برنامه بلندمدت آب در همه شهرهای استان

سرپرست وزارت نیرو گفت: هیچ یک از شهرهای استان خراسان رضوی نباید فاقد برنامه جامع بلندمدت آب باشند و باید در آن حداقل تا سال 1420 برنامه داشته باشند.

ستار محمودی عصر پنجشنبه در دهمین جلسه تامین آب خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، افزود: وزارت نیرو در بخش آب 2 اولویت دارد که یکی مناطق مرزی و دیگری مناطق کویری است و استان خراسان رضوی هر دوی این ویژگی‎ها را دارد و بر این اساس در شاخص بندی‌هادر اولویت قرار می‌گیرد.

وی گفت: کارهای کوچک و میان مدت که در حال اجرا هستند نباید خیلی وقت ما را بگیرد و باید به طرح‌هایبلندمدت و کلان پرداخت هر چند با انتقاداتی مواجه باشد.

او افزود: وقتی در سال 1376 قرار بود سد دوستی ساخته شود خیلی اما و اگر مطرح شد اما در نهایت این سد ساخته شد و اکنون کمک کار ماست و بخش مهمی از آب کلانشهر مشهد را تامین می‌کند.

وی گفت: یکی از پروژه‎های مهم برای تامین آب مشهد انتقال آب از هزار مسجد است که تردیدی نیست که باید اجرا شود و تشکیک در این که سالانه 58 میلیون متر مکعب یا 78 میلیون متر مکعب آب نصیب مشهد می‌کند نباید مانع اجرایی شدن این پروژه شود.

محمودی از مسئولان وزارت نیرو خواست ظرف یک ماه آینده مشخص کنند که دقیقا چه میزان آب از هزار مسجد به مشهد منتقل می‌شود و تاکید کرد: اختلاف بر سر 20 میلیون متر مکعب نباید مانع اجرای این طرح شود.

وی با تاکید بر تداوم زنجیروار اجرای طرح جایگزینی پساب مشهد به جای آب کشاورزی افزود: مهمترین بحث امروز ما بحث انتقال آب از دریای عمان به مشهد است که برای گذر از مشتقات این طرح به برکات آن باید ساختار روشنی برای تعقیب کار داشت.

سرپرست وزارت نیرو گفت: مسئولیت پیگیری کلان این طرح بر عهده شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و کارفرمای محلی اش شرکت آب منطقه‌ای خراسان است لذا نباید دیگر دستگاهها در این خصوص کارشناسی بخواهند بلکه انتظار آن است که تنها باید در گلوگاهها مشکلات بزرگ این طرح را حل کنند.

محمودی افزود: طرح انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور و شهر مشهد نیازمند جذب یک مشاور راهبردی برای اجراست که سیمای آن و گزینه‎های مطرح در هر مرحله را مشخص کند چون وقتی خودتان به شکل روشن بدانید که چه کار می‌خواهید بکنید می‌توانید حمایت مراجع بالاتر را هم جلب کنید.

وی بر ضرورت داشتن یک مدل مالی در این طرح تاکید کرد و گفت: قیمت آبی که قرار است از دریای عمان به زاهدان، بیرجند و مشهد بیاید چند برابر آب محلی قیمت دارد که باید تبعات این امر را با داشتن مدل مالی مشخص حل کرد.

سرپرست وزارت نیرو افزود: این بدان معناست که باید نسخه مالی برای سرمایه گذاری و بهره برداری ارائه و برای بقای پروژه از آن استفاده شود.

محمودی گفت: با توجه به ابعاد گسترده طرح انتقال آب دریای عمان به سه استان شرقی کشور از جمله مشهد، در همه جهات به خصوص مالی باید روی این پروژه با حضور مقامات عالی کشور از جمله رئیس جمهوری یا معاون اول وی متمرکز شد لذا برگزاری جلسه با حضور این مقامات برای حل مشکلات پیش روی این طرح، ضروری است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *