شیطنت دلالان و آسیب دیدن بازار زعفران

نماینده مردم تربت حیدریه،زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: با آغاز فصل برداشت زعفران، دلالان با شیطنت‌هایی چون ادعای حجم بالای تولید و یا میکروبی بودن زعفران، به بازار این محصول شوک وارد کرده و کشاورزان را متضرر می‌سازند.

سعید باستانی، پنجشنبه در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی در محل بانک زعفران ایران زمین در تربت حیدریه، با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی منطقه تربت حیدریه، اظهار کرد: اقتصاد این منطقه بر کشاورزی بنا شده و با توجه به حجم بالای اشتغال و کارگری در این بخش، انتشار هر خبر منفی و یا اقدام شیطنت آمیز این حوزه را با چالش جدی مواجه می‌کند.

وی با اشاره به لزوم نقش آفرینی شورای ملی زعفران برای حمایت از این محصول، گفت: تولید هر کیلوگرم زعفران برای کشاورز 50 میلیون ریال هزینه دارد و لذا باید تدبیری اتخاذ شود تا در فصل برداشت محصول کشاورزان به عنوان تولید کنندگان، متضرر نشوند.

باستانی بر ضرورت سورتینگ پیاز زعفران تاکید کرد و گفت: موکلان بالغ بر 60 نماینده مجلس در حوزه زعفران درگیر هستند و لذا نمی توان با توسعه کشت این محصول مقابله کرد، اما با توجه به انبارها و سالن‌هایبزرگ تعاون روستایی و سازمانهای مرتبط، باید موضوع سورتینگ پیاز زعفران در دستور کار قرار گیرد.

وی وضعیت پیله ابریشم را دومین مشکل این منطقه عنوان کرد و گفت: بخش بایگ تربت حیدریه که زمانی حدود 86 درصد ابریشم کشور را تامین می‌کرد امروز به دلیل مشکلات فراوان این حوزه با مشکل مواجه شده و به دنبال صندوق حمایت از پیله و ابریشم هستیم که موافقت اولیه آن توسط معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری اخذ شده است.

وی بیان کرد: انتظار ما این است که اگر این صندوق به هر دلیلی تشکیل نشد دست کم با سایر صندوق‌هایحمایتی بخش کشاورزی ادغام شود تا صنعت پیله و ابریشم که می‌تواند 10 هزار اشتغالزایی را در منطقه ایجاد کند، بدون حامی نماند.

نماینده تربت حیدریه بر لزوم تعریف چند طرح تحقیقاتی برای این منطقه تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود سازمان تحقیقات کشاورزی که حجم زیادی از اعتبارات وزارتخانه در آنجا هزینه می‌شود چندین طرح تحقیقاتی برای زعفران، انار، پیله و ابریشم و پسته در این منطقه تعریف کرده و ثمره این تحقیقات در مزارع مورد بهره برداری قرار بگیرد.

رئیس بانک زعفران ایران زمین تربت حیدریه نیز در این نشست هدف از تاسیس این بانک را، به عنوان نخستین بانک زعفران ایران، حفظ و نگهداری بهداشتی و کنترل شده زعفران عنوان کرد.

غلامرضا کریمی افزود: جلوگیری از سلف خری و به باد رفتن دسترنج کشاورزان از دیگر اهداف تشکیل بانک است و برنامه بعدی نیز تهیه و معرفی برند زعفران ایرانی خواهد بود که هم اکنون توسط کارشناسان یک شرکت خصوصی که این بانک نیز از زیرمجموعه‌هایآن است، در حال تدوین است.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت کنونی بانک 10 تن است ولی پیش بینی افزایش ظرفیت و فضای بانک به منظور تا سطح 20 تن نیز شده است.

وی در خصوص نحوه فعالیت این بانک توضیح داد: ابتدا زعفران دریافتی در آزمایشگاه مورد تایید جهاد کشاورزی از حیث کیفی مورد ارزیابی قرار گرفته و در مرحله بعد با تنظیم سندی، شناسنامه زعفران دریافتی از نظر وزن و کیفیت، تهیه و به امضای دو طرف می‌رسد که این سند در حکم اوراق مشارکت قابل واگذاری به غیر خواهد بود.

کریمی افزود: هر زمان کشاورز قصد دریافت زعفران خود را داشته باشد، معادل ریالی زعفران و بر اساس نرخ روز مبلغ زعفران به وی اعطا می‌شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز در این نشست گفت: بازار مصرف زعفران هیچگونه برند تولیدی و یا چهارچوبی ندارد و این خلاء در بخش نظارتی با فعالیت‌هایزیرزمینی این حوزه، استانداردسازی این محصول را به مخاطره انداخته است.

احمدعلی موهبتی با اشاره به تولید سالانه 32 تن زعفران در منطقه تربت حیدریه، از کم کاری در حوزه مصرف زعفران انتقاد کرد و گفت: علی رغم اینکه محصول زعفران به لحاظ نشاط و شادابی و همچنین تغذیه و سلامت جامعه بسیار اثرگذار است متاسفانه برای فرهنگ سازی مصرف این محصول اقدام قابل توجهی نشده است.

وی افزود: اگر سرانه مصرف هر ایرانی در سال 10 گرم زعفران باشد باید سالانه 800 تن محصول تولید شود و این در حالی است که تولید این محصول در کشور از 200 تن تجاوز نمی کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *