عظیم تاریخ‌ساز شد

قیچی‌ساز هیمالیانورد پرافتخار ایرانی بامداد جمعه به سمت قله لوتسه حمله کرد و توانست بدون کپسول اکسیژن چهارمین قله بلند دنیا (ارتفاع ۸۵۱۶ متر) را فتح کند.

عظیم قیچی ساز با فتح این قله، جزو ۱۶ رکورددار جهان شد که بدون استفاده از کپسول اکسیژن و شرپا، تمام ۱۴ قله بالای هشت هزار متری را پیموده‌اند.

برودپیک، دائولاگیری٬ نانگاپاربات٬ کانچن چونگا٬ گاشربروم۱ و ۲٬ آناپورما٬ کی۲ ٬ ماناسلو٬ ماکالو٬ چو آیو٬ شیشاپانگما، اورست و لوتسه ۱۴ قله هشت هزاری است که او موفق به فتح آن ها شده است.

حسین مقدم و سعید میرزایی نیز کوهنوردان ایرانی هستند که به  همراه عظیم به قله لوتسه رسیدند. حسین مقدم نیز همانند عظیم قیچی ساز بدون کپسول اکسیژن در حال فتح لوتسه است.

ایرج معانی و محمود هاشمی نیز پیش از او به لوتسه رسیده بودند.

بدین ترتیب عظیم قیچی ساز، حسین مقدم، سعید میرزایی، ایرج معانی و محمود هاشمی پنج کوهنورد ایرانی هستند که در بهار ۹۶ موفق به فتح لوتسه شدند.

 

پیام تبریک وزارت ورزش به عظیم قیچی‌ساز

وزارت ورزش و جوانان موفقیت اخیر کوهنورد کشورمان را تبریک گفت.

در این پیام آمده است:

موفقیت ارزشمند کوهنوردان ایرانی در صعود به قلل مرتفع هیمالیا، خاصه افتخار ارزنده و ماندگار کسب شده توسط “عظیم قیچی ساز” در ثبت نام اولین ایرانی در باشگاه هشت هزار متری‌های جهان را به وی، خانواده‌اش، فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، کوهنوردان و همنوردان ایشان و مردم ورزش دوست و قدرشناس ایران، تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

 

بازتاب پيوستن قيچی‌ساز به باشگاه 8 هزار متری‌ها در سايت‌های خارجی

صعود قيچي ساز به قله لوتسه و پيوستن او به باشگاه 8 هزار متري‌ها در يک سايت خارجي بازتاب داشت.

عظيم قيچي ساز کوهنورد مشهور و هيماليانورد توانمند کشورمان روز جمعه توانست با فتح قله 8516 متري لوتسه وارد باشگاه 8 هزار متري‌ها شود.

اين صعود در سايت‌هاي خارجي هم بازتاب داشت.

سايت ghm-alpinisme.fr به صعود قيچي ساز پرداخت و نوشت، او با رسيدن به لوتسه وارد اين باشگاه شد. او 14 قله را فتح کرده و که 13 مورد آن بدون اکسيژن بوده است. اين اتفاق قابل توجه بوده و فرصت خوب براي کوهنوردي و صعود‌هاي ورزشي ايران است.

قيچي ساز نحستين کوهنورد ايراني است که وارد باشگاه 8 هزار متري‌ها شده است. تاکنون حدود 35 نفر هر 14 قله بالاي 8 هزا متر جهان را فتح کرده اند.

 

قیچی ساز در راه بازگشت از لوتسه

قیچی ساز که در روز جمعه 29 اردیبهشت با فتح قله لوتسه به باشگاه هشت هزاری ها پیوست، اکنون در راه بازگشت، به کمپ سه لوتسه و اورست رسیده است.

عظیم قیچی‌ساز هیمالیانورد پرافتخار ایرانی که توانست بدون کپسول اکسیژن و شرپا چهارمین قله بلند دنیا لوتسه (ارتفاع ۸۵۱۶ متر) را در روز جمعه فتح کند، اکنون در بیس کمپ اصلی (کمپ سه اورست و لوتسه) مستقر شده است.

عظیم قیچی ساز با فتح قله لوتسه، جزو ۱۶ رکورددار جهان شد که بدون استفاده از کپسول اکسیژن و شرپا، تمام ۱۴ قله بالای هشت هزار متری را پیموده‌اند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *