کاهش نرخ سودهای بانکی تنها یکی از فاکتورهای رونق تولید است

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: هر چقدر هم که نرخ سود بانکی کاهش یابد، اگر بازاری برای فروش کالاهای تولیدی وجود نداشته باشد، کاری از پیش نمی‌بریم. در واقع کاهش نرخ سودهای بانکی تنها یکی از فاکتورهای بهبود بخش تولید است.

محمود منصوری افزود: تغییر در نرخ سود بانکی بر این اساس که اقتصاد کشور، اقتصادی بانک‌محور است، بر جامعه بسیار اثرگذار است. همچنین این تغییرات بر میزان سپرده‌گذاری‌های مردم در بانک‌ها و یا گسیل این سپرده‌ها به سمت بازار و بخش‌های تولیدی می‌تواند تاثیر داشته باشد.

وی افزود: زمانی که بانک‌ها یکسری سودهایی را به سپرده‌ها پرداخت می‌کردند بعضی از بانکها و موسسات مالی و اعتباری نرخ‌های تعیین شده برای پرداخت سود را رعایت نمی‌کردند و خارج از عرف مورد نظر بانک مرکزی سودهای  بالایی پرداخت می‌شد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به لحاظ اینکه لجام گسیختگی در پرداخت سود ادامه پیدا نکند، بانک مرکزی به این قضیه ورود پیدا کرد و نرخ سود بانکی بر مبنای آنچه که نرخ تورم تعیین می‌کند، لحاظ شد.

منصوری با بیان اینکه امکان پرداخت سود سپرده و سود تسهیلات با نرخ 18درصد به صورت همزمان برای بانک‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: از لحاظ هزینه‌هایی که برای بانک‌ها ایجاد می‌شود، نمی‌توان با این نرخ 18 درصد سود پرداخت کرد و سهام‌داران بانکی را راضی نمود. در واقع تعیین نرخ 18 درصد سود برای بانک‌ها امری منطقی نبود.

وی با اشاره به تدبیر بانک مرکزی مبنی بر هماهنگ سازی نرخ سود سپرده‌های بانکی با نرخ تورم عنوان کرد: در مرحله جدید کاهش نرخ سودهای بانکی که به 15 درصد رسیده، شرایط بینابینی وجود دارد؛ یعنی این نرخ سود نه به قدری کم است که برای مشتری صرفه نداشته باشد و آنقدر بالاست که مشتری همه سپرده‌های خود را در بانک حفظ کند. در واقع بانک مرکزی در این برنامه خود نرخ سود متوسط را انتخاب کرد تا مردم مخیر باشند در بازار سرمایه‌گذاری کنند و یا در بانک‌ها سپرده‌گذاری نمایند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی اضافه کرد: در حال حاضر عملا حق انتخاب با مردم است اما در گذشته حق انتخاب با مردم نبود و هر فردی که پولی دشت، آن را در بانک‌ها قرار می‌داد اما اکنون چند فاکتور مختلف برای مشتریان در نظر گرفته شده که بر مبنای آن مشتری می‌تواند در حوزه‌هایی مانند اوراق مشارکت، سهام، بانک، بازار و یا مسکن سرمایه‌گذاری کند.

منصوری گفت: در حال حاضر همه موظف شده‌اند که این نرخ را رعایت کنند. اجرای این طرح نویدبخش آینده خوبی برای تحرک بازار و پویا شدن مردم در سایر بخش‌های اقتصادی مثل کشاورزی، مسکن، صنعت و صادرات است.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *