«نهادسازی محصولات کشاورزی» از برنامه‌های دولت دوازدهم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: نهادسازی محصولات کشاورزی توسط تولید کنندگان و عرضه به بازارهای هدف با پشتیبانی دولت از برنامه‌های بلندمدت این وزارتخانه است.

محمود حجتی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از چند طرح کشاورزی در بخش جلگه‌رخ تربت حیدریه به خبرنگاران افزود: ما در برنامه داریم که برای تثبیت و احقاق حقوق تولید کنندگان بخش کشاورزی در فصل برداشت محصول، نهادهای عمومی مانند تعاون روستایی و سازمان‌های مرتبط با پشتیبانی بانک کشاورزی حضور داشته و با کمک تولید کننده عرضه و تقاضا را تعادل ببخشند تا از سوءاستفاده دلالان و اجحاف به کشاورزان جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه برای این اقدام 2 رویکرد پیش بینی شده، افزود: اولین برنامه خرید و فروش تفاهمی محصولات است اما در رویکرد دوم قرار است با مشارکت تولید کننده موسساتی راه اندازی شود تا با قیمت توافقی محصولات کشاورزان را نگهداری و در زمان مناسب به بازار عرضه کنند.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: البته در این طرح در همان ابتدا درصدی از پول محصول به کشاورز پرداخت می‌شود تا برای ارتزاق خود دچار مشکل نشود تا زمانی که محصول وی در زمان مساعد به بازار عرضه شود، در غیر این صورت به همان قیمت تفاهم شده محصول خود را به بانک به فروش برساند.
حجتی در خصوص طرح احیا و لایروبی قنوات نیز گفت: ایران در طول تاریخ خود با کمبود منابع آبی مواجه بوده و امروز نیز باید خودمان را با همین منابع محدود تطبیق داده و در راستای بهره‌وری کامل از آن تلاش کنیم.
وی افزود: ساختار قنات، بر پایه بهره وری بهینه از سفره‌های زیرزمینی به صورت پایدار و با رعایت مسائل زیست محیطی بوده که در دهه‌های گذشته توجه چندانی به آن نشده و ما به عنوان وارثان این میراث گرانبها باید از آن صیانت کنیم.
حجتی گفت: به همین منظور اعتباراتی از سوی دولت برای نگهداری و احیای قنات‌ها اختصاص یافته و تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از منابعی که در اختیار داریم قنوات را حفظ کنیم.

 

ارزان‌ترین تسهلات برای کشت گلخانه‌ای

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سفر خود به خراسان رضوی در حاشیه بازدید از طرح گلخانه هیدروپونیک شرکت سیمان زاوه گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای از طرح‌های مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی است و بنا داریم از طریق منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌ها، ارزان ترین تسهیلات را در اختیار تولید کنندگان این بخش قرار دهیم.

محمود حجتی افزود: البته باید تلاش کنیم تا این سیاست را با استفاده از فناوری‌های نو و دانش روزآمد در سطح کشور گسترش دهیم.
وی با تحسین ابتکار خلاقانه کارخانه سیمان زاوه در راه اندازی این گلخانه، افزود: حرکت مبتکرانه و نوظهور کارخانه سیمان زاوه که از حرارت دودکش‌های واحد تولیدی خود اقدام به ایجاد گلخانه کرده یک حرکت امیدبخش است که باعث افزایش عملکرد تولید می‌شود.
حجتی با تاکید بر اینکه این نوع فعالیت‌ها باید در سطح کشور الگوسازی شود، گفت: دودکش‌های حرارتی که دائم در حال هدر رفتن سوخت و آلودگی محیط هستند ظرفیت بازیافتی دارند و با توجه به اینکه اغلب این دودکش‌ها گاز کربنیک زیادی دارند، این می‌تواند تولید کشت گلخانه‌ای را تا 30 درصد افزایش دهد.
وی بیان داشت: این نوع ابتکارات باید با کمک تولید کنندگان و کارآفرینان به عنوان یک الگوی سازنده در سطح کشور مطرح شود تا شاهد صرفه جویی در بخش کلان کشور و بهره وری بالا باشیم.

 

کشت بدون خاک

مدیرعامل کارخانه سیمان زاوه نیز به خبرنگاران گفت: کلید آغاز این طرح از آذرماه 94 زده شد اما به دلیل برخی مشکلات در واگذاری تسهیلات و همچنین تجهیزات عملا، آذرماه 95 تجهیز و به مرحله اجرا درآمد.
محمدرضا توکلی افزود: در مرحله نخست این طرح در سطح سه هکتار با 83 میلیارد ریال تسهیلات اجرایی شده که تاکنون 77 میلیارد و 500 میلیون ریال آن جذب شده و پیش بینی ما برای اتمام نهایی پروژه 180 میلیارد ریال اعتبار است.
وی با بیان اینکه این پروژه تا پایان آذرماه امسال به بهره برداری می‌رسد، افزود: بازیافت حرارتی دودکش کارخانه سیمان زاوه ظرفیت گرم کردن 6 هکتار گلخانه را دارد و در آینده قصد توسعه این پروژه را داریم.

گفتنی است طرح ایجاد گلخانه هیدروپونیک (کشت بدون خاک) با استفاده از بازیافت انرژی حرارتی گریت کولر (خنک کن) کارخانه سیمان شهرستان زاوه در دست اجرا است. اجرای این طرح که برای نخستین بار در خاورمیانه با همکاری یک شرکت هلندی صورت می‌گیرد مانع از هدر رفتن انرژی حرارتی از دودکش کارخانه شده و در فرایند تولید و مصرف بهینه به کار گرفته می‌شود.
 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *