نماز، تقوی را در انسان نهادینه می‌کند

یک مرجع تقلید شیعیان گفت: نماز در حیات انسان نقشی محوری دارد و سبب نهادینه شدن تقوی در انسان می‌شود.

آیت‌الله نوری همدانی روز دوشنبه در آیین پایانی همایش ملی علمی-پژوهشی نماز، ولایت و مسجد در فرهنگ رضوی که در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، افزود: بنابر فرمایش حضرت امام رضا(ع) نماز هر شخص باتقوایی را به خدا نزدیکتر می‌کند.

وی بیان کرد: براساس آیات قرآن، نماز خواندن و عبودیت پروردگار، محور دعوت انبیا بوده است و آرزوی آنان این بوده است که بچه‌های آنها نمازخوان باشند، بنابراین ما هم اگر می‌خواهیم فرزندانمان دیندار و نماز خوان باشند، باید این خواسته مهم را از درگاه الهی مسالت کنیم.

این مرجع شیعه اظهار کرد: نماز بهترین شکل رابطه با خداست و عبادتی به زیبایی نماز نیست، نماز به مانند چشمه آب زلال و پاکی است که انسان روزانه پنج نوبت خود را در این چشمه پاک می‌شوید و طاهر می‌شود و این طهارت پیوستگی، انسان را از آلودگی‌ها و گناهان دور می‌دارد.

آیت الله نوری همدانی گفت: اولین چیزی که از انسان در آخرت محاسبه می‌شود، نماز است، اگر چنانچه نماز او قبول شود و صحیح باشد، بقیه اعمال او نیز صحیح و قبول است و اگر نماز او رد شود، بقیه اعمال او نیز غیرقابل قبول است.

این مرجع تقلید ادامه داد: بحث در مقوله نماز، ولایت و مسجد فراوان است و در این مقال کوتاه نمی‌گنجد اما تبیین آنها و تلاش برای تحقق آنها در جامعه اسلامی امری بسیار لازم و ضروری است.

وی افزود: از این بابت که همایش ملی علمی – پژوهشی نماز، ولایت و مسجد در فرهنگ رضوی با مشارکت نهادهای مختلف فرهنگی در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در جوار بارگاه منور رضوی برگزار می‌شود، از تلاش همه دست‌اندرکاران تقدیر می‌نمایم.

 

سبک زندگی تلفیقی مورد تایید مقام معظم نیست

در ادامه این مراسم نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز یک سبک زندگی تلفیقی در جامعه رواج یافته که هرگز مورد تاکید مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان نیست.

حجت‌الاسلام علی سعیدی افزود: طبق فرمایش امام علی(ع) ذریه و تحقق تمامی شروط در تحقق «لااله‌الاالله» است و پوشش‌دهنده تمام زمان‌ها و مکان‌هایی که انسان است.

وی اضافه کرد: اگر بررسی‌ نسبت به جوامع داشته باشیم با نارسایی‌هایی مواجه می‌شویم که علت آن در اجرای نادرست طرح‌ها و برنامه‌های ترسیم شده بوده است و اصل طرح‌ها دارای اشکال نبوده است‌.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: طرح جامع ذات باری‌تعالی در ۶ لایه جهان بینی، مبانی و اصول، نظام مدیریت و قانون‌گذاری، قواعد کلی حاکم بر اراده انسان، قواعد زندگی در شهر و محیط خانه و خانواده ترسیم شده است و بین عمل و آخرت رابطه‌ای عینی وجود دارد.

سعیدی گفت: قواعد کلی در حق و باطل و بدی‌ها و خوبی‌ها تدوین شده است و در این رابطه ۳۰ تفاوت میان جوامع اسلامی و اروپایی شناسایی شده است که از جمله این قواعد می‌توان به حلال‌ها و حرام‌ها، پاک‌ها و ناپاک‌ها، هنجارها و ناهنجارها و غیره اشاره کرد.

 

 

مدارس به وحدت حوزه و دانشگاه بپیوندند

وی با تاکید بر اینکه نظام آموزش و پرورش اگر می‌خواهد در راستای مسیر الهی گام بردارد باید سازوکار خود را تغییر دهد، خاطرنشان کرد: مدرسه هم باید به جمع وحدت میان حوزه و دانشگاه بپیوندد و اردوهای مختلط، درس‌های همراه با رقص، عدم تفکیک‌های جنسیتی، تغذیه، پوشش و سبک زندگی نامناسب و ساخت و کار مهندسی و آموزشی غربی و سکولاری را کنار بگذارد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  با انتقاد از ترویج سبک زندگی تلفیقی در جامعه، اضافه کرد: امروز یک سبک زندگی تلفیقی در جامعه رواج یافته که هرگز مورد تاکید مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان نبوده و نیست و در این نوع سبک مواردی که برای فرد اجراکننده منفعت داشته گلچین شده است.

وی گفت: امروز بیش از هر گروهی باید روی دو گروه سنی نوجوان و جوان کار کرد و یک سخنران مومن، دورنگر، خوش‌بیان و باسلیقه و آگاه به اوضاع و شرایط سیاسی روز می‌تواند قلب‌های نوجوانان و جوانان را با نورانیت مکتب اسلام و انقلاب اسلامی صیقل دهد.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *