گردشگری پایدار، ابزاری برای توسعه

نشست خبری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مناسبت هفته گردشگری در هتل آبان برگزار شد. در این نشستمحمدرحیم رهنمامدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، سعید ولی‌زاده رئیس اتحادیه دفاتر خدمات مسافرتی خراسان‌رضوی، محمد قانعی رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی، یوسف بیدخوری جانشین معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، مهدی آجیلیان نایب رئیس اتحادیه هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذیرها، قربانی،تکتم خندان‌دل رئیس اتحادیه راهنمایان گردشگری خراسان‌رضویحضور داشتند.

در ابتدای جلسه رهنما ضمن تسلیت به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری این‌ماه، ضمن خیرمقدم و تبریک به مناسبت هفته گردشگری گفت: این هفته فرصت مغتنمی برای ماست تا نقش و اهمیت گردشگری را در توسعه کشور بیان کنیم و از تلاش و خدمات متولیان گردشگری در بخش‌های دولتی و خصوصی تقدیر شود.

وی افزود: اهمیت گردشگری به حدی است که امسال سازمان جهانی گردشگری، گردشگری پایدار را ابزاری برای توسعه نام‌گذاری کرده است و ما نیز به دنبال همین گردشگری پایدار هستیم که می‌تواند نقش اساسی را در انتقال میراث، ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و هنری ما از گذشته و حال به آینده داشته باشد و همچنین بتواند منشا مناسبی برای ایجاد اشتغال و درآمد پایدار در مقابل با حوادث داشته باشد.

رهنما ادامه داد:  توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی و توسعه زیست محیطی جزو اهداف سه گانه توسعه پایدار هستند. ما نیز در پی این هستیم تا بتوانیم نقش مهمی را در این زمینه ایفا کنیم چرا که برای سازمان ملل و سازمان جهانی گردشگری بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: هر سال در ایران و خراسان هم مراسمی برگزار می‌شود و امسال همین روند توسط تشکل‌های مختلف برگزار خواهد شد. برنامه‌ها از پنجم آغاز و تا 12 مهرماه ادامه خواهد داشت. اهدا گل به گردشگران و زائرین، نواختن زنگ گردشگری در مدارس مشهد و شهرستان‌ها، تجدید بیعت با شهدا، برگزاری همایش بیوتروریسم، شرکت در نماز جمعه، برگزاری تورهای رایگان مشهدگردی، رایگان شدن موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی در 5 مهرماه، برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های نقاشی، تقدیر از پیشکسوتان حوزه گردشگری، تبلیغات محیطی گردشگری با همکاری شهرداری برای معرفی این بخش، سخنرانی‌ها و برنامه‌های دیگری است که در این بخش طی این چند روز برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه گردشگری حرف اول توسعه را می‌زند تصریح کرد: گردشگری یعنی محور توسعه و به عنوان اقتصاد فرهنگی در سطح جهان مطرح است. در چشم‌انداز کشور 1402 بیست میلیون گردشگر خارجی دیده شده و 20 میلیارد درآمد حاصل از گردشگری جزو بودجه کشور در نظر گرفته شده و نقش رسانه و تبلیغات در این میان بسیار مهم است. هدف ما داشتن گردشگری آسان، ارزان، ایمن و هوشمند و پایدار است که اگر با این اهداف حرکت کنیم می‌توانیم به عنوان یکی از مقاصد عمده گردشگری نه تنها برای گردشگری داخلی بلکه برای گردشگران خارجی نیز داشته باشیم. ما باید خود را با این جهت‌گیری‌های کلی هماهنگ کنیم. محور توسعه استان هم گردشگری است. باید مدیران نیز بتوانند به خوبی از عهده مسئولیتی که بر دوش آنهاست برآیند و با حمایت از این بخش، سعی در رفع موانعی که پیش رو هست داشته باشند.

 

 

محور اقتصاد مشهد بر مبنای گردشگری تنظیم شده

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان‌رضوی در ادامه این نشست گفت: محور اقتصاد مشهد بر مبنای گردشگری تنظیم شده و همگی باید این خط سیر را رعایت کنیم. گردشگری به نوعی صادرات نامرئی به حساب می‌آید. طبق آمارها و بررسی‌ها یک گردشگر حداقل 1500 دلار با خود همراه دارد و این میزان به اندازه 30 تا 50 بشکه نفت است. ما قدر گردشگر را نمی‌دانیم و انتظار داریم مسئولین استان انعطاف پذیری لازم را جهت تسهیل ورود گردشگر به استان داشته  باشند.

محمد قانعی تاکید کرد: امروز لازم است که نشاط بیشتری در شهر مشهد فراهم شود تا گردشگر ماندگاری بیشتری را در این شهر داشته باشد. میزان ماندگاری به میزان دو روز و کمتر از دو روز رسیده است. وقتی یک روز بیشتر بماند 50درصد افزایش ماندگاری و این امر برای ما خیلی خوب است. باید راه‌های ماندگاری مسافر در مشهد را پیدا و به آن عمل کنیم.

وی افزود: در هفته گردشگری برای کلیه گردشگرانی که از طریق تورها و آژانس‌ها به مشهد می‌آیند 50 درصد تخفیف ویژه در نظر گرفته‌ایم که بیشتر به نیت فرهنگ‌سازی سفر دسته جمعی و گروهی برای گردشگران است. برای افرادی هم که به صورت عادی به هتل‌ها مراجعه می‌کنند 30 درصد تخفیف در نظر گرفته‌ایم. قانعی ادامه داد: دهه پایانی ماه صفر یکی از زمان¬‌های پیک حضور مسافر در مشهد است که امسال در ایام فوق بالغ بر 2 میلیون و 600 هزار زائر وارد مشهد مقدس شدند، با این وجود هنوز ظرفیت خالی در هتل، هتل¬آپارتمان-‌ها و مهمان‌پذیرها موجود بود و مسافران نباید به سراغ منازل شخصی و بدون مجوز می¬‌رفتند.

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان‌رضوی تصریح کرد: بازرسی¬‌ها به صورت مستمر از هتل¬‌ها انجام می¬‌شود و خوشبختانه در این ایام هیچ تخلف قابل توجهی از لحاظ ارائه خدمات و مسائل امنیتی در هتل¬‌ها رخ نداد.قانعی با انتقاد از سختگیری شهرداری در مورد تابلوی سردرب هتل¬‌ها خاطر نشان کرد: نبودن تابلوی شناسایی در سر درب هتل، سبب مراجعه بیشتر مسافران به منازل شخصی و غیرمجاز می¬‌شود به همین دلیل از شهرداری خواستاریم تا نسبت به اخذ مالیات برای تابلوهای شناسایی تجدید نظر کند.

 

ماندگاری زائر یکی از برنامه‌های مهم در حوزه گردشگری

رئیس اتحادیه دفاتر خدمات مسافرتی خراسان‌رضوی در ادامه جلسه با اشاره به برگزاری برنامه‌های مشهدگردی در هفته گردشگری اظهار داشت: از 5 مهرماه زنگ مشهدگردی در مدارس نواخته می‌شود و طی برنامه‌هایی که داریم بازدید دانش آموزان در آرامگاه فردوسی و توس را در قالب تورهای مشهد گردی خواهیم داشت.

سعید ولی زاده اعلام کرد: ماندگاری زائر یکی از برنامه‌های مهم در حوزه گردشگری است و باید زائر را بیشتر در شهر نگه داریم و علاوه بر زیارت، سیاحت را هم برای آنها فراهم کنیم. در استان مکان های بسیار خوبی را برای سیاحت زائرین داریم که می‌توان از  آنها برای توسعه گردشگری استفاده کرد.

وی تاکید کرد: هدف اصلی ما تورهای گروهی است که بتوانیم بیشتر به آنها رسیدگی کنیم و حرم گردی از جمله بخش هایی است که برای آنها در نظر گرفتیم تا از موزه های حرم و مکان های زیارتی دیدن کنند. در ترویج گردشگری باید عملکرد ما طوری باشد که سفر گردشگر بهینه‌سازی شود تا بتوانیم از این طریق با ماندگاری بیشتر مسافرین بهره کافی ببریم.

همچنین تکتم خندان‌دل رئیس اتحادیه راهنمایان گردشگری خراسان‌رضوی با بیان اینکه راهنمایان بیشترین نقش را در جذب توریست دارند، اظهار داشت: راهنمایان گردشگری در برنامه‌های این هفته حضور دارند ضمن اینکه در هفته گردشگری برای آشنایی با آئین‌های محرم توری توسط راهنمایان گردشگری در روستای نوذه توابع تربت حیدریه برگزار می‌شود.

 

 

گزارشی از حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *