کیفیت و قیمت تولید را موردتوجه قرارداد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با انتقاد از گسترش قاچاق کالا در کشور آن را مانع بزرگ در مسیر تولید و صادرات عنوان کرد و راه‌حل مقابله با آن را در افزایش تولید موفق و مؤثر خواند.

 

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان رضوی:

تولید فولاد کشور در افق 1404 به 15 میلیون تن خواهد رسید

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان رضوی از افزایش تولید فولاد کشور در افق 1404 به 15 میلیون تن خبر داد.

سیدحسین احمدی افزود: صادرات در اقتصاد امری اجتناب ناپذیر است. بعد از برجام در تولید و صنعت به ویژه در واحدهای بزرگ آرامش نسبتا خوبی حاکم شده است و به سازندگان بزرگ اروپا اتصال پیدا کرده ایم.

وی ادامه داد: سال گذشته مجموع میزان صادرات فولاد ایران 4 میلیون تن بوده که امسال این رقم به 6 میلیون تن می رسد. در سال 1404 هم قطعا ما به تولید 15 میلیون تن می رسیم. در استان خراسان رضوی هم علی رغم اینکه 7.3 درصد تولید میلگرد کشور را در اختیار داشته­ایم ولی میزان صادرات فولاد ما 27.8 درصد از کل کشور بوده است.

احمدی بیان کرد: یکسری مسایل در صادرات از حوزه فعالیت ما خارج است. کشوری می تواند صادرات خوبی داشته باشد که در حوزه شبکه ریلی و یا ناوگان دریایی حرفی برای گفتن داشته باشد. امروز بالغ بر 28 درصد از هزینه فولاد خراسان در حمل و نقل ریلی هزینه می شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: امسال فولاد استان در صادرات توفیق داشته ولی قیمت فروش ما در خارج از کشور زیر 15 تا 20 درصد قیمت داخلی بوده است. در حال حاضر صادرات صنعت سودی ندارد ولی اگر سودی داشته باشد، 25 درصد آن مشمول مالیات می شود.

وی افزود: در دنیا با نوسان قیمت نفت هزینه­های انرژی و قیمت تمام شده نیز تغییر می­کند اما در کشور ما قیمت عرضه ثابت است اما ممکن است به خاطرنواسانات بازار قیمت تمام شده تولید کالا افزایش یابد.

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *