هوای سیگار را داریم!

چندی پیش مجلس شورای اسلامی بندی جنجالی را به لایحه بودجه دولت اضافه کرد که بر اساس مالیات بر سیگار افزایش می‌یافت.

بر اساس بند الحاقی ۷ متن نهایی لایحه بودجه سال 97 و بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مقرر شده بود از ابتدای سال آینده به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل (انواع سیگار تولید داخلی، تولید مشترک و تولید داخل با نشان بین المللی) مبلغ ۳۵۰ ریال و هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۵۰۰ ریال به عنوان عوارض اضافه شود.

همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شده بود مبالغ مزبور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد اخذ و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۱۰۵۱۶ این قانون واریز کند.

بند جنجال برانگیز الحاقی شماره ۷ به تبصره ۶ که در لایحه اهدایی توسط دولت وجود نداشت و در مجلس به بودجه اضافه شده بود، موجی از واکنش‌های مخالفین و موافقین را با خود به همراه داشت و مجددا از صحن علنی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد تا در مورد آن تصمیم گیری شود.

 

خطر التهاب در برندهای ایرانی

فروشندگان و توزیع کنندگان معتقد بودند که در بازار قیمت سیگارهای داخلی با برند ایرانی التهاب ایجاد می‌کند و موجب خواهد شد بازار قیمت سیگارهای تولید داخلی با برند ایرانی التهاب ایجاد شود، چراکه قیمت سیگارهای ایرانی نسبت به سیگارهای با برند خارجی تولید داخل و نیز سیگارهای وارداتی کمتر بوده و دریافت عوارض ۳۵ تومانی از این سیگارها موجب افزایش ۵۰ درصدی قیمت این سیگارها می‌شود.

آن‌ها همچنین اعتقاد دارند که در چنین بازاری بیشترین افزایش قیمت برای سیگارهای تولید داخلی ایرانی به وجود می‌آید که این مسئله موجب خواهد شد بازار فروش، میزان تولید و اشتغال ناشی از این محصولات در داخل با بحران مواجه شود و باید در نظر داشت که به دلیل نزدیک بودن بازه قیمتی سیگارهای قاچاق با سیگارهای تولید داخلی ایرانی، بحران دیگری برای فروش این محصولات به وجود می‌آورد.

 

نامه فروشندگان و توزیع کنندگان کالای دخانی به لاریجانی

روز گذشته در همین رابطه فروشندگان و توزیع‌کنندگان کالای دخانی تولید داخل با ارسال نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی خواستار تغییر در این تصمیم شدند. آن‌ها تاکید کردند که «افزایش عوارض و مالیات گامی در جهت خواسته باندهای قاچاق است و عاملین جز و کل مجاز را نیز به سمت خرید و فروش قاچاق سوق می‌دهد. بدیهی است به واردات قاچاق دخانیات هیچ گونه نظارت بهداشتی اعمال نمی‌شود و عملا سطح بهداشتی جامعه با مصرف این قبیل کالاها تنزل پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاری بسیار زیاد انجام شده به منظور بومی سازی تولید داخل در ورطه نابودی قرار گرفته و عواید دولت از کالاهای مجاز و استاندارد دخانی هم متاثر از افزایش قاچاق فاقد استاندارد محقق نشود.»

 

قائم مقام وزیر بهداشت:

هزینه درمان آثار سیگار، 80هزار میلیارد تومان در سال است

اگرچه این موضع‌گیری واکنش قائم مقام وزیر بهداشت را به دنبال داشت. وی با بیان اینکه از بازار ۱۰ هزار میلیاردی سیگار، ۵۰ درصدش سود است و به جیب افراد سودجو می‌رود، گفت: هزینه درمان مستقیم و غیرمستقیم عوارض ناشی از سیگار سالانه حدود ۸۰هزار میلیارد تومان است؛ درحالی که بودجه هدفمندی که برای طرح تحول نظام سلامت در نظر گرفته شد، مجموعا ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

 

سیگار عامل 14 نوع سرطان

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در کشور ۷ میلیون سیگاری بزرگسال بالای ۱۵ سال داریم، افزود: در ایران سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال خرج خرید سیگار می‌شود. این در حالی است که هزینه درمان مستقیم بیماری‌های مرتبط با دخانیات ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است و هزینه درمان غیر مستقیم در این حوزه که منجر به از دست رفتن سال‌های عمر می‌شود ۴۰ هزار میلیارد تومان است. بنابراین سالانه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان به دلیل مصرف دخانیات خسارت می‌بینیم. در حالی که بودجه هدفمندی که برای طرح تحول نظام سلامت در نظر گرفته شد، مجموعا ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

 

موثرترین راه پیشگیری، افزایش قیمت سیگار است

وی همچنین اظهار کرد:‌ درست است که با آموزش و پیشگیری می‌توانیم در کاهش مصرف سیگار نقش ایفا کنیم، اما این اقدامات اصلا کافی نیست. موثرترین استراتژی برای کاهش مصرف سیگار خصوصا در نوجونان و جوانان و اقشار فقیر و متوسط جامعه آن است که قیمت سیگار را برای مصرف کنندگان گران کنیم. بنابر این بهترین راه کاهش مصرف سیگار افزایش مالیات بر سیگار است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی نرخ مناسب مالیات برای کاهش مصرف سیگار ۷۵ درصد قمیت خرده فروشی است و باید این مالیات را صرف تحرک مردم، تغذیه آنان و بهداشت و درمان‌شان کنیم، اما در ایران مالیات بر سیگار تنها ۱۰ درصد قمیت خرده فروشی است.

 

سود 5 هزار میلیارد تومانی سودجویان از سیگار

وی با بیان اینکه از بازار ۱۰ هزار میلیارد تومانی سیگار، ۵۰ درصدش سود است و به جیب افراد سودجو می‌رود، گفت:‌ میزان اشتغال در این حوزه ۳۰۰۰ نفر است و ما با منابع ناشی از مالیات بر سیگار می‌توانیم این سه هزار نفر را در صنایع مولدتر به کار بریم.

 

وزیر بهداشت:

به تجربیات بین‌المللی احترام بگذاریم

در ادامه واکنش‌ها روز گذشته وزیر خراسانی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در واکنش به اعتراض‌ها در موافقت با افزایش مالیات بر دخانیات فت: به هر نسبت که مبلغ سیگار افزایش یابد، دسترسی کاهش خواهد یافت و در این زمینه لازم است از تجربیات بین‌المللی استفاده شود.

سیدحسن قاضی زاده‌هاشمی در واکنش به برخی تلاش‌ها برای پایین نگه داشتن قیمت سیگار به بهانه کنترل قاچاق آن، گفت: به نظر من در این موضوع نیز باید به تجربیات بین‌المللی احترام بگذاریم و از آن‌ها استفاده کنیم.

 

ایران ارزان‌ترین سیگار دنیا را دارد

وی افزود: قیمت سیگار در همه جای دنیا گران‌تر از ایران است، دلیلش هم آن است که بالاخره قیمت روی مصرف اثر می‌گذارد. طبیعی است که اگر سیگار رایگان شود، مصرفش بسیار بیش از میزان فعلی افزایش خواهد یافت. اما به هر نسبت که مبلغ افزایش یابد، دسترسی کاهش پیدا خواهد کرد.

وزیر بهداشت گفت: بر همین اساس این که بعضی‌ها با افزایش مالیات بر سیگار مخالفت کنند، در حالی که این موضوع هم روی مصرف اثر می‌گذارد و هم برای خزانه یک منبع درآمد است، حقیقتا من متوجه علت مخالفت آنها نمی‌شوم. اگر مالیات مناسب وضع شود مصرف حتما کاهش خواهد یافت و این تبلیغ در جامعه که با افزایش مالیات، قاچاق افزایش می‌یابد، غلط و اشتباه است و با توجه به مطالعه انجام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، حتما مصرف کاهش پیدا خواهد کرد.

 

نماینده نیشابور در مجلس:

مجلس می‌خواهد خودش مالیات بر سیگار را تعیین کند

نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس به عنوان یکی از موافقین افزایش مالیات بر کالاهای دخانی در این باره گفت: در حال حاضر مالیات بر واردات سیگار حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد است که باید در سال ۹۷ به ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

حمید گرمابی افزود: درآمد حاصل از مالیات بر کالاهای دخانی باید صرف سلامت شود، چراکه سیگار برای سلامت مضر است و پیامدهای خوبی بر سلامت افراد جامعه ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه به جای خروج ارز از کشور باید بیشتر از تولیدات داخل استفاده شود، افزود: پیشنهاد شده که مالیات سیگار 10 درصد در تولید داخل، 15 درصد در تولید مشترک و 20 درصد در بخش واردات افزایش یابد.

 

مافیای سیگار

وی اضافه کرد: دولت اصرار دارد که تعیین میزان مالیات بر سیگار به خود دولت واگذار شود اما مجلس این اعتقاد را دارد که نمایندگان این مالیات را مشخص کند.

گرمابی با اشاره به وجود مافیا در واردات سیگار، یادآور شد: در هر کاری از جمله واردات سیگار برای جلوگیری از ایجاد رانت باید نظارت شدید و قوانین شفاف شود.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق:

مجلس دود سیگار را کم نکرد

اگر چه به نظر می‌رسید که با توجه به فضای موجود نمایدگان مردم در خانه ملت با افزایش مالیات بر سیگار موافقت کنند، در کمال ناباوری روز گذشته عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ از مخالفت اعضای این کمیسیون با افزایش مالیات خبر داد.

اکبر ترکی افزود: در برنامه ششم میزان عوارض برای سیگار مشخص شده و دولت نیز باید آن را اجرایی کند البته طی روزهای اخیر وزارت بهداشت برای تامین منابع پایدار برای حوزهسلامت خواستار الحاق بندی به تبصره 6 لایحه بودجه 97 برای افزایش 35 تومانی هر نخ سیگار تولید داخلی شد.

 

باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت کرد

نماینده فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی، افزود: این موضوع در نشست روز دوشنبه کمیسیون تلفیق مجلس مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت نمایندگان با تصویب آن مخالفت و آن را به دولت ارجاع دادند تا دولت بر اساس برنامه ششم عوارض دخانیات را مشخص و لحاظ کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 ادامه داد: وزارت بهداشت بر این باور است که عوارضی اضافه بر برنامه ششم باید اخذ شود؛ نمایندگان نیز معتقد هستند که مصرف دخانیات تهدید سلامت مردم، افزایش مرگ و میر، هزینه‌های درمان، پیشگیری و توانبخشی را به دنبال دارد از سویی باید دغدغه‌های تولیدکنندگان داخلی را مدنظر قرار داد و از آنها حمایت کرد.

 

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *